GSX-R 1052 topp mot -88 750?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Haj!

Fick tag på en hel gsxr 750 -88 motor och funderar om det är någon nytta att byta topp på 1052 mot 750:ans? Har läst att vissa byter på sina bandit 1200 toppen mot 750 för den lär ska flöda bättre, värt besväret eller åka vidare med 1052 så som den är? 750 är komplett så kammar och allt har jag...

Delvist varför jag funderar är att 1052 ska rivas för att fixas/laga växellådan så då kunde man göra detta också :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
De s.k. DOT-topparna (GSX-R 750 88-89 och GSX 750F) har samma ventilstorlekar som 1100:eek:rna. Insugsportarna sitter 15 mm högre än på 1100:eek:rna, vilket lär ge bättre flöde. Dock är den huvudsakliga anledningen till att folk monterar DOT-toppar att de har mindre förbränningsrum, vilket ger högre kompression. Förbränningsrummen är ca 20 cc jämfört med 26,5 cc på en 1100.

Om din motor är original skulle jag gissa att du har ca 115 hk på hjulet i dag och med en frisk motor och DOT-toppen skulle du nog ligga på knappt 130.

Eftersom insugskanalerna sitter högre upp kan det bli tight med plats för förgasare och ev. bensinkran (mot ramröret som går på tvären framför luftburken). De högre förgasarna gör att det krävs lite mekande om du vill behålla original luftburk. Annars får du ordna separata K&N-filter eller liknande. 1:a generationens GSX-R 1100 är ganska generös i ramstorlek, så jag tror att det skulle gå ganska smidigt att få dit DOT-toppen.
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
De s.k. DOT-topparna (GSX-R 750 88-89 och GSX 750F) har samma ventilstorlekar som 1100:eek:rna. Insugsportarna sitter 15 mm högre än på 1100:eek:rna, vilket lär ge bättre flöde. Dock är den huvudsakliga anledningen till att folk monterar DOT-toppar att de har mindre förbränningsrum, vilket ger högre kompression. Förbränningsrummen är ca 20 cc jämfört med 26,5 cc på en 1100.

Om din motor är original skulle jag gissa att du har ca 115 hk på hjulet i dag och med en frisk motor och DOT-toppen skulle du nog ligga på knappt 130.

Eftersom insugskanalerna sitter högre upp kan det bli tight med plats för förgasare och ev. bensinkran (mot ramröret som går på tvären framför luftburken). De högre förgasarna gör att det krävs lite mekande om du vill behålla original luftburk. Annars får du ordna separata K&N-filter eller liknande. 1:a generationens GSX-R 1100 är ganska generös i ramstorlek, så jag tror att det skulle gå ganska smidigt att få dit DOT-toppen.

Hej Niklas!

Tack för ett mycket informativt svar. Jag har också inhandlat en -88 750 ram vilket 1052 kommer att sättas i, med andra ord borde denna modifiering tåla förgasarförhöjningen, möjligtvis kommer cylinderaden att knuffa upp hela toppen en del, det kan väll dock inte handla om mera än 10-15mm.

Fuggarna har jag bytt till vakum 36 från en -90 gsxr 750. Hur mycket kommer jag att gå upp i komp. förhållande? Kan jag köra på 98? Skulle gärna se att inte toppen behöver bearbetas och att hojen håller gatkörning utan någon märkvärdigt ökat slitage. Hur är det med kammar? 1052 är väldigt frisk(få mil) tycker ni jag ska ta kammar och vippor från 1052 eller köra på med 750:ans?
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Någon som har svar till mina frågor :) En lat matematiker som inte orkar börja räkna komp.förhållande. :näsblod
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Hej Niklas!

Tack för ett mycket informativt svar. Jag har också inhandlat en -88 750 ram vilket 1052 kommer att sättas i, med andra ord borde denna modifiering tåla förgasarförhöjningen, möjligtvis kommer cylinderaden att knuffa upp hela toppen en del, det kan väll dock inte handla om mera än 10-15mm.

Fuggarna har jag bytt till vakum 36 från en -90 gsxr 750. Hur mycket kommer jag att gå upp i komp. förhållande? Kan jag köra på 98? Skulle gärna se att inte toppen behöver bearbetas och att hojen håller gatkörning utan någon märkvärdigt ökat slitage. Hur är det med kammar? 1052 är väldigt frisk(få mil) tycker ni jag ska ta kammar och vippor från 1052 eller köra på med 750:ans?
Kompressionsökningen kommer jag inte ihåg på rak arm, men det är ju enkelt att räkna ut.

88/89 hade de minsta ramarna så det blir tight med luftfiltren, eftersom DOT-toppen har portarna högre samtidigt som cylindern är högre. Likaså kan det bli tight med bensinkranen. På min 90:a (7/11) fick jag byta ut kranen mot en vinklad kulventil för att undvika att den slog i toppen.

Förgasarna går att bestycka så att de funkar bra med separata filter, men det är lite jobbigare att få det bra än om du hade ett par RS36:eek:r. Fall inte för lockelsen att byta till större förgasare.

1052:ans kammar är bra, men kammarna som satt i GSX-R 750 88/89 är de vassaste som användes i de oljekylda motorerna. Du kommer att ha fullt tillräckligt med effekt och jag skulle nog satsat på 1052-kammarna för ett jämnare register. Om du byter kammar så tänk på att du måste använda rätt kamdrev. 750 och 1100 hade olika antal kuggar så om du väljer att använda DOT-kammarna så måste du använda kamdreven från 1052:an. Vipporna är likadana på dina toppar.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Snabbräkning på mobilen gav att kompressionsförhållandet ökar från 10:1 till 12,57:1. Därför är det kanske bättre att änvända DOT-kammarna och därmed minska den effektiva kompressionen (eftersom de har längre duration). 98 oktan blir nog det bästa valet. :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De går ju att laborera en aning med av att senarelägga insugskammens stängning OM de skulle vara samma stängningstider på kammarna. Då får man lägre dynamisk kompression.

De bör gå att gå någelunda ta komp.prov å se vilka tryckvärde man får std. å sedan se vilket högre tryck de ger med mindre förbränningsrum å std. 1052 kammar.
Å jämför hur mycket högre värde man får.
Och därifrån laborera med att "flytta/vrida insugskammen" så den stänger någon grad senare då kolven hunnit upp en bit längre än std. inställningen.

Men det dåliga är ju att man ändrar (senarelägger) tiden för öppningen av insugsventilerna samtidigt, så man får kompromissa och testa sig fram om man har både tid & lust.

Bara ett tips hur man kan laborera med kamtider och kompression :tummenupp

De kanske finns andra som har erfarenhet av sugtrimning och kompression och kamtider här inne?

Snabbräkning på mobilen gav att kompressionsförhållandet ökar från 10:1 till 12,57:1. Därför är det kanske bättre att änvända DOT-kammarna och därmed minska den effektiva kompressionen (eftersom de har längre duration). 98 oktan blir nog det bästa valet. :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top