Gsx 1327 Turbo

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Jag var iväg och köpte ett turbokit till min katana igår. Nu undrar jag om någon som har erfarenhet med att åka med 1327 cc och turbo. Villka problem har jag skaffat mig nu med värme, läckage, ev hållbarhet? Ska jag kanske gå ner lite i borrning och vad är det för kubik som man ska sikta efter då?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 1327 med bara 8:1 i kompression genererar mindre värme än en 1150 med 11:1 i kompression vid normal landsvägskörning i 120.

Om du frågar i GSX-forumet här på SH lär du få veta de svaga punkterna men din hoj har väl redan svetsad vev, o-ringat cylinderblock och rakskurna drev förmodar jag så då är det mesta redan fixat.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersbrink skrev:
En 1327 med bara 8:1 i kompression genererar mindre värme än en 1150 med 11:1 i kompression vid normal landsvägskörning i 120.

Om du frågar i GSX-forumet här på SH lär du få veta de svaga punkterna men din hoj har väl redan svetsad vev, o-ringat cylinderblock och rakskurna drev förmodar jag så då är det mesta redan fixat.
Jodå svetsad vev med förstärkt axeltapp har jag redan. Rakskurna drev till växellådan finns men jag bör väl få rakskuret på vev och kopplingskorg med. Vad finns för alternativnär det gäller kopplingen när man åker turbo? Tänkte på man inte får problem med en slirande lameller och att man inte riskerar att det rasar. O-ringat cylinderblock har jag inte tänkt på men det lär jag kanske få fundera på om jag ska slippa problem i framtiden. :rolleyes:
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förstärkta kopplingsfjädrar är ju billigast. Funkar inte det kanske en laddtrycksstyrd lockup-koppling är ett alternativ mot en vanlig lockup-koppling. Mina gamla blå-vita gsxr med ca 280 hästar kör jag utan lockup och använder bara Barnetts förstärkta fjädrar.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersbrink skrev:
Förstärkta kopplingsfjädrar är ju billigast. Funkar inte det kanske en laddtrycksstyrd lockup-koppling är ett alternativ mot en vanlig lockup-koppling. Mina gamla blå-vita gsxr med ca 280 hästar kör jag utan lockup och använder bara Barnetts förstärkta fjädrar.
Med den nuvarande kopplingen(Tror att det är en orginal men förstärkt kopplingskorg) och förstärkta fjädrar ifrån motospeed. Då har jag haft problem med att efter 2 fullgas repor så vill den dra lite på kopplingen och då får man justera lite på vajeren. Sen när temperaturen har sjunkit så får man problem med att den vill slira på kopplingen efter som man spände viren innan. Därför är jag lite rädd att om jag lägger på 100 häst så ökar nog mina problem. Så alla tips är värdefulla. Nu skall sägas att tanken är att den bara ska gå på gatan men man vet aldrig om en liten tur på 402 meter det kan väl alltid pigga upp. :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att den slirar respektive drar beror förmodligen på skeva lameller. Kolla dem enligt servicemanualen. Använd planskiva och bladmått. Standardfel på alla hojar med den typen av symptom.

Hur GSX'ens koppling funkar i detalj med justering och spänningar av vajrar vet jag noll om.

Angående telefon... jag skulle inte få något gjort i garaget, därför föredrar jag öppna forum så att fler får ta del av tips, trix och felsökning (när jag kommer hem från garaget runt midnatt). För tillfället har jag nio topplock, två turbokit, en SuperPro Street Bike som ska ihop på två månader. Hoppas du förstår.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersbrink skrev:
Att den slirar respektive drar beror förmodligen på skeva lameller. Kolla dem enligt servicemanualen. Använd planskiva och bladmått. Standardfel på alla hojar med den typen av symptom.

Hur GSX'ens koppling funkar i detalj med justering och spänningar av vajrar vet jag noll om.

Angående telefon... jag skulle inte få något gjort i garaget, därför föredrar jag öppna forum så att fler får ta del av tips, trix och felsökning (när jag kommer hem från garaget runt midnatt). För tillfället har jag nio topplock, två turbokit, en SuperPro Street Bike som ska ihop på två månader. Hoppas du förstår.
Du tror inte att det har med värmen att göra då? För att det blir när man belastar den och oljetempen stiger lite som den drar på kopplingen. Sen så är den normal när tempen har gått ner igen. Men jag drar lärdom av ditt tips och ska kolla lamellerna. :tummenupp Jodå jag är fullt förstående att tiden är knapp nu när racing säsongen ligger runt hörnet. :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
smen skrev:
Du tror inte att det har med värmen att göra då? För att det blir när man belastar den och oljetempen stiger lite som den drar på kopplingen. Sen så är den normal när tempen har gått ner igen. Men jag drar lärdom av ditt tips och ska kolla lamellerna. :tummenupp Jodå jag är fullt förstående att tiden är knapp nu när racing säsongen ligger runt hörnet. :)
På den gamla goda dragracingtiden körde jag oxå gammelgsx-84 med 1325 visecokit.Hade oxå problem med "draggande" koppling på det vis du beskriver det.Jag köpte nya stålskivor o höll på,men det visade sig vara "jack i spåren på innerkorgen som gjorde att stålskivorna inte kunde röra sig som dom skulle.Hade även jack i ytterkorgen där lamell"öronen" ska glida.Törs nästan garantera att du oxå har det om du kollar.Sen började jag att använda quaker states raka 40 olja oxå,då funkade kopplingen bättre faktiskt.
 
Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
ktmjacke skrev:
På den gamla goda dragracingtiden körde jag oxå gammelgsx-84 med 1325 visecokit.Hade oxå problem med "draggande" koppling på det vis du beskriver det.Jag köpte nya stålskivor o höll på,men det visade sig vara "jack i spåren på innerkorgen som gjorde att stålskivorna inte kunde röra sig som dom skulle.Hade även jack i ytterkorgen där lamell"öronen" ska glida.Törs nästan garantera att du oxå har det om du kollar.Sen började jag att använda quaker states raka 40 olja oxå,då funkade kopplingen bättre faktiskt.
Jag har fått det tipset innan och efter kontroll i kopplingskorgen så tyckte jag inte kunna känna eller se några jack i den. Jag ska kolla igen nu när motorn ligger nerplockad ändå. Tycker att det är lika bra att gå till botten med problemet innan man lägger på fler hästar.Tackar för alla tips när min erfarenhet inte sträcker sig så långt tillbaka i tiden. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Turbokolvar JE 82mm (1397) tror jag det blir kan det vara av intresse jag har ett nytt kit
som ligger å skräpar

:)
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersson turbo skrev:
Turbokolvar JE 82mm (1397) tror jag det blir kan det vara av intresse jag har ett nytt kit
som ligger å skräpar

:)
Det får jag nog fundera på några dagar. Jag återkommer.
 
Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersson turbo skrev:
Turbokolvar JE 82mm (1397) tror jag det blir kan det vara av intresse jag har ett nytt kit
som ligger å skräpar

:)
Nja det lär väl innebära att jag får väl köpa en big block cyl plus en del annat mixter så tror att jag får tacka nej denna gång. :( Men tack ändå för tipset.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
ktmjacke skrev:
På den gamla goda dragracingtiden körde jag oxå gammelgsx-84 med 1325 visecokit.Hade oxå problem med "draggande" koppling på det vis du beskriver det.Jag köpte nya stålskivor o höll på,men det visade sig vara "jack i spåren på innerkorgen som gjorde att stålskivorna inte kunde röra sig som dom skulle.Hade även jack i ytterkorgen där lamell"öronen" ska glida.Törs nästan garantera att du oxå har det om du kollar.Sen började jag att använda quaker states raka 40 olja oxå,då funkade kopplingen bättre faktiskt.
Jodå din rutin och erfarenhet visade att du har rätt! Vid närmare inspektion så hittade jag okså spår i min kopplingskorg.Nästa fråga! Kan man rädda den genom att putsa till spåren eller det blir till att knalla till affären och köpa ny?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Gå på med fil, går ofta att få tämligen snyggt.
Nästa steg är att lägga en extra metallskiva innerst i paketet för att få skivor och lameller att nöta på nya platser i korgarna.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
smen skrev:
Jodå din rutin och erfarenhet visade att du har rätt! Vid närmare inspektion så hittade jag okså spår i min kopplingskorg.Nästa fråga! Kan man rädda den genom att putsa till spåren eller det blir till att knalla till affären och köpa ny?
Håller med biker 66.Om den inte är putsad en gång redan så kan man fila till det själv.Värt att testa iaf,bara nån timmes jobb ju. lycka till!
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
ktmjacke skrev:
Håller med biker 66.Om den inte är putsad en gång redan så kan man fila till det själv.Värt att testa iaf,bara nån timmes jobb ju. lycka till!
Ja dom märkena där är e inte större än att man kan med lätthet kan snygga till dom med fil.Så jag ska ge dom en liten putsning och så får man se om det hjälper lite. :)
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
En liten fråga? Den spacer plattan jag fick med i turbosatsen är 3mm tjock och då undrar jag vilket komp jag får om jag lägger på den.Som det är nu så ligger jag på 11.5kg komp med 0.16 mm koppar packning till cylfoten.Föregående ägare har bara använt packning på en sida av plattan men bör man inte ha på båda sidor om eller? Dom packningarna lär finnas i 0.16 0.30 0.50 mm tjocklek tror jag som motor speed säljer.Så jag undrar om det finns någon som har någon ide om spacer plattan är i tjockaste laget eller allt blir det finemang som det är nu. :va
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersbrink skrev:
Med 80 mm borr och 66 mm slag och du har 11.5:1 i komp får du 8.09:1 i komp med en 3 mm spacer.
Tackar då e allt i sin ordning. :Bugar Men man bör väl ha packning på båda sidor om spacer plattan eller?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
smen skrev:
Tackar då e allt i sin ordning. :Bugar Men man bör väl ha packning på båda sidor om spacer plattan eller?

Jag har cylinderfotspackning på ena sidan av spacern, och den har jag för att sänka kompet lite till. Spacer du har är väl av aluminium? Isåfall funkar den bra som packning.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top