Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana 2023

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, vilken värdelös regel. Liksom, du kör skitfint, snabbare än 20 andra i mål, men bara för att ditt däcktryck råkade vara 0,1 bar för lågt så är du helt ute ur racet. Även om man accepterar att regeln finns så känns diskning som en jäkligt saftig konsekvens. Har någon ens blivit diskad i något race för någonting de senaste 20 åren? Känns som att det finns en story bakom detta alltså,…
Allt för att göra MotoGP mer spännande. Och chansartat. För det är ju framför allt underhållning, utan underhållning till publiken, inga pengar till Dorna's MC-cirkus.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så fick han 3sek tidstillägg för däcktrycket och slutade 4:a.

View attachment 492562
DiGia var ju en av dom som kunde underskrida däckstrycket och "bara" få 3 sekunder !
Se #3
"Fabio Quartararo, Takaaki Nakagami, Brad Binder, Joan Mir, Fabio di Giannantonio, as well as the injured Alex Rins and Miguel Oliveira."
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Allt för att göra MotoGP mer spännande. Och chansartat. För det är ju framför allt underhållning, utan underhållning till publiken, inga pengar till Dorna's MC-cirkus.
Att stänga av tvn efter prisutdelning för att nästa dag få veta att resultatet blev nåt annat än det jag såg kallar jag inte underhållning
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att stänga av tvn efter prisutdelning för att nästa dag få veta att resultatet blev nåt annat än det jag såg kallar jag inte underhållning
Du har rätt att tycka det men i andra idrotter är det rätt vanligt, går i mål som segrare, diskad efter några veckor för doping.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har rätt att tycka det men i andra idrotter är det rätt vanligt, går i mål som segrare, diskad efter några veckor för doping.
…och det hade varit helt fair att man blir diskad i motogp om man använt bränsle med otillåtna tillsatser, otillåtna material etc. Men att bli diskad för däckstrycket? Särskilt när man kan tycka att det i så fall så finns en hel del andra saker man också borde bli diskad för, innan det är dags att slå ner på hur mycket luft man har i däcken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
…och det hade varit helt fair att man blir diskad i motogp om man använt bränsle med otillåtna tillsatser, otillåtna material etc. Men att bli diskad för däckstrycket? Särskilt när man kan tycka att det i så fall så finns en hel del andra saker man också borde bli diskad för, innan det är dags att slå ner på hur mycket luft man har i däcken.
Jag förstår dig men det är ju Michelins marknadsavdelning som gått i taket när dom fått klart för sig att greppet förbättras när MotoGP hojarna körs med lågt däcktryck, lägre tryck än vad däckstommen förväntas klara i ca 5 mil / Sprint , ca 10 mil / Race och slagit näven i bordet.
Det logiska följden för mig är att det kommer tryckreglering under körning på MotoGP hojarna.
Jag såg tryckreglering första gången på lastbilar 1977. En slang in till centrum av navet.
Eller så kommer väl reglerbara framskärmar som skyddar däcket mot fartvinden när däcket börjar svalna / trycket sjunker. Eller inbyggda värmeslingor i fälgen ?
Risken få för lågt tryck är väl störst om du överraskande leder ? (Johan Zarco Philip Island.)
Inte har någon annan MC direkt framför hojen ? Håller på och kör upp genom fältet....
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nån som reagerade på att de inte visade en enda repris på Bez krasch? Det är ju MM som inte förnekar sig och sätter av honom.
Tyckte iofs att den kraschen var rätt så mycket en race-incident. Marquez var ju nästan förbi på väg in svängen. Även om Bez såklart inte hade så mycket positivt att säga om Marc efteråt...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet man status på Marc efter flygturen han fick?
Det var ju en rätt rejäl klotning.
Utan gnäll på JMart ska tilläggas...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nä han ska inte säga ett jävla ord om nån så torpederar honom med vilje. Större svin i MotoGP har inte skådats.
Jag är en sån där som tror att det inte blir bättre av att behandla flåbusar som såna. Det man riskerar är att flytta gränserna för det som är accepterat och de verkar redan nu vara på fel ställe.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Marc verkar trivas bra på Ducatin.
Ligger med bra från start även om det går någon sekund långsammare än Q2.
Och något annat var väl inte att vänta för en sådan talang. ?

Bäva månde övriga förare...?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det här glömde jag bort pga av allt annat som hände, men Binder fick en "drop one position" och löste det genom att först köra om och senare tappa en placering. De som kommenterade på MotoGP.com var inte lite förvånade. Det var anmärkningsvärt i mina ögon men man får kanske göra så?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det här glömde jag bort pga av allt annat som hände, men Binder fick en "drop one position" och löste det genom att först köra om och senare tappa en placering. De som kommenterade på MotoGP.com var inte lite förvånade. Det var anmärkningsvärt i mina ögon men man får kanske göra så?
Ja, märkligt. ?
Nog nämnde kommentatorerna att det var konstigt också?
Men att det stod något om "drop completed" på deras monitor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En välvillig tolkning är att man kanske inte har sett meddelandet om att droppa en position förrän man har hunnit passera en gubbe till.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En välvillig tolkning är att man kanske inte har sett meddelandet om att droppa en position förrän man har hunnit passera en gubbe till.
Det borde väl inte spela någon roll iofs? Ett long lap penalty får man ju göra om om man inte utför det korrekt. Borde vara samma i detta fallet kan man tycka.

Eller så resonerar race direktion att det inte blev någon skillnad på slutresultatet, så spelar ingen roll när det skedde?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top