Gsxr 600 1998 drar dåligt på höga varv...

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Min polare har en GSXR 600 1998 som drar dåligt på höga varv...

Här kommer historien:

Det börjar häromkvällen. Vi har precis bytt kopplingsvajer på hans hoj och även satt på nya däck. Vi ska provköra hojen och se att allt stämmer vilket det gör. Han och jag varit ute och kört helt utan konstigheter i flertalet timmar och livet är jävligt bra. :yoparty

Helt plötsligt släpper hans kylarslang till påfyllningsbehållaren och tömmer i princip hela systemet på kylarvätska. Vi fyller på dels i påfyllningsbehållaren och i själva kylaren under airductsen. Hojen blir inte varm utan behåller en temperatur på ca 80 grader. Allt frid och fröjd.

Nu i efterhand har däremot hans hoj tappat effekt på höga varv och orkar inte upp i mer än 200km/h. Vad kan ha hänt? :confused:

Hojen kom under perioden hans kylarslang släppte upp i ca 125grader i motorn. Kan detta skadat motorn? Vi hade bra med olja i, precis påfylld.

Vad tror ni? Tacksam om några kloka människor varit med om liknande.
 

-BOMBER-

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha Fazer 600 -00, gixxer 750 -96
Sorry om jag är lite dum, men hur gör jag ett kompprov?



Hur ser jag specifikt om det är topplockspackningen? Det kom fram en kille och och pratade och just det kom upp när vi stod vid macken och fyllde på kylarglykol.

Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!

För att förtydliga, jag ska alltså tömma oljan och se om det är en otrevlig vit gegga i oljan? Tack för din hjälp! :)
 

-BOMBER-

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha Fazer 600 -00, gixxer 750 -96
För att förtydliga, jag ska alltså tömma oljan och se om det är en otrevlig vit gegga i oljan? Tack för din hjälp! :)

nja du kanske inte behöver börja med det du kan först kolla om den blandar olja i kylarvattnet för de e ju enkelt och billigt:p sen kan du försöka kolla i oljepåfyllningen om där e någon vit gegga sen e de nog vettigt att ta komp testet. det är enkelt att gör och tar inte så lång tid... tyvärr har jag inte koll påå vad dom ska ligga på men det vet kanske mcmeken...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Om toppackningen är åt helvet så räcker det inte att bara byta packning, ska jag nog tillägga, plana toppen (inte mot garagegolvet :hihi ) innan ni sätter ihop det igen.

Kostar kanske 500 spänn att plana, 3-400 för packning, tar en kväll att skruva av möget, lämna in, sen skruvar ni fast allt på 3 timmar ungefär.

Ta reda på vilka moment ni ska dra med, dra korsvis.
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Det kan ju även vara toppen som har slagit sig om ni fick motorn så pass varm. Men det borde ni också kunna se med ett kompprov.

Om toppackningen är åt helvet så räcker det inte att bara byta packning, ska jag nog tillägga, plana toppen (inte mot garagegolvet :hihi ) innan ni sätter ihop det igen.

Kostar kanske 500 spänn att plana, 3-400 för packning, tar en kväll att skruva av möget, lämna in, sen skruvar ni fast allt på 3 timmar ungefär.

Ta reda på vilka moment ni ska dra med, dra korsvis.

Topplockspackningen

Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!

Tack för all hjälp grabbar! Tänkte bara skriva vad felet var. Det var så enkelt att det var dåliga tändstift och skitigt luftfilter. Detta åtgärdades fort!

Tack för alla förslag!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top