Grusfråga: Hur löser man "bakhjulskast"?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja, var ute och smiskade grus med tigern tidigare idag och vid ett parti så slängde bakhjulet hit och dit efter utgången av en kurva, hade säkert 10-15 grova kast åt varje håll innan det lugnade ner sig, mycket nära att gå om kull i den sekvensen. Fråga: Hur reder man ut sånt och hur förebygger man det?

Highsider fast på grus skulle man kunna kalla det. Heter säkert något annat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Highsider är när i samband med en sladd så hugger bakhjulet fast i marken så att man slungas över hojen vanligtvis flyger man upp i luften en bit och det brukar därför göra ont när man landar. Inte sällan slår det luften ur en. Highsider är därför den krasch jag verkligen gör allt för att inte riskera att råka ut för.
Senaste gången jag visste att den kunde komma så la jag med flit ner hojen till en lowsider istället för att ens riskera en highsider.

Eftersom du inte kraschade så var det ju inte en highsider men om ditt bakhjul slängde ut så mycket att du vridit styret mot styrstoppen för att rädda hojen då var du nära en highsider. Skulle du då ha tvärsläppt gasen skulle risken ha ökat ganska mycket mer.

Huvudsakligen tror jag att du har för mycket gaspådrag i förhållande till däckens grepp. Stora sladdar är sällan nyckeln till hög kurvhastighet även om det finns några undantag från det påståendet.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad gjorde du med gasen i utgången av kurvan när det började barka söderöver?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gaskontroll och mycket öva. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad gjorde du med gasen i utgången av kurvan när det började barka söderöver?
Idk, gillar när det släpper så jag gasade väl, men när det hände släppte jag gasen och la hundra procent på att inte lägga hojen, noll gas alltså. Möjligt att lite gas hade rett ut situationen eller lite bakbromsen men inget av det känns värt att testa. Kanske bara skulle ställt mig upp, men jag har aldrig varit speciellt rörlig när jag står för det finns inga hojar för min längd, t.o.m. KTM 1190 var för liten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Idk, gillar när det släpper så jag gasade väl, men när det hände släppte jag gasen och la hundra procent på att inte lägga hojen, noll gas alltså. Möjligt att lite gas hade rett ut situationen eller lite bakbromsen men inget av det känns värt att testa. Kanske bara skulle ställt mig upp, men jag har aldrig varit speciellt rörlig när jag står för det finns inga hojar för min längd, t.o.m. KTM 1190 var för liten.
Finns ju styr höjdare ett par tre cm gör underverk.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns ju styr höjdare ett par tre cm gör underverk.
Tror jag har höjt styret ca 8cm så jag inte längre behöver stå med böjda knän och vikt rygg, hade behövt ca 10cm till men det hade inte sett klokt ut.

Kom på att jag kan ha gasat för lite i slutet av kurvan och helt enkelt fått fäste för "snabbt".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror jag har höjt styret ca 8cm så jag inte längre behöver stå med böjda knän och vikt rygg, hade behövt ca 10cm till men det hade inte sett klokt ut.

Kom på att jag kan ha gasat för lite i slutet av kurvan och helt enkelt fått fäste för "snabbt".

Har du långa ben så går det ju att flytta ner fotpinnarna lite också.

Att höja styret 8cm låter väldigt mycket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man SKA stå med böjda knän och vikt rygg, annars kan det bli riktigt farligt…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja det är bättre att lowsida pga att bakhjulet spinner, det är när det får fäste det blir otrevligt.

Sedan som Brooklyn skriver framåt lutad med knä lätt krökta mot tanken du styr mestadels hjulspinnet med knäna o vikten på framhjulet, bakhjulet lever sitt eget liv.

Åk till en sand/grus grop o öva där är mjukt att ramla o det ger inga större skador på hojen heller.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Släpp inte på gasen i en sladd, styr istället o hoppas på att lägga ner hellre än volta.
Ett långsamt roterande hjul får lättare fäste och resulterar - som tidigare sagts - i ett kast över hojen om det lyckas/misslyckas.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top