Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Min grundinställning är ju att om man testar själv så är man en erfarenhet rikare oavsett om man lyckas eller misslyckas. Misslyckande är ju till och med ändå lärorikare än att lyckas.
Det handlar om att utöva och nörda i sin hobby mer än om att fixa fram bästa tänkbara hjul.
Din maskin har ju ca 3dubbla min effekt och minst dubbla vridet vilket ställer helt andra krav, det har jag ju förståelse för.
Men du var inte den person jag tänkte primärt på, utan jag möter oförståelse inför att ekra själv av princip alla människor jag dryftar ämnet med. så svårt är det inte.
Nu ska jag inte skriva mer i ämnet förrens ja e nykter igen:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min grundinställning är ju att om man testar själv så är man en erfarenhet rikare oavsett om man lyckas eller misslyckas. Misslyckande är ju till och med ändå lärorikare än att lyckas.
Det handlar om att utöva och nörda i sin hobby mer än om att fixa fram bästa tänkbara hjul.
Din maskin har ju ca 3dubbla min effekt och minst dubbla vridet vilket ställer helt andra krav, det har jag ju förståelse för.
Men du var inte den person jag tänkte primärt på, utan jag möter oförståelse inför att ekra själv av princip alla människor jag dryftar ämnet med. så svårt är det inte.
Nu ska jag inte skriva mer i ämnet förrens ja e nykter igen:D

Jag håller helt med dig.
En ung kille i vårt garage renoverade en gammal äkta krigar-Dnepr av sidventilsmodell. Han hade aldrig ekrat förut och lyckades över förväntan. Vi byggde en enkel mät-jigg, i vilken han även balanserade rysshjulen statisk. Hans hjul vart raka och fina och funkar bra i hela den hojens register.

I mitt fall så är jag ju en sucker på att beställa hem grejer vars hantverkshöjd inte sällan tarvar betydligt mer skillade händer än mina.

Dieselpumpen i min gamla merca ger jag mig heller inte in i, Det blev Bosch-verkstad med den när den skulle servas. Däremot har jag renovera och ställt in pump och regulator på tändkulan, och den går perfekt. Det hade jag nog inte lyckats med Bosch-pumpen i kruppstålet.

Jag tycker du gör helt rätt. Det är ju just såna här saker som är charmen med många äldre ting.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag verkar inte vara den enda som avnjutit fredagskvällen med lite meckande. Trevligt! :tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det viktigaste är att eker böjen stämmer. Det är så ofta HD folket kommer med ett gammalt nav ny Spanskfälg & Taiwan rostfria ekrar & då är det ofta så att hela ekern går i en lätt båge vilket gör att den rör sig i böjen & självhädar = spricker & då brukar alltid några fler följa. När jag cyklade så var det ofta hopp rakt ner från ca 1 & 60 men helt stel cykel å det höll fint.
Funkar även fint till ishojar & stora Trimmade HD:s utan ryckutjämnare men då är det som Jörgen säger en förutsättning att allt stämmer har testat bäggedelarna när det varit bråttom & får man skit så går det inte att få det å hålla. Vänd ramen upp&ner nu när inget sitter i så har du en jigg klar gara sätta i därbak.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Suger åt mig av herrarnas entusiasm.
Plast, glasfiber och tillverka platta metallbitar funkar bra men känner lite så som beskrivs vad det gäller motorbiten på mitt bygge.
Brist på kunskap är ett understatement av guds nåde.
Egen luftburk och portning ner till spjällhuset står på tur å det vore fan om det ska behövas en maskinguru till detta.:huvet

Ruskigt medryckande att läsa dina framsteg.
Nu går jag och lackar.....:glömdet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag kikat på ekerböjningen. Det böjdes rätt friskt i de ekrar på gamla fälgbanan som var tvugna att kastas om:gnissla
Den var också rätt vind och oval innan ekrarna spänndes och det krävdes mycke tålamod, pilsner och ett peppsamtal med johansson.
Nu kastar den inte nämnvärt åt nåt håll längre.

Nu har ju min maskin inga effekter att tala om även om man skulle dubbla orginaleffekten, men skulle inte ekrarna hålla så vet jag ju vad felet är.

Arbetet går långsamt med de lackade mekanot eftersom det är lite lack där det inte ska vara lack och inte lack där det borde vara lack.
Men det är mitt eget fel pga att jag maskade för dåligt och även ej märkte upp vilka ytor på en del kluriga bitar som skulle ha färg o ej. Men jag tror att man kan lacka med halvblank svart på de ytor som färg saknas på.

DSC02157.jpg

Il magneto, rätt stor rackare det där. Den var billigare för den var köpt på ö&b. ....Öhhhh, saknade ett fäste, ska det ju vara.
DSC02160.jpg

Gött att äntligen börja mekka framåt igen:tummenupp
DSC02162.jpg


Suger åt mig av herrarnas entusiasm.
Plast, glasfiber och tillverka platta metallbitar funkar bra men känner lite så som beskrivs vad det gäller motorbiten på mitt bygge.
Brist på kunskap är ett understatement av guds nåde.
Egen luftburk och portning ner till spjällhuset står på tur å det vore fan om det ska behövas en maskinguru till detta.:huvet

Ruskigt medryckande att läsa dina framsteg.
Nu går jag och lackar.....:glömdet

You can do it! Go, go, go!!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
& topparna var billiga för att insugsventilerna satt på utsidan....
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Är det så dom menar med toppventil? Du får nog sluta skruva med sprit i blodet, ventilen ser lite lång ut?

Ang lacken så kan väl Peter lämna skölden nu när jag smyger till England?

Det ser ut att bra nu när bitarna kommer ihop!!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det så dom menar med toppventil? Du får nog sluta skruva med sprit i blodet, ventilen ser lite lång ut?

Ang lacken så kan väl Peter lämna skölden nu när jag smyger till England?

Det ser ut att bra nu när bitarna kommer ihop!!:tummenupp

Ähh, skit i det.
Var det nåt de lärde ut på foxtrotkursen så var det lackning av bromssköldar, så det ordnar sig.:tummenupp

& topparna var billiga för att insugsventilerna satt på utsidan....

Japp, det blev en snabb toppventilkonvertering med vänsterhanden medans jag knäckte en pilsner med högern.:yoparty
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad vackert det blir! :tummenupp

Krigsadomkraft till krigsahojen också! :rock

/J
Nu har jag kikat på ekerböjningen. Det böjdes rätt friskt i de ekrar på gamla fälgbanan som var tvugna att kastas om:gnissla
Den var också rätt vind och oval innan ekrarna spänndes och det krävdes mycke tålamod, pilsner och ett peppsamtal med johansson.
Nu kastar den inte nämnvärt åt nåt håll längre.

Nu har ju min maskin inga effekter att tala om även om man skulle dubbla orginaleffekten, men skulle inte ekrarna hålla så vet jag ju vad felet är.

Arbetet går långsamt med de lackade mekanot eftersom det är lite lack där det inte ska vara lack och inte lack där det borde vara lack.
Men det är mitt eget fel pga att jag maskade för dåligt och även ej märkte upp vilka ytor på en del kluriga bitar som skulle ha färg o ej. Men jag tror att man kan lacka med halvblank svart på de ytor som färg saknas på.

Il magneto, rätt stor rackare det där. Den var billigare för den var köpt på ö&b. ....Öhhhh, saknade ett fäste, ska det ju vara.

Gött att äntligen börja mekka framåt igen:tummenupp

You can do it! Go, go, go!!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu finns det två trimmoddar kvar som jag inte har gjort kvar. (eller ska snart när grejerna trillar in)

Pop up kolvar, dvs extra höga kolvtoppar från harley's sportster/sidventils hybrid modell k som man låter vända uppe i topplocken. varför det nu skulle vara bra:va

Och ballare kammar. Där finns det flera alternativ
1. Wldr kammar slipade efter en camprofil från 1939. kanske inte så hightech, men 278g i durr mot 240 orginal och pyttelite mer lyft 0.006".

2. Wr kammar nockar formade som 8:eek:r(!) alla som sett en spitfire motor i genomskärning vet vad jag talar om. Kräver speciallyftare (solid tappets) and tappet guides:gnissla
nu läste jag nånstans att pga annan ventilvinkel på wr cylindrarna måste man även byta till dessa:mad:
samt konvertera från bronsbussningar till rullagrade kammar
Dyrt dyrt dyrt, men med betydligt mer lyft och durr (0.395" mot 0.312" och 312g mot 240g. tror jag)

3. skicka mina orginal kammar till amerikat och KNS KUSTOMS på omslipning till modernare kamprofiler och bolt on. tyvärr är möjligheterna att kontakta företaget under all kritik.:mad: + att jag blir helt utan kammar på obegränsad tid

4. sportster kammar men de ska inte vara speciellt bra slipningar på dem för flattisar enligt amerikansk flatheadguru med vinstintresse i kns kustoms:D

Det finns ju lite kunniga flatheaders ute där i cybern, som smygläser detta, vad har ni för input?


Och nej, johansson, det blir ingen kompressor i år det får vänta:D

Vad vackert det blir! :tummenupp

Krigsadomkraft till krigsahojen också! :rock

/J

courtesy of the swiss army!:yoparty
o tack för heja ropen, idag satte jag ihop springern, framhjulet och spände upp ekrarna på det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu finns det två trimmoddar kvar som jag inte har gjort kvar. (eller ska snart när grejerna trillar in)

Pop up kolvar, dvs extra höga kolvtoppar från harley's sportster/sidventils hybrid modell k som man låter vända uppe i topplocken. varför det nu skulle vara bra:va

Och ballare kammar. Där finns det flera alternativ
1. Wldr kammar slipade efter en camprofil från 1939. kanske inte så hightech, men 278g i durr mot 240 orginal och pyttelite mer lyft 0.006".

2. Wr kammar nockar formade som 8:eek:r(!) alla som sett en spitfire motor i genomskärning vet vad jag talar om. Kräver speciallyftare (solid tappets) and tappet guides:gnissla
nu läste jag nånstans att pga annan ventilvinkel på wr cylindrarna måste man även byta till dessa:mad:
samt konvertera från bronsbussningar till rullagrade kammar
Dyrt dyrt dyrt, men med betydligt mer lyft och durr (0.395" mot 0.312" och 312g mot 240g. tror jag)

3. skicka mina orginal kammar till amerikat och KNS KUSTOMS på omslipning till modernare kamprofiler och bolt on. tyvärr är möjligheterna att kontakta företaget under all kritik.:mad: + att jag blir helt utan kammar på obegränsad tid

4. sportster kammar men de ska inte vara speciellt bra slipningar på dem för flattisar enligt amerikansk flatheadguru med vinstintresse i kns kustoms:D

Det finns ju lite kunniga flatheaders ute där i cybern, som smygläser detta, vad har ni för input?


Och nej, johansson, det blir ingen kompressor i år det får vänta:D



courtesy of the swiss army!:yoparty
o tack för heja ropen, idag satte jag ihop springern, framhjulet och spände upp ekrarna på det.

Amerikanska företag har en tendens att skicka skit och ta betalt för guld när de handlar med människor långt bort som de inte känner.
Ta ett snack med "Tassen".
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Amerikanska företag har en tendens att skicka skit och ta betalt för guld när de handlar med människor långt bort som de inte känner.
Ta ett snack med "Tassen".
tassen? enlighten me.
Ormens mc, har jag ju hört talas om, är det han du menar?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
utan jag möter oförståelse inför att ekra själv av princip alla människor jag dryftar ämnet med. så svårt är det inte.
Nu ska jag inte skriva mer i ämnet förrens ja e nykter igen:D

Jag har också reagerat på samma sak. Det är väl för att det ser drygt och trassligt ut. Det gäller ju bara att tänka till och vara lite systematisk, dock föredrar jag att ekra nykter:D Det är som vanligt, gör man fel, får man göra om. Har man först fått lära sig att ekra anorektiska cykelhjul så är alla motorsnurrade hjul ganska enkla.

//crossekrare

Pop up kolvar, dvs extra höga kolvtoppar från harley's sportster/sidventils hybrid modell k som man låter vända uppe i topplocken. varför det nu skulle vara bra:va

Ju mindre plats det finns från början när kolven vänder desto häftigare borde undertrycket bli, eller ja, hela gasväxlingen borde bli bättre bortsett från att det blir lite sportigare kompression.

Eller?? (det bara känns så:D)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Anders "Tassen" är en klippa. Kunnig, hjälpsam och sympatisk. Jag pratar ofta med honom när jag behöver råd.

Om han behärskar sidorna som han behärskar sportster och XR-motorerna så är det bara att gratulera.


Ett "problem" med sportsterkammar i sidor tror jag är att man måste upp i kammar med mycket lyft, eftersom sidor ju inte har ngn vipparmsutväxling. Så när man väl hittat en kam med det lyft man vill ha, så får man en sida med lite sportigare lyft än original, men med väldigt mycket mer sportiga kamtider.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag har det fusksvarvats lite. bikelines sadelfjädrar har17mm hål för fästskruv, jag tänkte använda mig av skruv i regionen 10-8mm cirkus.
Sen snikrades ett främre sadelfäste fram. Det ska lackas och begåvas med imperialistiskt skruvförband samt smörjnippel till gångjärnet.
Jänkarna var tydligen tokiga i smörjnipplar på krigets tid.

imorgon ska jag få tummen ur och köpa slang o fälgband så man kan vränga på ostarna nån gång.

DSC02163.jpg
DSC02164.jpg
DSC02165.jpg


Ska kika på det ,ska höra med ormens mc med. Han har vässat några riktigt vassa sursidor här på västkusten enligt mcm och de lokala bikerserna
Ju mindre plats det finns från början när kolven vänder desto häftigare borde undertrycket bli, eller ja, hela gasväxlingen borde bli bättre bortsett från att det blir lite sportigare kompression.

Eller?? (det bara känns så:D)

Det handlar nog inte om kompression. I det normala sidventilsfallet är bara halva kolven blottad vid övredödpunkt tdc. maximalt förbränningstryck sker ju normalt sett när kolven gått en liten bit ner i loppet efter Tdc och då måste förbränningstrycket "svänga" 90g för att trycka på "halva"(inte riktigt sant, men typ) kolven.

Med popup kolv ökar squisheffekten eftersom squishytan blir närmare 100% större, och kolven är jämsmed cylindern när det råder ett högre tryck eftersom kolven passerat TDC med några grader, dessutom når trycket hela kolvens area istället för halva.

Detta är bara fria spånerier, som jag uppfattar som fakta tills jag förstått bättre.:D

Anders "Tassen" är en klippa. Kunnig, hjälpsam och sympatisk. Jag pratar ofta med honom när jag behöver råd.

Om han behärskar sidorna som han behärskar sportster och XR-motorerna så är det bara att gratulera.


Ett "problem" med sportsterkammar i sidor tror jag är att man måste upp i kammar med mycket lyft, eftersom sidor ju inte har ngn vipparmsutväxling. Så när man väl hittat en kam med det lyft man vill ha, så får man en sida med lite sportigare lyft än original, men med väldigt mycket mer sportiga kamtider.

Ja, det var ju just det. att det blir onödigt mycket duration innan man är uppe i tillräckligt lyft eller?
Hmm det sista lät drygt men jag kroknar alltid när jag ska plöja teori om kammens lyft och duration och dess inverkan på registret och kompression etc etc, så jag har aldrig greppat sammanhanget ordentligt.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det handlar nog inte om kompression. I det normala sidventilsfallet är bara halva kolven blottad vid övredödpunkt tdc. maximalt förbränningstryck sker ju normalt sett när kolven gått en liten bit ner i loppet efter Tdc och då måste förbränningstrycket "svänga" 90g för att trycka på "halva"(inte riktigt sant, men typ) kolven.

Med popup kolv ökar squisheffekten eftersom squishytan blir närmare 100% större, och kolven är jämsmed cylindern när det råder ett högre tryck eftersom kolven passerat TDC med några grader, dessutom når trycket hela kolvens area istället för halva.

Detta är bara fria spånerier, som jag uppfattar som fakta tills jag förstått bättre.:D

Ja, jag gjorde ett antagande och assumption is the mother of all fuckups:D Nu har jag läst på lite och konstaterat att flöde ska vara nyckeln till effekt i en sida. När man använder högre popups verkar det gå att flytta upp förbränningsrummen en bit för att göra det lättare för smällen att vända ner i cylindern. Plus att det verkar riktigt som du sa; man träffar hela kolven med smällen.

En liten forumtråd

Popups visste jag inte vad det var när jag var 11år, men jag hade läst om portning i diverse motortidningar och listat ut vad man gjorde. När jag filat i familjens gräsklippare tänkte jag att det här topplocket såg ju inte klokt ut. Filade i det också, inte kunde jag ana att det kallades för reliving, men det fick jag ju reda på 23 år senare:tummenupp

Jo den gick BRA, den gamla gräsklipparn.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, jag gjorde ett antagande och assumption is the mother of all fuckups:D Nu har jag läst på lite och konstaterat att flöde ska vara nyckeln till effekt i en sida. När man använder högre popups verkar det gå att flytta upp förbränningsrummen en bit för att göra det lättare för smällen att vända ner i cylindern. Plus att det verkar riktigt som du sa; man träffar hela kolven med smällen.

En liten forumtråd

Popups visste jag inte vad det var när jag var 11år, men jag hade läst om portning i diverse motortidningar och listat ut vad man gjorde. När jag filat i familjens gräsklippare tänkte jag att det här topplocket såg ju inte klokt ut. Filade i det också, inte kunde jag ana att det kallades för reliving, men det fick jag ju reda på 23 år senare:tummenupp

Jo den gick BRA, den gamla gräsklipparn.


Ja det var inte dåligt! Vid 11års ålder höll en annan bäst på med att skruva bort skärmarna o bulta dit längre gaffel samt limp sadel på pojkcykeln i farsans källare.:D

Ja, så kan det ju vara att man kan tillåta sig att ha kvar mer av det lågkompade jätte förbränningsrummet och ändå få upp kompan lite.

Jag får väl köpa ett par modell-k kolvar och ett par wldr kammar så det blir lite fart i spisen. :25:e:yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top