Grande Prémio Tissot de Portugal 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok ja high-sider krascher på Honda tänkte jag inte på och jag tycker inte det är riktigt samma sak. Däremot ska jag sent glömma när AE härförleden startade ett race i Japan med spara-bränsle-mappen påslagen.
Du har rätt i att det inte är samma sak
men trots Aprilias haverier tror jag det är roligare köra Aprilia i MotoGP än Honda 2024.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
What a difference a year make @ Portimao.

2023
Martin påkörd av Marc under racet. 9 poäng totalt den helgen.
Pecco 1+1 = 37 poäng. Han levde gott på den säsongsstarten hela mästerskapet.

2024
Martin 3+1 = 32 poäng. (4/4 podium hittills)
Pecco incident med Marc under racet. 6 poäng totalt.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
David Alonso försökte sticka och stekte däcken i Moto3.

Fermin Aldeguer visade klass i Moto2!

De givna titelkandidaterna 2024 enligt mig.

Imponerande helg av Vinales för övrigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker den är svårbedömd.
Marc gör rätt som försöker ta sig förbi då han var snabbare i den delen av loppet.
Pecco gör rätt som försöker ta tillbaka positionen.
Svårbedömt som sagt.
Tycker det är hyfsat klart fall av race incident. Visst hade Marc kunnat släppa förbi Pecco, men ändå, lite strid får det ju lov att vara.

Paco var roligast att titta på. Jävlar vilken fart han fick när han lyckades passera Pecco.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om ni inte har lyssnat på den här så gör det.
Acostas crew chief är med för andra gången på den podden och han pratar om hur imponerad han är på Acosta som anpassar och lär sig mellan varje pass och över natten.

 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Om ni inte har lyssnat på den här så gör det.
Acostas crew chief är med för andra gången på den podden och han pratar om hur imponerad han är på Acosta som anpassar och lär sig mellan varje pass och över natten.

Tack! Kan rekommendera Oxley Bom Podcast för de som inte känner till... Paul Trevathan var med innan årsskiftet, rätt intressant hur han jobbar med förarfeedback.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med MM så här laddad så känner jag att det var ett bra beslut att åka till Austin i år och se det rejset. Kan troligen bli hans första vinst på Duccen. :tungan

Nedräkning…..:galen
Jag tippar
Rins för han har två segrar och en andraplats de senaste 4 åren på COTA
L Marini för han var 2:a 2023 på Ducati och sitter nu på "Vänstervarvs=Moturs Hondan"
Outsider P Acosta för han vann 2023 på COTA i Moto2
MM kommer nog krascha ut sig igen .... hoppas ingen mer åker av med MM.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Trodde att det var en mer eller mindre självklarhet att M. Marquez kommer att ta minst en titel till i sin karriär när han gått över till Ducati, men när han blir i frånåkt av en 19-åring på en sämre hoj i sitt livs andra MotoGP-rejs är jag inte lika säker...

När samma 19 åring dessutom kör ifrån megatalangen Brad Binder i sitt andra rejs på samma hoj (fast lite sämre..) blir jag ännu mindre säker...

Lägger man till att supersnabbe Martin nu är helt inkörd på Ducatin och börjar få ihop alla pusselbitar för att bli mästare samt Pecco som är superstabil så blir jag än mer tveksam...

Dessutom tror många att KTM:en hade passat Marquez bättre än Ducatin, då KTM:en är en "riders bike" medan Ducatin är en "Enginers bike", som måste köras som ingenjörena har tänkt, vilket kanske inte är en helt lätt omställning för Marquez efter 10 år på Hondan...

Sen inte att förglömma, Martin och Pecco är 26 samt 27 år gamla och är helt inkörd på Ducain, Marquez är 31 och ganska sönderkraschad...

Går Marquez över till KTM nästa säsong så ska han slå Acosta som är 12 år yngre och då har en hel säsongs erfarenhet på samma hoj.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jan 15 såg det ut så här vad gäller odds. MM har nog inte levererat enligt somligas förväntningar

1711651004472.png
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tror faktiskt inte KTM är så mycket sämre grundhoj än Ducati i år, bara att titta på Brad Binders säsongsstart. Och han är väl helt okej men inte den där megatalangen i mina ögon.

Ja, Marc är 30+ och då har det redan gått utför ett tag. Men sen var han ju ganska överlägsen under sin peak. Är väl bara Rossi som lyckats vinna MotoGP i 30-årsåldern under fyrtaktseran. Heller ingen vanlig kille.

Ska bli kul att se Marcs kurva i år och särskilt efter Jereztestet där jag gissar att han kommer experimentera lite mer med setup. Men inte alls givet att han vinner någon mer titel.

Martin har ju börjat väldigt starkt.

Att Acosta är något speciellt syntes direkt.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/motogp-2021-1-barwa-grand-prix-of-qatar.290617/post-6513558

Det känns liksom skrivet i stjärnorna att han är nästa Rossi/Marquez. Aprilias växellåda tog ju t.o.m. livet av sig för att Pedro skulle få stå på pallen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tror faktiskt inte KTM är så mycket sämre grundhoj än Ducati i år, bara att titta på Brad Binders säsongsstart. Och han är väl helt okej men inte den där megatalangen i mina ögon.

Ja, Marc är 30+ och då har det redan gått utför ett tag. Men sen var han ju ganska överlägsen under sin peak. Är väl bara Rossi som lyckats vinna MotoGP i 30-årsåldern under fyrtaktseran. Heller ingen vanlig kille.

Ska bli kul att se Marcs kurva i år och särskilt efter Jereztestet där jag gissar att han kommer experimentera lite mer med setup. Men inte alls givet att han vinner någon mer titel.

Martin har ju börjat väldigt starkt.

Att Acosta är något speciellt syntes direkt.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/motogp-2021-1-barwa-grand-prix-of-qatar.290617/post-6513558

Det känns liksom skrivet i stjärnorna att han är nästa Rossi/Marquez. Aprilias växellåda tog ju t.o.m. livet av sig för att Pedro skulle få stå på pallen.
Jag håller med om KTM:n. Ducatin har så mycket aero, så vad hade hänt med en Ducati om dom hade försökt köra om Pecco in i kurva 1 som Acosta gjorde? Den hade förmodligen tryckt undan hjulen så man hade inte kunnat rädda det.
KTM:n har mindre aero men är ändå med i matchen.
Det är inte en dålig hoj.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top