Härlig hoj - Thruxton

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Var ute idag och lånade en Thruxton från Johans MC.
Trots att jag upplevde den sävlig och slö så slog mitt hjärta lite frislag av all nostalgi som den ger samt att den är vacker som bara den.
Nu snurrar det i huvudet om hur det blir med lite friare andning, "bättre" ljuddämpare mm?

Ett annat plus var att den kostar mig 2310 kr hel/hel :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kolla även in Ducces Sport 1000, det är en hoj med BETYDLIGT bättre chassi och även mycket mer pulver från fabrik! Duccen ser även bättre ut enligt mig men det är ju mer av en smaksak...

Köper du ändå en Thruxton ska du kolla in avgassystemen från Zard till den, GALET coola!
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Jag tycker Triumphs classic modeller verkar ohemult dyra.
Ganska enkel teknik med prisbilliga material och komponenter.
Dessutom tillverkas dessa modeller numera i Malaysien.

Att då begära 90 K, för en Thruxton känns som rena rånet i jämförelse med tex, street triple för 80 K.

Eller ?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Håller med om att det är en kul och charmig hoj, men den är slö och har väl inte det grymmaste chassiet. Nån av de engelska tidningarna hade en som "longtermer" 2005 och de moddade med en hel del saker, dock hittade de inte jättemycket mer pulver i motorn. Chassiemässigt blev den rätt bra om jag inte minns fel.
 

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Thruxton -06
Jag har rensat luftburken, slipons och bestyckat om min thruxton. Det gav enligt handlaren 10hp extra. Jag vet inte hur mycket det faktiskt gav men jag tycker mig känna lite skillnad. :rolleyes: kanske för att det kostade mig 6000:-. Hursomhelst gav det ett gött ljud och det må ju vara värt pengarna.

Efter att ha kört en säsong så kan man dra slutsaten:
1. Det är ingen sporthoj. Den är tung och det märks när man ska försöka hänga på de med sportigare hojar där det svänger.
2. Det finns inte massor med pulver. Man blir inte livrädd när man vrider rullen på fullt. Men det räcker för omkörningar.
3. Den är inte billig. För 90k får man i princip ram och motor. Sen är allt tillbehör. Låsbart tanklock, centralstöd, hjälmlås, förvaringsfack.... det blir pengar.

Trots dessa nackdelar älskar jag den. Den är sjukt snygg. Det finns massor med tillbehör att montera och modifieringar att göra. Den är rolig att köra, det är bara det att det inte går lika fort som med sporthoj. Nackdel? Kanske inte, jag har barn så det vore trevligt att överleva en crash.

Slutsats: Thruxton är en custom/glidare, fast man slipper framstå som en krisande 50 taggare när man har den :)

Mitt råd: KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Köpte ny Thruxton 2004 och har kört ca. 2000 mil utan några problem.
Har moddat luftburk o förgasare plus Raask ljuddämpare och fått några
hästar extra och trevligare ljud( mera 60-talsljud).
Mc:n är under ständig modifiering vintertid och tills nu har jag gjort följande:
sänkt 25 mm med kortare o bättre bakdämpare och fram genom att sticka igenom gaffeln 25mm över övre g-kronan och på så sätt kunnat flytta cliponen
till översidan av g-kronan för en något behagligare åkposition.
Ställbara fotpinnar, andra handreglage och annat kosmetiskt.
Nu till vintern blir det nya grejer inuti gaffeln och senare 17" framfälg o bredare bakfälg för bättre gummi.
Man måste gilla att mecka när man har Thruxton för man kan ständigt göra den bättre och nånstans ska man ju lägga miljonerna.
Jag måste dock erkänna att någon sporthoj blir den aldrig.
Provkörde den nya Street Triplen förra veckan och det var en trevlig bekantskap. Jag tror jag köper en sådan också.
Erich
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Låsbart tanklock, centralstöd, hjälmlås, förvaringsfack.... det blir pengar.

... och inget av dessa är nåt man behöver - det har inte funnits på nån av hojarna jag har haft och jag har haft skitkul utan den dövikten..! ;)

Låsbart tanklock finns ju eventuella fördelar med men när jag nu kört nästan tio månader utan så saknar jag inte den funktionen.

Thruxton är ruskigt snygg och låter gott som fan, den är definitivt en hoj som ligger inom köphåll om jag skulle byta till en billigare gathoj.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top