Häxjakten på sporthojar (Viktig)

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Duke0 skrev:
Ok så du tycker allså att Försäkringsbolagen har all rätt att
ta ut typ 90000 för en R1 som kostar så mycket...eller helt och hållet vägrar att försäkra hojen eller bilen..?
För att en jävla mc hatare har fixat till statestiken så att
Sport hojar och sportbilar får skulden...
Jävla spekulationer är vad det är...
Och av allt att dömma inte ens värdefull fakta...
Motorcyklismen har ökat det leder till fler olyckor..
Är det inte så att de har den bästa väghållningen mest precisa styrningen finns hos dessa hojar...?


Du ser alltså inte att faktan är vinklad eller???

Spoox skrev:
Lägg ner själv, tror du inte att Försäkringsbolagen tjänar Feeeeeta pengar på bla. så kallade "Supersport hojar" ???
Om dom nu tjänar "Feeeeeeta" pengar på sporthojar, varför skulle de då sätta premier på 90k?
Varför inte ta ut 90k för alla Volvo V70 istället? De är ju betydligt fler och skulle ge en jävla inkomst!
Nä just det, ingen tecknar ju en sådan premie.
Så kan de vara för att de inte vill ha sporthojsåkare som kunder och därför sätter orimliga premier på vissa hojar?

Det är ju bara naivt att tro att sporthojsförsäkringar är lukrativ branch.
 
Last edited:

IronMike

Guest
Duke0 skrev:
Myndigheter har rätt, men vinklar det en aning...

De flesta här känner nog en som omkommit i mc olycka, eller skadats allvarligt. Varje säsong råkar jag ut för "nära döden" upplevelser, samt alla jag känner som kör, berättar minst en gång per säsong "fan jag kunde dött idag...detta hände"

Det är inte helt ofarligt.

Jag kör för att det är skoj, medveten om risker. Det kan vara ngn annan som orskar min död, trots att jag själv kan hantera hojjen. Jag är jävligt ödmjuk till mitt egna öde, jag tar inte för givet att allt ska gå bra.

Är realistisk.

Vore det 100% säkert skulle jag nog inte köra hoj, spänning/risktagande är en del av hojkörningen som tjusar - vare sig man vill eller inte.

Om myndigheter anser att jag är galen som kör hoj, fine, låt dom tycka så. Det är lite outlaw å åka sporthoj..

:yoparty
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hej. Jag orkade inte läsa hela tråden men vill gärna att ni skall veta att jag tycker att ordet "supersport" låter skitfult.

"Nu ska jag ta min SUPERSPORT på en runda"

"Nils var mycket nöjd med sin SUPERSPORT"

"Erik valde SUPERSPORTEN framför glidaren"

supersport.com ?

Vad är det för fel med sportmc när det finns sportbil?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Robin Hood skrev:
:felämne
Hallå där :arsele
GNÄLL gnäll du låter som en kärring :7peta

lilla farfar du vet inget om mej hehhe ja bryr mej ej bara Skrattar
Förstår inte vad du pratar om? :pannkyss :) :va

skriv va du vill ja bara ler men detta e OT
Jag kan åxå, som du ser :3freak



:blah :blah :blah :blah[/QTE]

:FU
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Duke0 skrev:
Ok så du tycker allså att Försäkringsbolagen har all rätt att
ta ut typ 90000 för en R1 som kostar så mycket...eller helt och hållet vägrar att försäkra hojen eller bilen..?


Att dom tar ut så mycket för att du ska ha hojjen försäkrad är helt enkelt
för att det är ett fint sätt att säga att dom inte vill ha din hojj där...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
War-psycho skrev:
Jo, det blir så när man inte behärskar citat-taggen.
Lägg märke till att han blandar sina meningar i mitt citat också. :D

Haha jo, har sett det också. Men han är inte ensam, ta dig en titt runt på forumet så ska du se att det är många, nästan misstänkt många. Kanske är dom inte riktiga mc-åkare utan spioner, utsända från VV, för att sprida rädsla och skräck med sina dåliga kunskaper om hur man citerar på SH.com, så att vi ska sluta upp med att åka hoj. För glöm inte, VV's högsta dröm är att mcåkarna försvinner, ty VV hatar dom !


:hoppa :banana

Robin Hood skrev:
:felämne

GNÄLL gnäll du låter som en kärring :7peta

lilla farfar du vet inget om mej hehhe ja bryr mej ej bara Skrattar

skriv va du vill ja bara ler men detta e OT

:blah :blah :blah :blah

"Skrattar" är inget egennamn och stavas därför med litet -S, förutsatt att "skrattar" inte är det första ordet i meningen. :mattias
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
War-psycho skrev:
Robin Hood skrev:
:felämne

VA TVUNGEEENATTRENsssALITEHEHHEEHingamellanslagheheheheeh



:blah :blah :blah :blah[/QTE]

:FU


Ha det så kul på jobbet hoppas du får höra tarmspräckar Elof av Eddie Medussa ha det så kul på vekstan,glöm ej att byta däken efter 700 mil på polis bilarna, ps e reggad me ett annat namn sen tidigare vilket du/ni inte vet ett skit om mej, :slicka min röv miffo ASG******* me stora bokstäver ja tror att du har ont i RÖVEN så ofta du sitter vi datan StAVaR SOM ja ViLL :3freak Va fan e detta en skola i rättstavnnnnig då måste ju SH införa ett verktyg dvs Program Word ja tycker det e mååååånga som stavar fel men inte bryr ja mej :rofl bara ler åt dej i denna meningslösa tråd: Ja sover alla fall bättre en du LOL
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
lorkan skrev:
Haha jo, har sett det också. Men han är inte ensam, ta dig en titt runt på forumet så ska du se att det är många, nästan misstänkt många. Kanske är dom inte riktiga mc-åkare utan spioner, utsända från VV, för att sprida rädsla och skräck med sina dåliga kunskaper om hur man citerar på SH.com, så att vi ska sluta upp med att åka hoj. För glöm inte, VV's högsta dröm är att mcåkarna försvinner, ty VV hatar dom !


:hoppa :banana



"Skrattar" är inget egennamn och stavas därför med litet -S, förutsatt att "skrattar" inte är det första ordet i meningen. :mattias

va e du nojjig eller paranojdddd me j sTaVar som JA vILL :3freak AsG****'''''
full på ni bara tråkigt ni måste ha men inte ja hahahahHHHHAAA
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Robin Hood skrev:
va e du nojjig eller paranojdddd me j sTaVar som JA vILL :3freak AsG****'''''
full på ni bara tråkigt ni måste ha men inte ja hahahahHHHHAAA

Självklart får du stava som du vill. Men då får du också räkna med att bli betraktad som en idiot och att ingen tar dig på allvar.
 

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Övik
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Det var värst vad många blandade kommentarer och OT det blev i denhär tråden, klaga gärna på min stavning oxå :)

Jag måste säga att jag håller med trådskaparen delvis, Mc-OLA presentationen ser ut att bygga på välgrundade fakta och statistik, men man har såklart siktat på dom detaljer som framställer MC aldra sämst.

Det jag saknar är jämförelser med tex bil-bil olyckor. Hur vanligt är det att bilar kör >30km/h för fort när dom krockar i en korsning?

Finns det typer av olyckor där MC-förare klarar sig lika bra / bättre jämfört med övriga trafikanter?



Sen finns det några andra intressanta diagram att titta på.

50% av dödare MC-förare körde på 70-väg. Kör man mer än 30 för fort på 70-väg så är det kanske inte så förvånande att det går illa?

Väldigt få dog på 110 väg och det är väl där dom flesta kör för fort?

Bara 16 förare dog under sitt första år med MC-kort. Tycker jag låter som ganska få. Hur många tar MC-kort varje år?

En annan positiv sak är att MC-förare ofta omkommer i singelolyckor. 147 dödade MC-förare, 11 pasagerare och bara 10 påkörda. Det är alltså i stor utsträckning bara mitt eget liv jag riskerar när jag kör MC.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Nr:18 skrev:
Wake up and smell the coffee!
Om du tror att fb tjänar stora pengar på sporthojar kan du väl göra alla här en tjänst och starta ett fb och försäkra enbart sporthojar! Maxpremien borde vara 3000 eftersom sporthojar har bäst bromsar och chassie och de bästa förarna. Du skulle få massor av kunder, tja nära nog alla här på forumet skulle teckna en helförsäkring hos dej! Lysande affärsidé, den har bara ett fel; Du skulle kursa innan du ens startat eftersom den första olyckan med personskador skulle kosta mer än du fått in i premie. Hojens värde har i stort sett inget att göra med premien, det dyra är personskadorna. Har du funderat på varför fb inte vill göra denna lysande affär? :rolleyes:

Jag har också funderat på det där. Du skriver att det dyra är personskadorna och det är jag också helt övertygad om. Som jag har för mig så betalas personskadorna av trafikförsäkringen. En vanlig trafikförsäkring kan ju i sig vara ganska dyr om man jämför med t.ex. trafikförsäkring för bil osv. Men det är ju inte trafikförsäkringen som är den stora delen av premien för mc utan vagnskadeförsäkringen. Hur kommer sig detta!?

Kan det vara så att FB lägger över kostnaden från trafikförsäkringen på vagnskadeförsäkringen? Och vad kan detta bero på? Är det så att dom inte kan ta ut så hög premier på enbart trafikförsäkringen pga den är obligatorisk enligt lag och att dom såleddes inte får ta ut hur höga premier för trafikförskäringen som helst. Nån som vet hur det är?

Ionizer skrev:
Det var värst vad många blandade kommentarer och OT det blev i denhär tråden, klaga gärna på min stavning oxå :)

Jag måste säga att jag håller med trådskaparen delvis, Mc-OLA presentationen ser ut att bygga på välgrundade fakta och statistik, men man har såklart siktat på dom detaljer som framställer MC aldra sämst.

Det jag saknar är jämförelser med tex bil-bil olyckor. Hur vanligt är det att bilar kör >30km/h för fort när dom krockar i en korsning?

Finns det typer av olyckor där MC-förare klarar sig lika bra / bättre jämfört med övriga trafikanter?



Sen finns det några andra intressanta diagram att titta på.

50% av dödare MC-förare körde på 70-väg. Kör man mer än 30 för fort på 70-väg så är det kanske inte så förvånande att det går illa?

Väldigt få dog på 110 väg och det är väl där dom flesta kör för fort?

Bara 16 förare dog under sitt första år med MC-kort. Tycker jag låter som ganska få. Hur många tar MC-kort varje år?

En annan positiv sak är att MC-förare ofta omkommer i singelolyckor. 147 dödade MC-förare, 11 pasagerare och bara 10 påkörda. Det är alltså i stor utsträckning bara mitt eget liv jag riskerar när jag kör MC.

Det är väl där den väsentliga skillanden ligger av 147 döda mc förare så dödades 10 påkörda. Undra motsvarande statestik ser ut för stadsjeppar. Kanske blir aktuellt med 30 års gräns för tung bil. HA HA :tungan
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Robin Hood skrev:
Ha det så kul på jobbet hoppas du får höra tarmspräckar Elof av Eddie Medussa ha det så kul på vekstan,glöm ej att byta däken efter 700 mil på polis bilarna, ps e reggad me ett annat namn sen tidigare vilket du/ni inte vet ett skit om mej, :slicka min röv miffo ASG******* me stora bokstäver ja tror att du har ont i RÖVEN så ofta du sitter vi datan StAVaR SOM ja ViLL :3freak Va fan e detta en skola i rättstavnnnnig då måste ju SH införa ett verktyg dvs Program Word ja tycker det e mååååånga som stavar fel men inte bryr ja mej :rofl bara ler åt dej i denna meningslösa tråd: Ja sover alla fall bättre en du LOL
Fattar inte varför du hela tiden citerar mig, och påstår att jag gnällt på din stavning. :va

Men du verkar ju inte speciellt funtad iövrigt heller, så det kanske inte spelar så stor roll vem du gapar på. :kocko
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
avfartsgatan skrev:
Jag har också funderat på det där. Du skriver att det dyra är personskadorna och det är jag också helt övertygad om. Som jag har för mig så betalas personskadorna av trafikförsäkringen. En vanlig trafikförsäkring kan ju i sig vara ganska dyr om man jämför med t.ex. trafikförsäkring för bil osv. Men det är ju inte trafikförsäkringen som är den stora delen av premien för mc utan vagnskadeförsäkringen. Hur kommer sig detta!?

Kan det vara så att FB lägger över kostnaden från trafikförsäkringen på vagnskadeförsäkringen? Och vad kan detta bero på? Är det så att dom inte kan ta ut så hög premier på enbart trafikförsäkringen pga den är obligatorisk enligt lag och att dom såleddes inte får ta ut hur höga premier för trafikförskäringen som helst. Nån som vet hur det är?
Du har delvis rätt men stora delar av personskadorkostnaderna betalas av skattepengar. Det är precis detta som Moderaterna vill ändra (de vill lägga alla kostnader över på försäkringsbolagen) - då kommer vi som åker mc betala upp mot 20.000kr per år för enbart trafik!

Jag tror inte att FB subventionera trafikförsäkring med vagnskadeförsäkringspengarna. Men man vet ju aldrig.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Robin Hood skrev:
Ha det så kul på jobbet hoppas du får höra tarmspräckar Elof av Eddie Medussa ha det så kul på vekstan,glöm ej att byta däken efter 700 mil på polis bilarna, ps e reggad me ett annat namn sen tidigare vilket du/ni inte vet ett skit om mej, :slicka min röv miffo ASG******* me stora bokstäver ja tror att du har ont i RÖVEN så ofta du sitter vi datan StAVaR SOM ja ViLL :3freak Va fan e detta en skola i rättstavnnnnig då måste ju SH införa ett verktyg dvs Program Word ja tycker det e mååååånga som stavar fel men inte bryr ja mej :rofl bara ler åt dej i denna meningslösa tråd: Ja sover alla fall bättre en du LOL

Hej

Du är möjligen inte förståndshandikappad? I din retorik så påminner du vansinnigt mycket om snickeriet killen (jag har haft 22 tjejer va). Det är givetvis inget du i såfall kan hjälpa men det skulle förklara varför du uttrycker dej som du gör.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Måste erkänna att jag inte orkar läsa igenom tråden då den mest verkar bestå av långa meningslösa inlägg. Scrollade lite fort förbi alla inlägg och konstaterade att jag har aldrig sett så mycket smilysar användas i en tråd...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
MDM skrev:
Måste erkänna att jag inte orkar läsa igenom tråden då den mest verkar bestå av långa meningslösa inlägg. Scrollade lite fort förbi alla inlägg och konstaterade att jag har aldrig sett så mycket smilysar användas i en tråd...

Håller med...vafan är det här, Lunarstorm??? :va :va
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top