bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om detta är rätt ställe att posta just nu men jag drog ju på mig en 83:a GSX750ES under semestern som nu står nästan 70 mil hemifrån i svågerns garage. Tänkte först inte köpa hojen med kunde inte släppa tanken på att den där borde man ju kunna göra nåt kul av i form av en racehoj i 80-talsstil. Efter lite googlande så upptäcktes Suzuki XR69 och även om den väl i grunden bygger på en väldigt moddad GS1000 så har de likheterna i rörram och enkeldämpare bak.
Först och främst ska hojen tas hem på släp, sättas igång då den stått några år och besiktas en sista gång men detta hindrar ju inte för att planera för bygget, en sak till är ju att England tänker lämna EU så ska man handla där ifrån är det ju nu man ska passa på innan det blir ev tullar och liknande.
Tanken jag har är att göra en egentillverkade bensintank liknande XR69 även om den kommer att bli annorlunda för att passa på ramen, en egen kuts i glasfiber liknande XR69 men kanske lite smäckrare, rammonterad toppkåpa och annan instrumentering med en stor varvräknaren i centrum gärna med kombinerad digital hastighetsmätare och kontrollampor.
Det jag har funderingar över är några saker.
Var på man hitta en lämplig kåpa? Är inne på att köpa en kåpa även om det hade varit kul att gjuta en egen kåpa men frågan är ur svårt det är att gjuta en själv och sen var man hittar ett lämpligt kåpglas eller om man kan forma det själv? Har hitta några XR69 kåpor men det är i USA och England och frakterna verkar dra iväg en hel del.
Nån som har tips på om man kan dölja hel och halvljus snyggt tänker nån form av små projektorljus om man vill haven radekåpa inte ska ha en endurancekåpa med lyse i?
Tips på en lämplig instrumentering eller lösa varv, hastighets och oljetempmätare, varvräknaren och oljetemp bör vara analoga medans hastighetsmätaren bör vara väldigt diskret. Tänker en varvräknare som kanske är 75-100 mm i diameter och en mindre 52 mm oljetempmätare, till oljetempen borde det ju gå att ta nästa vilken 2" mätare som helst om bara givaren passar i hojen.
Nåt sånt här stuk är det jag tänker mig https://raresportbikesforsale.com/better-real-thing-1980-suzuki-xr69-replica-sale/
Och detta är utgångsläget
Först och främst ska hojen tas hem på släp, sättas igång då den stått några år och besiktas en sista gång men detta hindrar ju inte för att planera för bygget, en sak till är ju att England tänker lämna EU så ska man handla där ifrån är det ju nu man ska passa på innan det blir ev tullar och liknande.
Tanken jag har är att göra en egentillverkade bensintank liknande XR69 även om den kommer att bli annorlunda för att passa på ramen, en egen kuts i glasfiber liknande XR69 men kanske lite smäckrare, rammonterad toppkåpa och annan instrumentering med en stor varvräknaren i centrum gärna med kombinerad digital hastighetsmätare och kontrollampor.
Det jag har funderingar över är några saker.
Var på man hitta en lämplig kåpa? Är inne på att köpa en kåpa även om det hade varit kul att gjuta en egen kåpa men frågan är ur svårt det är att gjuta en själv och sen var man hittar ett lämpligt kåpglas eller om man kan forma det själv? Har hitta några XR69 kåpor men det är i USA och England och frakterna verkar dra iväg en hel del.
Nån som har tips på om man kan dölja hel och halvljus snyggt tänker nån form av små projektorljus om man vill haven radekåpa inte ska ha en endurancekåpa med lyse i?
Tips på en lämplig instrumentering eller lösa varv, hastighets och oljetempmätare, varvräknaren och oljetemp bör vara analoga medans hastighetsmätaren bör vara väldigt diskret. Tänker en varvräknare som kanske är 75-100 mm i diameter och en mindre 52 mm oljetempmätare, till oljetempen borde det ju gå att ta nästa vilken 2" mätare som helst om bara givaren passar i hojen.
Nåt sånt här stuk är det jag tänker mig https://raresportbikesforsale.com/better-real-thing-1980-suzuki-xr69-replica-sale/
Och detta är utgångsläget