Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jajamensan jag har åkt o trimmad HD sen 1987. kör just nu en 93a fxr med 127" motor o 6 växlad låda, ducati enkelsving, zx9 framände, ombyggd r1 cuts. men får jag bara fingrena i en sida igen. men dom är så satans dyra numera, jag gav 15000 kr för min första o den var körbar
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
jajamensan jag har åkt o trimmad HD sen 1987. kör just nu en 93a fxr med 127" motor o 6 växlad låda, ducati enkelsving, zx9 framände, ombyggd r1 cuts. men får jag bara fingrena i en sida igen. men dom är så satans dyra numera, jag gav 15000 kr för min första o den var körbar

BILDER för bövelen !!!:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jajamensan jag har åkt o trimmad HD sen 1987. kör just nu en 93a fxr med 127" motor o 6 växlad låda, ducati enkelsving, zx9 framände, ombyggd r1 cuts. men får jag bara fingrena i en sida igen. men dom är så satans dyra numera, jag gav 15000 kr för min första o den var körbar

Håller med ovanstående, bilder är helt nödvändigt i detta fall!:yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Åfytusan ett såntdär skrälle står det i svärfars garage, med extraordinär sidovagn och jävligt trögkickad 750 sida.

Hur gick det med skruv och mutter? Jag snubbla så sent som igår över en låda blandat UNF/UNC i nån obskyr hållfasthet, troligen 12-9 eller måhända 10-9. Svarta till färgen dessutom.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sista bilden är på rövmatrisen. Fläckarna uppstod när en idiot envisades med att forma en 3mm aluplåt efter formen.
Hur den ser ut??
Nja, den är inte i visbart skick ännu. Plåtbearbetning är inget som faller mig naturligt.

Det här har jag testat, med blandat resultat, vilket det blir när man som hobbykuckelimuckare ska in och fuska på sånt som andra har som yrke:näsblod Fascinerande när man får till det, (vilket område det än gäller:D) kvällsbärsan i soffan smakar ännu godare:tummenupp

[YOUTUBE-ID]mkaCJ5gC3jI&[/YOUTUBE-ID]
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Du kanske vet det, men kan vara bra att påpeka, att ett bra sätt att
avhärda alu är att ta sin gassvets o svärta plåten med ren Acetylen.
Vrid sen på Syrgasen o bränn bort sotet.
Sen är det bara att banka.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack för tipsen! Man lär sig nya grejer hela tiden. Som sagt, det är jäkligt kul med plåt när man lyckas, och när man misslyckas är det mer som vanligt:D

Sadelbotten är färdig formad, och färdig svetsad. Nu ska bara kanterna snyggas till och svetsar slipas ned.
Inget triggar den genomsnittlige sporthojaren som en tokblank metallbit.
Så mycke kärlek måste läggas innan foto.:gnissla

....noooot!

Mitti mot nya jobbet ligger en bilsadelmakare. Jag frågade om han kunde tänka sig att jobba lite som rövsadelmakare åt mig o det gick bra.
Jag tror inte jag skulle fått till det slutliga momentet läderinklädning med nån vidare ordning.

Skrotnisse, var är viktorn?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Åfytusan ett såntdär skrälle står det i svärfars garage, med extraordinär sidovagn och jävligt trögkickad 750 sida.

Hur gick det med skruv och mutter? Jag snubbla så sent som igår över en låda blandat UNF/UNC i nån obskyr hållfasthet, troligen 12-9 eller måhända 10-9. Svarta till färgen dessutom.

SKRÄLLE!!!??:gnissla:gnissla :mutter :mutter

Trögkickad? Jag har ju iofs inte kommit så långt än men, med 5-6:1 i kompa och rätt toleranser i spisen borde det inte gå jävligt trögt:va

Med skruv o mutter har det gått så där. köpte en låda UNC skruv på biltema och till det en låda UNF mutter:huvet

Det är väldigt lajbans gängstigningar här o var på "skrället".

Min chef sa att förr hette det bara UN gäng den kunde man ha i vilken stigning man kände för. Detta blev att för opraktiskt med 5 stigningar per skruv dimension. Sedmera införde man en standard, Unified coarse= UNC och Unified fine =UNF till sist även Unified extra fine = UNEF

I min matlåda har alla tappar i unc, unf, unef hittat ner som är för gängor på ca 5mm till 12mm.
Men här o var dyker det upp stigningar som ligger mellan standarderna:gnissla

Raketforskaren som ägde hojen före mig pulverlackade ramen utan att skydda gängorna. Och det är en ständig gissningslek om jag bara rensar bort pulverlack eller om jag ligger 1 gäng per tum fel i stigning:gnissla

Men en låda blandskruv o mutter är jag definitivt intresserad av.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

VT-5831.jpg

:rolleyes:
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
det hädelse att montera milimeter gängor på en harley. gör man det, kommer man inte i harley heaven när man dör :D

Fördelen med att konvertera till mm är ju att man kan skruva fast grejerna som lossnar när man är ute o åker utan att behöva ha ett eget skruvsortiment med sig.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
The botten is nådd

Bild nr 1

Detta är ett av de mindre rumsrena monumenten robocop smidde direkt på bockstensmannes rumpa under en av deras bizarra kärleksstunder på brokeback mountain.
Faktum är att varje gång robbis bankade på bockis lämnades en av dessa "sadelbottnar" kvar i sänghalmen istället för en våtfläck.

Den kristna sydhögern såg inte med blida ögon på deras samkönade kärlek och la en gruvlig förbannelse över dessa bottnar.
En konsekvens av detta är att det är stört omöjligt att uppbringa en sadelbotten med just denna utformning. They are simply banned!!

Min största rädsla just nu är att turboaggregatet på Hondan från Kunle, kopp & kausch (aka KKK) ska upptäcka den nya "sadelbotten" och steka upp hela sidfläsket i en rasrenande ritual för att bevara kristian values, freedom and white supremacy.
Bara för att upptäcka att han är monterad på en Pearl harbor bombande kamikazemaskin Moahaha!!!!!:mad scientist
 

Bifogat

  • DSC02039.jpg
    DSC02039.jpg
    237.4 KB · Visningar: 299
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det hädelse att montera milimeter gängor på en harley. gör man det, kommer man inte i harley heaven när man dör :D

Håller med. Inte fan vill man till väskryckarhimlen och glo på inlösta R1:eek:r och andra mupphojar som Elvis aldrig åkte :D

Här kickar han igång sin modell-K sidventilare.

elvis+k+1.jpg


Och om man nu ska montera insatsgängor på en HD så använder man definitivt inte snikvarianter modell helicoil och andra trådbaserade system, ty de följer med ut om man använder loctite, (vilket man använder på typ allt utom cylinderskruvarna på en HD :D ). Man använder naturligtvis time-sert unc resp unf stålinsatsgängor som man utvändigt stryker med stark loctite innan man monterar dem. Så att man får man en insatsgänga i stål som sitter.
http://global.ebay.com/TIME-SERT_SAE_Coarse_UNC_Mini_Master_Thread_Repair_Kit/290454694506/item

Bild nr 1

Detta är ett av de mindre rumsrena monumenten robocop smidde direkt på bockstensmannes rumpa under en av deras bizarra kärleksstunder på brokeback mountain.
Faktum är att varje gång robbis bankade på bockis lämnades en av dessa "sadelbottnar" kvar i sänghalmen istället för en våtfläck.

Den kristna sydhögern såg inte med blida ögon på deras samkönade kärlek och la en gruvlig förbannelse över dessa bottnar.
En konsekvens av detta är att det är stört omöjligt att uppbringa en sadelbotten med just denna utformning. They are simply banned!!

Min största rädsla just nu är att turboaggregatet på Hondan från Kunle, kopp & kausch (aka KKK) ska upptäcka den nya "sadelbotten" och steka upp hela sidfläsket i en rasrenande ritual för att bevara kristian values, freedom and white supremacy.
Samt upptäcka att han är monterad på en Pearl harbor bombande kamikaze maskin Moahaha!!!!!


Tjusigt! Du har ju plåtknackartalang!:tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Håller med. Inte fan vill man till väskryckarhimlen och glo på inlösta R1:eek:r och andra mupphojar som Elvis aldrig åkte :D

Här kickar han igång sin modell-K sidventilare.

elvis+k+1.jpg

Bildbevis när the king of rock kickar sin sidventilsharley, borde väl rimligtvis döda det gamla debachlet om vilket motorljud som är mest rock n' roll:yoparty

Han blev sedemera så fet att han gick över till OHV men då hade redan spelat ut sin roll som rockkung:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och om man nu ska montera insatsgängor på en HD så använder man definitivt inte snikvarianter modell helicoil och andra trådbaserade system, ty de följer med ut om man använder loctite, (vilket man använder på typ allt utom cylinderskruvarna på en HD :D ). Man använder naturligtvis time-sert unc resp unf stålinsatsgängor som man utvändigt stryker med stark loctite innan man monterar dem. Så att man får man en insatsgänga i stål som sitter.
http://global.ebay.com/TIME-SERT_SAE_Coarse_UNC_Mini_Master_Thread_Repair_Kit/290454694506/item
Överhuvudtaget fungerar det sämre med insatsgängor i gjutjärn än i aluminium och stål.
Den höga halten grafit (framförallt i gammalt gjutgods) förhindrar skärning.
Bra i många fall.
Men inte alltid.

Inte heller säkert att det blir bra med standard millimetergänga.
Engelska cyklar har ofta ett otal olika gängor.
Många har förenklat (ofta mmkonverterat) med problem som resultat.


Inget jag vet, men hört flera skräckhistorier.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Överhuvudtaget fungerar det sämre med insatsgängor i gjutjärn än i aluminium och stål.
Den höga halten grafit (framförallt i gammalt gjutgods) förhindrar skärning.
Bra i många fall.
Men inte alltid.

Om man inte vill använda stark loctite på insatsens utsida (som jag skrev) så kan man använda rostfria Time-serts i gjutjärn om man promp vill att det ska skära. Så gjorde jag i gjutjärnscylindern på min BSA-sida. Men det är ju inte ofta man får gängpaj i gjutjärn, mitt inlägg gällde underförstått alugängor.


Engelska cyklar har ofta ett otal olika gängor.

Jag vet. BSA 43:an hade bla whitworth samt cykelgänga av varierande svårighet.

Inte heller säkert att det blir bra med standard millimetergänga.
Många har förenklat (ofta mmkonverterat) med problem som resultat.
Inget jag vet, men hört flera skräckhistorier.

Ja som jag skrev så gillar jag inte metriska gängor i imperialistiska hojar, det blir roddigt med mixade gängor, plus att man inte får träffa Elvis. Dessutom är ju UNC bättre i alu.

Vad gäller stigning/funktion så blir det ju andra åtdragningsmoment och andra saker som gör det helt omöjligt att säga ngt generallt. Det beror nog mycket på på vilket förband man konverterar. Gänglängd, slankhetstal på skruven, alu eller gjutjärn osv osv.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top