Sheriffen´
Ny medlem
Hej!
Har noterat att Kawwa ZX9R och Z750 låter riktigt underbart så länge det är originalgrenrör.
Jag kommer ifrån ett bilintresse där ljudet har kunnat påverkas enormt mycket med olika grenrörslängder, bl.a. m.h.a. s.k. Equal Length-grenrör.
Jag googlade för nyfikenhets skull på hur dessa hojars originalgrenrör ser ut, och upptäckte att grenrören var anslutna till varandra enligt följade:
4--1
3--2
Bild (det är det nedre grenröret): http://www.locostbuilders.co.uk/gallery/zx9r headers.jpg
Någon som har något smarrigt att förtälja om detta system?
Vad händer om jag svetsar likadant på min CBR1000RR 2007?
Enda gången jag tidigare stött på detta är vid dubbelturbo-montage på bilar, där ena turbon har laddat mer eller mindre än det andra. Då fungerar det bra att tryckutjämna mellan grenrören, om du har 3-1 till turbos på t.e.x. en radsexa.
Tack på förhand/
Mattias
Har noterat att Kawwa ZX9R och Z750 låter riktigt underbart så länge det är originalgrenrör.
Jag kommer ifrån ett bilintresse där ljudet har kunnat påverkas enormt mycket med olika grenrörslängder, bl.a. m.h.a. s.k. Equal Length-grenrör.
Jag googlade för nyfikenhets skull på hur dessa hojars originalgrenrör ser ut, och upptäckte att grenrören var anslutna till varandra enligt följade:
4--1
3--2
Bild (det är det nedre grenröret): http://www.locostbuilders.co.uk/gallery/zx9r headers.jpg
Någon som har något smarrigt att förtälja om detta system?
Vad händer om jag svetsar likadant på min CBR1000RR 2007?
Enda gången jag tidigare stött på detta är vid dubbelturbo-montage på bilar, där ena turbon har laddat mer eller mindre än det andra. Då fungerar det bra att tryckutjämna mellan grenrören, om du har 3-1 till turbos på t.e.x. en radsexa.
Tack på förhand/
Mattias