Grå färg på stiftet

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Tjenare,

nu har jag börjat köra lite igen.

Nu kör jag på V- power 99 och Shells ricinbaserade gocartolja (blandning enl. deras rek.) Hojen jag kör är enligt mod.stnd. spec. Till min förvåning så var stiftet ljusgrått när jag tittade på det efter en del körning igår. :va Förut har det haft färg som rostat bröd ungefär då körde jag på 95 oktan och en delsyntetisk olja. Jag har bytt "top end" sedan dess.

Jag bestyckade upp från 74 till 78 och färgen övergick då från ljusgrått till mörkgrått/ lite svart. Jag är fortfarande lite confused. Ni som kört på denna olja tidigare (Minimoto Hellriders gänget tex.), är detta som det skall eller är det något som är åt helsike fel? :va Jag funderar på om den drar tjuvluft eller så men jag tycker inte att den visar några sådana symptom.

Hojen går som ett skott i övrigt och startar som den skall.

Vad säger ni?

Mvh
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
EasyRider skrev:
2076919 Tjenare,

nu har jag börjat köra lite igen.

Nu kör jag på V- power 99 och Shells ricinbaserade gocartolja (blandning enl. deras rek.) Hojen jag kör är enligt mod.stnd. spec. Till min förvåning så var stiftet ljusgrått när jag tittade på det efter en del körning igår. :va Förut har det haft färg som rostat bröd ungefär då körde jag på 95 oktan och en delsyntetisk olja. Jag har bytt "top end" sedan dess.

Jag bestyckade upp från 74 till 78 och färgen övergick då från ljusgrått till mörkgrått/ lite svart. Jag är fortfarande lite confused. Ni som kört på denna olja tidigare (Minimoto Hellriders gänget tex.), är detta som det skall eller är det något som är åt helsike fel? :va Jag funderar på om den drar tjuvluft eller så men jag tycker inte att den visar några sådana symptom.

Hojen går som ett skott i övrigt och startar som den skall.

Vad säger ni?

Mvh

Här är några bra sidor du kan läsa innan du ska somna.

http://www.strappe.com/plugs.html
http://tsrsoftware.com/images/read_plugs-tsr_software.jpg
http://www.maxracesoftware.com/spark_plugs.htm
http://www.4strokes.com/tech/sparkplg.asp
http://en.wikibooks.org/wiki/Reading_spark_plugs_for_racing
http://452-engines.blogspot.com/2006/02/reading-spark-plugs-for-racing.html
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
EasyRider skrev:
2076919 Tjenare,

nu har jag börjat köra lite igen.

Nu kör jag på V- power 99 och Shells ricinbaserade gocartolja (blandning enl. deras rek.) Hojen jag kör är enligt mod.stnd. spec. Till min förvåning så var stiftet ljusgrått när jag tittade på det efter en del körning igår. :va Förut har det haft färg som rostat bröd ungefär då körde jag på 95 oktan och en delsyntetisk olja. Jag har bytt "top end" sedan dess.

Jag bestyckade upp från 74 till 78 och färgen övergick då från ljusgrått till mörkgrått/ lite svart. Jag är fortfarande lite confused. Ni som kört på denna olja tidigare (Minimoto Hellriders gänget tex.), är detta som det skall eller är det något som är åt helsike fel? :va Jag funderar på om den drar tjuvluft eller så men jag tycker inte att den visar några sådana symptom.

Hojen går som ett skott i övrigt och startar som den skall.

Vad säger ni?

Mvh
Skall du köra race med din hoj? Om du tänkt det, förstår jag inte varför du spiller tid och pengar på att prova ut bestyckningen för macksoppa. För racing är det ju Alkylat soppa som gäller. Lägg istället ner jobbet på att prova dig fram med den bränsletypen. Varje bränsle har i sig så olik karaktär vad gäller flamhastighet, detonationstålighet och blandningsförhållande. När du gjort din läxa riktigt så kommer du att varje gång du tankat, veta att det är exakt samma sorts bränsle du fått, samt också veta att det är exakt samma inställning som gäller vid samma väderlek med detta bränsle. Då kan du i stället koncentrera dig på att bli bättre som förare, i stället för att labba med inställningar på träningspassen.
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
6008pro skrev:
2077725 Skall du köra race med din hoj? Om du tänkt det, förstår jag inte varför du spiller tid och pengar på att prova ut bestyckningen för macksoppa. För racing är det ju Alkylat soppa som gäller. Lägg istället ner jobbet på att prova dig fram med den bränsletypen. Varje bränsle har i sig så olik karaktär vad gäller flamhastighet, detonationstålighet och blandningsförhållande. När du gjort din läxa riktigt så kommer du att varje gång du tankat, veta att det är exakt samma sorts bränsle du fått, samt också veta att det är exakt samma inställning som gäller vid samma väderlek med detta bränsle. Då kan du i stället koncentrera dig på att bli bättre som förare, i stället för att labba med inställningar på träningspassen.

Du har helt rätt i det du säger. Jag befinner mig dock fortfarande på en "hobbynivå" och kommer inte att tävla i serien med hojen. Om det blir "tävling" så blir det i öppen klass antar jag, dvs prova-på-race.

Jag har väldigt mycket kvar att lära ännu och är inte i närheten av den kunskap och seriösitet som du är. Jag kör på macksoppa på träning för att det är billigare och lättare att få tag på.

Mvh


Vad säger du angående färgen då? :7peta :hihi
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
EasyRider skrev:
2078226 Du har helt rätt i det du säger. Jag befinner mig dock fortfarande på en "hobbynivå" och kommer inte att tävla i serien med hojen. Om det blir "tävling" så blir det i öppen klass antar jag, dvs prova-på-race.

Jag har väldigt mycket kvar att lära ännu och är inte i närheten av den kunskap och seriösitet som du är. Jag kör på macksoppa på träning för att det är billigare och lättare att få tag på.

Mvh


Vad säger du angående färgen då? :7peta :hihi
Färdigblandad Alkylat soppa finns på väldigt många mackar. Den kan benämnas som Motorsågs/Gräsklipparbensin och har i så fall 2% olja. Den går också bra att förvara i den plastdunk som den säljs i utan att den försämmras (om locket är på). Vanlig macksoppa är väldigt instabil och har relativt stora toleranser i sin kvalitet. Som exempel, du har varit ut och kört ett hårt heat. Cykeln har stått en bra stund och hunnit kallna. Ett satans dragande i snöret utan att det blir eld i grejorna. En trolig orsak är att de effektiva delarna i soppan har "dunstat bort". De tillsatserna är mycket flyktiga. Det räcker då ofta att dränera förgasaren och släppa på "ny" soppa så går det.
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
6008pro skrev:
2078446 Färdigblandad Alkylat soppa finns på väldigt många mackar. Den kan benämnas som Motorsågs/Gräsklipparbensin och har i så fall 2% olja. Den går också bra att förvara i den plastdunk som den säljs i utan att den försämmras (om locket är på). Vanlig macksoppa är väldigt instabil och har relativt stora toleranser i sin kvalitet. Som exempel, du har varit ut och kört ett hårt heat. Cykeln har stått en bra stund och hunnit kallna. Ett satans dragande i snöret utan att det blir eld i grejorna. En trolig orsak är att de effektiva delarna i soppan har "dunstat bort". De tillsatserna är mycket flyktiga. Det räcker då ofta att dränera förgasaren och släppa på "ny" soppa så går det.

Hej,
Den Alkylat soppa som säljs färdigblandad skulle jag inte rekomendera till en racemotor, håller inte i längden.
Den är framtagen för framför allt grästrimmrar och motorsågar som inte håller samma varvtal som en Kart eller Minimoto motor.

Om man vill köra på Alkylat så blanda själv olja/bränsle av en kvalitet som är gjord för tävlingsmotorer, inget annat.

Alkylat gör INTE så du får mer effekt i din motor utan är mest till för att den inte innhåller Bensen bla som inte är bra för miljön.

Det som du beskriver om att bensinen "dunstat bort" stämmer inte riktigt heller, dom symptomen som du beskriver låter mer som motorn inte är injusterad eller tyder på andra felaktigheter.

Vanlig Macksoppa duger alldeles utmärkt att köra på. och förvarar man den på rätt sätt, i ex.vis en Jeepdunk så håller den sig över vintern.
Om en motor inte startar så beror det troligtvis på andra orsaker än bensinen.

En sak som är en vanlig missuppfattning är att man tror att kör man med högre oktan så går motorn bättre, men 95 eller 100 oktan har samma energiinnehåll, det som skiljer är att bensin med högre oktan motstår spikning bättre och således kan köras med högre komp. utan att ta skada.

Ett högre oktantal kan dock göra en motor mer svårstartad om det inte är en ren racemotor.

Mvh Jörgen , Vobbla Racing
 

gilera master

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2006
Ort
linköping
Hoj
mini motard/ hyper trimmad rox
färgen på tändstifftet ska vara oboy brunt är det grått har du förlitet munstycke ch är det svart typ så är det för stort appro på racing olja så har jag hört att det inte är så där jette bra för veven den klibbar typ i hopp sig mvh fille :yoparty
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
caper skrev:
2079349 Hej,
Den Alkylat soppa som säljs färdigblandad skulle jag inte rekomendera till en racemotor, håller inte i längden.
Den är framtagen för framför allt grästrimmrar och motorsågar som inte håller samma varvtal som en Kart eller Minimoto motor.

Avråder du även Aspen alkylat med 2% förblandad olja?
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
Andreas_ace skrev:
2093430 Avråder du även Aspen alkylat med 2% förblandad olja?


Om det är en motor på mer än 3-4 hp så skulle jag nog avråda, men det är upp till varje person att själv avgöra.

Dock så har min egen erfarenhet inom Road Racing , Karting och Minimoto(äkta)
under 15 år lärt mig detta.

Mvh Jörgen , Vobbla Racing Produkter
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top