Gruppköp formgjutna hörselskydd - BESTÄLLNING

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Nu har vi varit i kontakt med Bellman & Symfon, och lyckats få ner priset!
Vårt pris är nu 1500 kr för ett par Elacin Biopact. Offerten gäller t.o.m. 25 mars.

Avtryckstagningen kommer förmodligen att ske i Lund. Då de flesta jobbar under vardagarna, tänker jag mig antingen en kväll eller en lör/sön. En dag kommer att bestämmas, så alla avtrycken görs samma dag. Vad tycker ni blir bäst? Kväll eller helg? Det är viktigt att ni inte har vax. Är ni osäkra eller vet att ni lätt får vax, använd revaxör eller gå och få öronen spolade på en vårdcentral eller något. Har ni vax, kan jag inte ta avtryck.
Vid avtryckstagningen betalas hörselskydden kontant, och sen skickas hörselskydden hem till er. Leveranstiden är normalt 15 arbetsdagar plus postgång från B&S.

Man har som sagt 3 månaders passformsgaranti, och kan byta filterna kostnadsfritt inom 2 veckor från leverans (filterna ska vara i nyskick när de returneras!). Och eftersom de är individuellt anpassade tillämpas ingen returrätt.

Är ni intresserade så gå in här och skriv upp er :tummenupp
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
3 månader låter lite. Vad är skillnaden på era hörselskydd och Ear foon? Dom lämnar 2 års garanti.
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
3 månader låter lite. Vad är skillnaden på era hörselskydd och Ear foon? Dom lämnar 2 års garanti.

Lämnar de 2 års passformsgaranti eller på propparna? Tro mig.. På 3 månader hinner du känna efter hur passformen är.. Om de sitter bra, inte skaver etc..
Sen så lämnas 2 års garanti på propp och filter
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Lämnar de 2 års passformsgaranti eller på propparna? Tro mig.. På 3 månader hinner du känna efter hur passformen är.. Om de sitter bra, inte skaver etc..
Sen så lämnas 2 års garanti på propp och filter

Garanterad passform och dämpning med 2 års garanti, skriver dom på hemsidan.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Snälla kan inte någon förklara för mig varför man vill ha ett filter om släpper igenom tal och fågelsång när man kör hoj??

Formgjutna kan jag förstå men med ett fiter som släpper vissa Db och frekvenser ock till priset av en bakslang.

Vad är det ni missar med gulpluppar.och vad är det jag inte inser???

Övertyga mig så beställer jag fan ett par.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Snälla kan inte någon förklara för mig varför man vill ha ett filter om släpper igenom tal och fågelsång när man kör hoj??

Formgjutna kan jag förstå men med ett fiter som släpper vissa Db och frekvenser ock till priset av en bakslang.

Vad är det ni missar med gulpluppar.och vad är det jag inte inser???

Övertyga mig så beställer jag fan ett par.
För att man ibland vill prata med nån utan att behöva ta av sig hjälmen och ta ut plupparna.
Gulplugg är bra men de sitter inte alltid rätt i mina öron och det irriterar mig som fan när det "läcker".
Nu kan jag ha skydden i hela tiden och behöver inte bry mig om sånt när man förbereder sig för varje pass.

Visst, det är dyrt som fan men jag tror jag gjort en bra investering för framtiden.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För att man ibland vill prata med nån utan att behöva ta av sig hjälmen och ta ut plupparna.
Gulplugg är bra men de sitter inte alltid rätt i mina öron och det irriterar mig som fan när det "läcker".
Nu kan jag ha skydden i hela tiden och behöver inte bry mig om sånt när man förbereder sig för varje pass.

Visst, det är dyrt som fan men jag tror jag gjort en bra investering för framtiden.

Inte övertygande nog för mig.
hade dom varit aktiva som typ "kungens" Comtac så hade jag slagit till direkt.

Argumenten du kommer med är typ, hallå killar jag har hittat en rektal febertermometer som sitter så bekvämt att jag inte tar ut den mellan febertagningarna...
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Inte övertygande nog för mig.
hade dom varit aktiva som typ "kungens" Comtac så hade jag slagit till direkt.

Argumenten du kommer med är typ, hallå killar jag har hittat en rektal febertermometer som sitter så bekvämt att jag inte tar ut den mellan febertagningarna...


För min del brukar jag ha rejäla problem med att gulpluggen hoppar ur antingen när hjälmen dras på eller ännu värre, när glasögonen ska in (yes fan va gött de trillade inte ur när jag tog på mig hjälmen då var det bara glasö... FAAAAAAAN:6surkart)
Sen upplever jag att både gulplugg och typ koss the plugg blir lite jobbiga vid långa pass. likväl brukar jag bli rätt trött i skallen av hörselkåpor när de trycker mot glasögonen och nått dovt mörkt ljud som retar gallfeber på mig vid de sista passen när jag flaggar.

men va fan om du upplever att gulplugg ger tillräckligt är det ju toppen för dig, ingen som har sagt att de dämpar otillräckligt. Du har en riktigt jäkla billig lösning som du är nöjd med bara till att gratulera.

ps. kom på också att jag hatar ljudbilden som blir resultatet av gulplugg, upplever att de höga frekvenserna försvinner jäkligt bra, men de låga upplever jag nästan som värre. om nu de hära "lite finare" enbart sänker volymen blir jag jäkligt glad
 
Last edited:

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Snälla kan inte någon förklara för mig varför man vill ha ett filter om släpper igenom tal och fågelsång när man kör hoj??

Formgjutna kan jag förstå men med ett fiter som släpper vissa Db och frekvenser ock till priset av en bakslang.

Vad är det ni missar med gulpluppar.och vad är det jag inte inser???

Övertyga mig så beställer jag fan ett par.

För min del brukar jag ha rejäla problem med att gulpluggen hoppar ur antingen när hjälmen dras på eller ännu värre, när glasögonen ska in (yes fan va gött de trillade inte ur när jag tog på mig hjälmen då var det bara glasö... FAAAAAAAN:6surkart)
Sen upplever jag att både gulplugg och typ koss the plugg blir lite jobbiga vid långa pass. likväl brukar jag bli rätt trött i skallen av hörselkåpor när de trycker mot glasögonen och nått dovt mörkt ljud som retar gallfeber på mig vid de sista passen när jag flaggar.

men va fan om du upplever att gulplugg ger tillräckligt är det ju toppen för dig, ingen som har sagt att de dämpar otillräckligt. Du har en riktigt jäkla billig lösning som du är nöjd med bara till att gratulera.

ps. kom på också att jag hatar ljudbilden som blir resultatet av gulplugg, upplever att de höga frekvenserna försvinner jäkligt bra, men de låga upplever jag nästan som värre. om nu de hära "lite finare" enbart sänker volymen blir jag jäkligt glad

Precis som ovanstående säger så är det skönt att kunna höra tal fastän man har hjälm och allt på sig. Och precis som Ripster säger, blir ljudbilden annorlunda med gulpluppar än med formgjutna. Gulpluppar dämpar väldigt mycket, och väldigt ojämnt. Detta gör att det blir en annorlunda ljudbild. Medan formgjutna har en någorlunda jämn/rak dämpning över hela frekvensområdet, vilket resulterar i att det bara blir som att man skruvar ner ljudet, alltså inte förvrängt som med gulpluppar. Då det kan bli svårt o höra tal med gulpluppar, resulterar det ofta i att man inte använder dem. Och då tänker jag mer på t.ex arbetsplatser. För att prata med sina kollegor, tar man då av sig hörselskydden. Och det krävs inte så lång tid i höga ljudnivåer för att hårcellerna i hörselsnäckan ska skadas. Och de kan aldrig repareras, och man får aldrig några nya, utan skadan blir permanent...

Det negativa med gulpluppar är även att även om de har en "bra" dämpning över mellan och höga frekvenser (alltså över 1000Hz), så har de en väldigt "osäker" dämpning vid låga frekvenser (alltså under 1000Hz). De är även, som ovanstående också nämnt, svåra att alltid få i "bra" i hörselgången. En gulplupp som är smutsig, utsliten eller felaktigt isatt tätar väldigt dåligt och kan irritera hörselgången. Formgjutna hörselskydd har bra passform, bra skydd över hela frekvensområdet, tal blir hörbart, kan användas under längre tid utan att bli obekväma, man känner sig inte lika "instängd", är lätta att rengöra osv.

Även om det är en liten slant man får lägga på att köpa formgjutna hörselskydd, så är det en investering över några år. Och jag kan ju säg att hörapparater är inte direkt billiga. Och tinnitus får du leva med. Men allt handlar ju om hur man prioriterar :)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top