Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Problemet är att alternativet (ett frivilligt yrkesförsvar) kanske inte KAN finnas i Sverige.

Som nämnts innan har vi inte, till skillnad från USA, en stor andel fattiga i medelklassen som ser militären som sin enda chans att komma någonstans.
För att ett yrkesförsvar ska fungera måste det ju hela tiden fyllas på med frivilliga människor som klarar av arbetet. Och det gör det knappast i Sverige.

Sveriges Radio rapporterade att: År 2010, när värnplikten fortfarande fanns var det ungefär 1600 sökande till officersutbildningen. Sedan dess har antalet minskat rejält. Förra året sökte 350 personer till de hundra platserna, men efter bland annat fysiska och psykiska tester bedömdes bara ungefär 100 som lämpliga för officersutbildningen....När ansökningstiden nu gått ut till årets officersutbildning har bara 239 personer sökt, men de kommer sannolikt kompletteras av ungefär 30 ansökningar till från den grupp som nu gör grundläggande militär utbildning. Hur många som sedan är lämpliga återstår att se.

Alltså från 1600 sökande 2010 till drygt 260 sökande år 2013. Som jämförelse kan vi ta högskolan här i halmstad och kursen Genusperspektiv på kriminalitet, avvikelse, normalitet och offerskap: 267 sökande.

Att låta hela åldersgrupper göra en tvångsmässig tjänstgöring för att hålla uppe söktrycket till officersutbildningen, från 260 till 1 600 sökande, är ett väldigt högt pris. Kanske är det då bättre att vi försöker framhålla officerare som ett gott arbete. Jag tror att många idag är oroliga över om det är ett framtidsyrke, många är oroliga över nedläggningar och omflyttningar (kommer man kunna räkna med att bo på en plats eller ska man ta med sig familjen och flytta runt hela tiden) osv.


Men visst vi kan gå med i NATO. För alla andra länder har ju bra arméer så varför ska vi ha en? Händer något kommer ju NATO rädda oss.

Gillar sporthoj.com... måste vara så kategoriskt. Vill man inte ha värnplikt, då måste man vara för att helt avskaffa försvaret. Och samma gäller Nato. :rofl
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja när officershögskolan börjar dras med tomma lärosalar kanske lönen går upp. Så typ nästa år.

Ja det lär ju behövas.

Jag tjänar betydligt bättre än den högsta lönen på den där listan och då riskerar jag inte att sprängas av en mina eller bli skjuten av någon fanatisk bonde i Afghanistan.

(gissar förvisso att de med utlandstjänst har någon sorts traktamente)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Just ja, NATO! Hur funkar det, ringer vi bara dom när det hettar till så kommer dom med helikoptrar, marinkår och hangarfartyg? Vad kostar en prenumeration på andra-offrar-sina-liv-för-vårt-land?

Japp precis så funkar det.

Enligt någon forskare kostar det i runda slänger en halv miljard. Sen vill ju nato att man ska spendera 2 procent av BNP på eget försvar. Så typ 80 miljarder till. Fast det ska vi ju inte ha något så det kan vi bortse ifrån.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Det jag inte hajar är följande:

Varför skulle NATO vilja ha en medlem som saknar militär? Det är ju knappast så att AB Sverige kommer kunna outsourca militären med ett medlemskap, oavsett vad individer med naiv politisk åskådning må tro.

Jag kan förstå hur du tänker. Det är ju bara starka krigsmakter som blir medlemmar på senare tid. Såsom Estland, Kroatien, Albanien och liknande.

Men även om vi har en ruskig respekt för Kroatiens krigsmakt och förstår att det är självklart att de får vara med och kan komma och rädda USA... kan inte Sverige bidra med varmkorv åt soldater och därmed vara till nytta?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag kan förstå hur du tänker. Det är ju bara starka krigsmakter som blir medlemmar på senare tid. Såsom Estland, Kroatien, Albanien och liknande.

Men även om vi har en ruskig respekt för Kroatiens krigsmakt och förstår att det är självklart att de får vara med och kan komma och rädda USA... kan inte Sverige bidra med varmkorv åt soldater och därmed vara till nytta?

Procentuellt av total befolkning har estland större militär än sverige.
Men ja det är klart NATO´s styrkor behöver väl kaffe de också så sverige kan ju ha en viktig roll :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Just ja, NATO! Hur funkar det, ringer vi bara dom när det hettar till så kommer dom med helikoptrar, marinkår och hangarfartyg? Vad kostar en prenumeration på andra-offrar-sina-liv-för-vårt-land?

Det finns bara ett land som kan hota oss, och det finns inte en chans i hekklefjäll att Nato skulle utmana en kärnvapennation. :gråta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vi är ju bara lilla Sverige, men vi är ju ett av Östersjöländerna.

Med andra ord, strategiskt eftersökta när fläkten börjar sprida bajs. Att tro att ingen vill åt detta lilla land är ett naivt och trångsynt tankesätt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det som verkar glömmas är att man som värnpliktig gjorde UTBILDNINGEN i unga år, men var VÄRNPLIKTIG (dvs ingick i försvaret) fram till 47 års ålder.
Det blir ett ganska stort försvar för småpengar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En detalj som jag inte kände till men som kan vara värd att nämna är att värnplikten tydligen bara är "vilande" och endast kräver ett regeringsbeslut för att återaktiveras..

"Sedan 1901 har Sverige haft allmän värnplikt för män. Men i juni 2009 beslutade riksdagen – med röstsiffrorna 153-150 – att Sverige ska lägga den allmänna värnplikten vilande i fredstid och ersätta den med en frivillig grundläggande soldatutbildning. Ingen ska utbildas med plikt om inte försvarsberedskapen kräver det. Om eller när plikten ska tas i praktiskt bruk igen avgörs av regeringen. Det krävs inga formella omständigheter, till exempelvis höjd beredskap, för att skyldigheten att fullgöra värnplikt och civilplikt åter ska kunna tillämpas. Om det återinföras – efter regeringsbeslut – ska det även att omfatta kvinnor."
http://www.sakerhetspolitik.se/Forsvar/Utbildning-och-plikt/
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En detalj som jag inte kände till men som kan vara värd att nämna är att värnplikten tydligen bara är "vilande" och endast kräver ett regeringsbeslut för att återaktiveras..

Jag läste det igår. Kände heller inte till det, men det är heller inget som förvånar mig. Jag kan dock tänka mig att den dagen man inför allmän värnplikt är det redan för sent att rusta upp. Sverige kommer att bli tagna på sängen på samma sätt som under andra världskriget. Historien upprepar sig. Uppenbarligen är det ett pris man är beredd att betala med den nedrustning man gjort. Ingen kan övertyga mig om att det går att rusta upp försvaret på bara några månader eller ens några år från dagens nivå.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag kan förstå hur du tänker. Det är ju bara starka krigsmakter som blir medlemmar på senare tid. Såsom Estland, Kroatien, Albanien och liknande.

Men även om vi har en ruskig respekt för Kroatiens krigsmakt och förstår att det är självklart att de får vara med och kan komma och rädda USA... kan inte Sverige bidra med varmkorv åt soldater och därmed vara till nytta?

Sarkasmer åsido så har jag svårt att se dagens svenska försvar vara något att på allvar ta med till bordet och framhålla som en tillgång för NATO.

Det strategiska läget är vår enda "tillgång", och då blir det väl någon form av att upplåta landyta åt en NATO-bas som gäller. Islänningarna var inte helnöjda med jänkarnas krav när de stängde Keflaviksbasen...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man räknar med att 7 av 10 (23% närmre bestämt) hoppar av innan kontraktstiden löpt ut efter 6 år vilket är sämre än deras sämsta beräknade utfall när systemet infördes.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-granskar-soldatavhopp-hotar-forsvaret_8969304.svd?sidan=1

Om de nuvarande höga avgångstalen består så krävs det enligt Peter Nordlunds bedömning att dubbelt så många antas till GMU jämfört med idag, alltså 7000 - 8 000 personer varje år.

– Det skulle kräva att sju procent av en åldersklass frivilligt söker sig till försvaret. Det är svårt att uppnå. Inte ens USA som satsar mycket pengar på rekrytering har rekryteringstal som är högre än 6 procent, understryker Peter Nordlund.

8 000 i GMU skulle vara i nivå med de sista värnpliktskullarna 2008 och 2009. Ett av motiven för yrkesförsvaret var att färre soldater behövde utbildas. Att rekrytera 8 000 till GMU innebär ökade kostnader för att finansiera rekryter, officerare och utbildningsanläggningar.

– Det här innebär, om inga andra åtgärder vidtas, att kostnaderna ökar med 600–800 miljoner kronor per år, beräknar Peter Nordlund."
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är vänsterliberal och stöder inte detta.
Ett försvar baserat på tvång kan aldrig bli "folkligt förankrat" som det står i motionen.
Jag stöder däremot ökade satsningar på försvaret men ser helst ett rekryteringssystem mer liknande högskolans.

HUR är man vänsterliberal???

Värsta paradox jag hört tror jag.

/ Liberal
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vem bryr sig om vad man kan...

Allltså är värnplikt mer nytta för varje spenderad skattekrona.

Vem är förvånad? Inte jag i alla fall.
Alla länder som jag känner till där man genomfört liknande förändring har mycket snabbt drabbats av personalförsörjningsproblem.

Att det också sker här är inte konstigt...
Jag är mer förvånad över att det gått så pass bra som det gjort.

Jfrt med t.ex just USA så har det här erbjudits mycket usla villkor och förmåner....
I USA kan man iaf sälja sin kropp på kontrakt mot ex. en betald utbildning...om man nu överlever kontraktet..

Här är det både kass betalt och "inga förmåner"...

Har ni undrat över hur arbetsmarknaden ser ut efteråt....

Och vad kan du då...???

John McAleese
ex. S.A.S, sa i ett tv-program....ungefär så här fritt ur minnet: "No one's the least bit interested in the fact that you know lot's of ways to kill people! And likely even less so by the fact that you've actually done it...several times. No one in civvy street gives a f*** about, what to them are dangerous but essentially useless skills. They just don't want to know!"

Eller något med den andemeningen.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Duschade och nyrakade. På med bästa skjortan och de coolaste jeansen.
Nu var det dags för fest.
Efter tre veckor bland mygg, mossa och vapenfett skulle vi släppas fria för en helg.
Fänrik Flink hade sista uppställningen med oss på fredagseftermiddagen i kasern 25 på F 21 i Luleå.
– Vi ses på måndag. Uppställning klockan 07.30. Det blir innebandy på fysen. Ha en trevlig helg nu och gör ingenting som inte jag skulle ha gjort, sa han och flinade.
Det var första gången på fem månader som Flink gett oss ett leende. Och sedan bjudit oss på innebandy.
Det innebar också vi inte behövde hålla igen på konsumtionen.
40 kalvar släpptes ut på grönbete – i Luleås nattliv.
57 timmar senare var vi tillbaka.
Den ena historien värre än den andra och absolut inte lämpligt för tryck.
Uppställning i korridoren.
– Hade ni kul i helgen?
– Ja, fänrik.
– Vad bra då. Nu ska ni springa milen. Ni har fem minuter på er att byta om och befinna er vid vakten.
Han ville skapa män
Leendet hade försvunnit på fänrik Flink.
Men framförallt på 40 söndersupna lumpare – som längtade tillbaka till sängen.
Och hade blivit lovade måndagsinnebandy.

Jag knöt näven i fickan och tänkte; ingen idé att tjura, det här är bara ett test för att kolla om vi är män eller möss. Och jag skulle fan inte ge mig och drog upp ett helvetestempo på fyra minuter per kilometer. Halvvägs vände vi i Kallax by. Då hade tre stycken redan spytt. Benen ville egentligen inte bära mig. Kroppen skrek, magen slog bakut, men jag var tillbaka i vakten efter 39.25. Så snabbt har jag aldrig sprungit milen. Det handlade bara om ren tjurighet.
Flink hade sin strategi klar.
Nyutexaminerad från officershögskolan ville han skapa män.
Tillsammans med sina kollegor gjorde han det.
Jag glömmer aldrig första uppställningen på källarplan.
På mitt inkallelsepapper stod det att vi skulle hämta ut persedlar och sedan ha upprop. Ingenting annat.
Trodde jag.
Vapenexercis i minus 42
– Av med civila kläder och på med uniformerat, skrek löjtnant Engman så det ekade i korridoren.
På fem röda sekunder stod alla på ett rakt led, i bara kalsonger.
– Säger jag av med kläderna, så menar jag allt. Är det uppfattat!
– Ja, löjtnant!

Tre sekunder senare stod vi i bara mässingen. 40 snorrar pekade på löjtnant Engman.
Det här var måndag 11 januari 1999. En av århundradets kallaste vintrar stundade.
Vapenexercis i minus 42 grader skapade män.
Det tyckte nog även kapten Sandström, som flyttat från K 4 i Arvidsjaur till F 21 i Luleå. Han ansåg att det var för varmt, så han fällde inte ner öronlapparna på sina mössa.
Vi lärde oss bädda, skura, dammtorka, vika tvätt, hålla ordning, passa tider och folkvett.
Men framförallt växte vi upp.
Och blev män.
Jag är väldigt orolig för nästa generation, som skapat sig en illusion om lumpen.
Slöseri med tid säger dagens gymnasieelever.
Många skulle verkligen behöva en extra uppfostran till vuxenlivet.
Så de blev män – och deras kvinnor slapp gifta sig med pojkar.

//Jimmy Landström
http://www.kuriren.nu/nyheter/kronika-lumpen-gjorde-pojkar-till-man-3728634.aspx
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är inte dummare än att jag ser skillnaden, poängen är nog mer att du med flera så generöst kan tänka er att knycka ett år av nåns liv och mena på att det kan inte göra nåt. Er drabbar det ju inte.

För egen del hade det (förutom ett förlorat år) inneburit att det dröjde ännu ett år innan jag började tjäna pengar. Vi pratar en förlust på några hundratusen. Det är inte något man kan avfärda med att "det inte innebär några praktiska besvär"!
För övrigt är man mer lönsam för samhället som skattebetalare än som värnpliktig, vilket är nog så viktigt att ta med i kalkylen.

Fast om jag förstår det rätt så har Skrotnisse redan gjort lumpen och gett staten ett år av sitt liv (vilket även jag har gjort), så just då är man väl lämpad att avgöra om det är värt det eller inte.
Just när det sker så kan det kännas tufft att motivera det när vissa polare började knega och tjäna egna pengar. Men som nytta för samhället i form av att tex förankra idén om att vårt land är värt att försvara, eller helt enkelt som karaktärsbyggande medel samtidigt som det blir billigare än en yrkesarmé bestående av folk som frivilligt sökt, är svårslagen tycker jag. Det är helt ofattbart att man monterat ner värnplikten enligt mig. Att bygga upp det igen måste vara ruggigt svårt!
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
HUR är man vänsterliberal???

Värsta paradox jag hört tror jag.

/ Liberal
Vänsterliberalism är inte direkt nåt nytt...

I mycket korta ordalag:
Individens frihet och ansvar gentemot staten.
Statens ansvar gentemot individen.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top