Gruskurvornas kungarike----?

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Assså bogesundsvägen ...Vad är problemet med vägfixarna norr om Stockholm? Jag bor söder om stan och har åkt upp några gånger i år för att se vad som finns "på andra sidan" och jag har blivit besviken varje gång. Grus grus grus. Vallentuna, Åkersberga, Vaxholm..inte på rakorna utan bara i kurvorna, knöliga skumpiga vägar där nummerplåten lossnar om man inte dragit fast den med M8:eek:r. Jag misstänker starkt att raggarbältet startar i höjd med Danderyd och att de som "lägger stödremsor" är raggare. Bara för att bilarna ska kunna köra så rakt som möjligt i kurvorna utan att någon vital del går sönder. Eventuella andra trafikanter på två hjul bör hålla sig nån annanstans.

Ska inte säga att allt är suuuuuper här i söderort men i alla fall ok.

Jag har kollat smc:s karta över rekommenderade vägarnorröver, uppenbarligen utan större framgång

Hur gör ni däruppe? Kör ni GS på ofixade grusvägar allihop eller?

Hoppas på stockholmssnurren i dag på lite matnyttigt. Ska gå norröver...
 

hasseman

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 954 RR
Det är så att dom som bor på Bogesundsvägen fixar ut gruset med flit ! Dom är trötta på all MC åkning och buskörningar där ! Så tar kommunen upp de så fixar dom ut nytt veckan efter med en lastbil som droppar lite här och lite där i kurvorna ! Känner en som bor däruppe som berättade detta ......
Jag vet tycker själv det är för djäkligt ...
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Det är så att dom som bor på Bogesundsvägen fixar ut gruset med flit ! Dom är trötta på all MC åkning och buskörningar där ! Så tar kommunen upp de så fixar dom ut nytt veckan efter med en lastbil som droppar lite här och lite där i kurvorna ! Känner en som bor däruppe som berättade detta ......
Jag vet tycker själv det är för djäkligt ...

Fast nu är det väl ändå så att det är grus från stödremsorna som är uppdraget på bogan och inte något spill från en lastbil? Jag har ju inte kollat mig runt allt för mkt när jag kör bogan men inte är det väl så jätte många som bor precis brevid vägen förutom i Ellboda och Bogesund.. och där får man väl hoppas att folk kan slå av lite på gasen?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Kan inte göra annat än att hålla med. Körde Stockholmssnurren idag uppe i trakterna kring Norrtälje, Rimbo & Lapplands Väsby och har sällan sett så mycket grus på vägen. Hur kör folk norr om stan egentligen? Hur lyckas ni få upp så mycket grus från vägkanten?
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Kan inte göra annat än att hålla med. Körde Stockholmssnurren idag uppe i trakterna kring Norrtälje, Rimbo & Lapplands Väsby och har sällan sett så mycket grus på vägen. Hur kör folk norr om stan egentligen? Hur lyckas ni få upp så mycket grus från vägkanten?

Kanske har det blivit snabellagat? Gruset släpper från beläggningen och lägger sig i högar. Skitbra. Här har det lagts på väg som leder till glesbygd medan vägen sommargästerna kör på blivit nyasfalterat (i år igen)
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Kan inte göra annat än att hålla med. Körde Stockholmssnurren idag uppe i trakterna kring Norrtälje, Rimbo & Lapplands Väsby och har sällan sett så mycket grus på vägen. Hur kör folk norr om stan egentligen? Hur lyckas ni få upp så mycket grus från vägkanten?



lite så ja, skyltar och sådär hade dom lyckats få upp på vissa platser men fan inte kunnat dit och sopa. sitta med foten ute och vifta som en trasig väderkvarn i 50 kändes sådär på en skönt kurvig 70-väg. :död
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Och vad gör kommunen? Eller vem det nu är som är väghållare... Det finns fin-fina maskiner med stora borstar som är väldigt effektiva. Jag vinkar glatt varje gång jag ser den på bulten. En repa med en sån ett par veckor efter stödremsan är lagd borde hjälpa även i norrort.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
ja det har ju varit så men som sagt så släpper den nya beläggningen på vår väg iaf, så det vore ganska smart av väghållarna att helt slopa den skitmetoden tycker jag, det är bara massa tjära kvar i hjulspåren så det är just nu totalt ogjort arbete, endast massa iritation som skapats med lång period med total grusväg den sträckan och sedan släppande lösgrus.
Och vad gör kommunen? Eller vem det nu är som är väghållare... Det finns fin-fina maskiner med stora borstar som är väldigt effektiva. Jag vinkar glatt varje gång jag ser den på bulten. En repa med en sån ett par veckor efter stödremsan är lagd borde hjälpa även i norrort.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
En annan grej jag tycker mig ha noterat under dagens stockholmssnurr är att stödremsan norr om stan ser ut som om någon har lagt en lång hög med grus bredvid asfalten medans remsor söder om stan ser ut att vara rejält tillplattade med vägvält eller nåt. De är hårda och ligger helt klart i jämnhöjd med asfalten. Nån som vet vilkea bolag som anlitas i olika delar av stan? (läs bulten resp. bogan). Norrut verkar de köra med samma firma. Ser likadant ut i Vallentuna, Vaxholm, Sollentuna, Åkersberga...
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Kom just hem från en repa, den sämsta någonsin avseende grus! Helt galet norr om stan (Arlanda, Gottröra, Knutby...)

Hur ser det ut på södra sidan?
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Pratades det inte tidigare om att åka med skåpbil, några där bak med varsin sopkvast... Och göra fint några vägar då & då! Jag tror det skulle kunna bli riktigt bra om vi koordinerar oss. Jag är gärna med baktill med kvast eller kör, men har varken bil eller borste. Att samla in säg 20:-, från flera för bensinen i förväg till den som har bilen kan ju inte vara några konstigheter heller. Jag kanske skulle börja en insamling först för att väcka intresse?
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Nyss hemkommen från Torö. Snabellagning på Torö-vägen. Varningsskyltar uppsatta.

Och det sliter nåt sjukt konstigt på däcken (fram), trodde mitt skulle hålla säsongen ut men såg nu att det var helt sönder naggat ( åkte Stockholms snurren, Gottröra med omnejd) :gnissla

/D
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Pratades det inte tidigare om att åka med skåpbil, några där bak med varsin sopkvast... Och göra fint några vägar då & då! Jag tror det skulle kunna bli riktigt bra om vi koordinerar oss. Jag är gärna med baktill med kvast eller kör, men har varken bil eller borste. Att samla in säg 20:-, från flera för bensinen i förväg till den som har bilen kan ju inte vara några konstigheter heller. Jag kanske skulle börja en insamling först för att väcka intresse?

Får la höja ett varningens finger, jobbar i räddningstjänsten och kan säga att det är galet farligt att befinna sig på eller i närheten av vägen, ingen saktar ner eller respekterar att det befinner sig hinder eller arbetande personer på vägen, se till att synas väldigt väl och skylta helst med varningstriangel, gärna nästan i mitten av vägen för annars ser ingen den ändå.. skulle nog avråda er från detta helt och hållet egentligen. För er egen säkerhet.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top