Golv i sovrum

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Håller på att renovera sovrummet och sitter och funderar på vad det blir för golv. Först så tänkte jag köra parkett eller nått laminat men har börjat fundera på heltäckningsmatta. Borde ju vara kanon skönt när man går upp på morgonen. Ni som lagt golv i sovrum, vad blev det och vad tycker ni?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Heltäckningsmatta? Är inte det rätt 1970? Ohygieniskt och ohemulskt fult, är vad det är om inget annat.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Heltäckningsmatta är riktigt ohygeniskt, satsa på en parkett och sen köper du en snygg och fluffig matta du kan ha nedanför sängen istället, då kan du tvätta den...
I lägenheten vi bor i nu la jag in Ikeas eklaminat men det kan jag inte rekommendera någon då det är så usel kvalité på skiten, men det kunde jag ju räkna ut med arslet när det kostar 70:-/kvm...
En snygg och ÄKTA oljad ekparkett är aldrig fel, då luktar det riktigt gott också. Kostar runt 300:- för en skaplig parkett, lägg till en hundring så har du slipbar men det känns onödogt i ett sovrum kanske?
Jag köpte lackad ekparkett när jag lade golv i stugan och då för att underlätta städningen när katter och sånt springer in och ut, annars skulle jag ha tagit en oljad.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Laminat är kallt.
Matta samlar damm och kvalster.
Parkett är nog att föredra eftersom det inte blir riktigt lika kallt och hårt under fötterna som laminat.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nähä! Heltäckningsmatta i sovrummet är aaaaaaasmysigt.
Och britterna tycker att det är aaaaaaaasmysigt med heltäckningsmatta på toa också. Men bara för det behöver det inte vara en god idé...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och britterna tycker att det är aaaaaaaasmysigt med heltäckningsmatta på toa också. Men bara för det behöver det inte vara en god idé...

Precis, för vi har redan klargjort att britterna är en hög med inavlade rödtottar som inte förstår bättre.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Och britterna tycker att det är aaaaaaaasmysigt med heltäckningsmatta på toa också. Men bara för det behöver det inte vara en god idé...

Fast nu är det rätt stor skillnad på skithuset och sovrummet. Jag hoppas du håller med om det, annars vill jag inte se hur ditt sovrum ser ut. :tungan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fast nu är det rätt stor skillnad på skithuset och sovrummet. Jag hoppas du håller med om det, annars vill jag inte se hur ditt sovrum ser ut. :tungan

Precis, i sovrummet spenderar man drygt 7-8 timmar varje dygn och bör således inte förpesta luften mer än nödvändigt med kvalster och annat skit. Du spenderar nog inte så mycket tid i badrummet hoppas jag för din skull, så ska man ha heltäckningsmatta någonstans så är det ju i badrummet isåfall.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Skippa Laminatgolv. ALLA har Laminatgolv. Skaka fram någon cool Linoleummatta med något udda mönster och bli nöjd.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Precis, i sovrummet spenderar man drygt 7-8 timmar varje dygn och bör således inte förpesta luften mer än nödvändigt med kvalster och annat skit. Du spenderar nog inte så mycket tid i badrummet hoppas jag för din skull, så ska man ha heltäckningsmatta någonstans så är det ju i badrummet isåfall.

Du har två katter, du tror att du slipper sånt utan heltäckningsmattor eller? Men ok, du har en poäng. Om man är allergisk. Annars är det bara mysigt. :fakta
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du har två katter, du tror att du slipper sånt utan heltäckningsmattor eller? Men ok, du har en poäng. Om man är allergisk. Annars är det bara mysigt. :fakta

3 katter dessutom... Men tänk vad mycket mer skit det hade varit OM jag hade haft heltäckningsmattor :fakta
Men visst, det är ju mysigt att gå på en mjuk matta men det är ju inte värt det om man ska tro på forskning som säger att du lättare blir allergisk samt sjuk med heltäckningsmattor.
Det är ju som med tjejerna, det kan ju vara mysigt ibland med en heltäckande matta men det är ju väldigt ofräscht och 70-tal :gnissla
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Heltäckningsmattor av dagens mått (kvalitet/material) är MKT allergivänliga och till viss del bättre än parkett/trägolv för t.ex allergiker & känsliga, då smutsen inte "yr" runt på samma vis.

Bästa vännen (allergiker av stora mått) har lagt krämvit/beige helt.matta i sovrummet. Blev kanon! :tummenupp
Ska tillägga att de har en stor rhodeshian som sover i sin hundsäng i samma rum, men att dammsuga & hålla rent är inte svårare än i ett rum med parkett.

Kan tipsa om att b.l.a Bauhaus har stort/bra utbud av mattor.

Lägg h.matta! SÅÅÅ skönt att sätta ner bara fötter på en kall morgon...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lägg inte matta!

Jag går i tankarna att riva ut heltäckningsmattan i vårat sovrum och ersätta med trägolv, just pga luftkvalitén. Visst kan man säkert hålla en heltäckninsmatta ren, men hur kul är det att dammsuga vareviga dag?

Dessutom är det inte skitskoj att behöva tvätta mattan någon gång per år. Försök hålla en heltäckninsmatta fläckfri om du kan... :hihi
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har heltäckningsmatta i sovrummet och det är grymt! Det blir tyst, det är skönt att gå på, den är lätt att dammsuga och håller dammet på plats så att det inte yr omkring.

Annars kan du kika på Forbo Marmoleum Click som jag själv ska lägga in i hallen om nån dag (så fort "nån" har tapetserat...). Som vanligt klickgolv fast med linoelum som ytskikt och kork som ljuddämpare på undersidan. Mjukare och tystare än laminat och jävligt bra kvalitet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Skippa Laminatgolv. ALLA har Laminatgolv. Skaka fram någon cool Linoleummatta med något udda mönster och bli nöjd.

Prexis! Linoleum är inte lika kallt, slamrigt och hårt och finns i riktigt häftiga färger och mönster. Laminat är skräp (jo jag har lagt sådana med, men bara för att det var skitbilligt och ungarna kan leka sönder det på några år)...
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Vitlutat massivgolv :tummenupp

Ser ju snyggt ut, är det massa underhåll på det?

Skippa Laminatgolv. ALLA har Laminatgolv. Skaka fram någon cool Linoleummatta med något udda mönster och bli nöjd.

Ligger det idag och det är inte min favorit direkt, har du nå bra tips på vart man kan hitta udda mönster?
på Inet eller sthlms området...

Heltäckningsmattor av dagens mått (kvalitet/material) är MKT allergivänliga och till viss del bättre än parkett/trägolv för t.ex allergiker & känsliga, då smutsen inte "yr" runt på samma vis.

Bästa vännen (allergiker av stora mått) har lagt krämvit/beige helt.matta i sovrummet. Blev kanon! :tummenupp
Ska tillägga att de har en stor rhodeshian som sover i sin hundsäng i samma rum, men att dammsuga & hålla rent är inte svårare än i ett rum med parkett.

Kan tipsa om att b.l.a Bauhaus har stort/bra utbud av mattor.

Lägg h.matta! SÅÅÅ skönt att sätta ner bara fötter på en kall morgon...

Vad ska man köra för typ om man vill ha en allergivänlig? att stoppa ner fötterna på ett luddigt golv på morgonen låter najs.

Jag har heltäckningsmatta i sovrummet och det är grymt! Det blir tyst, det är skönt att gå på, den är lätt att dammsuga och håller dammet på plats så att det inte yr omkring.

Annars kan du kika på Forbo Marmoleum Click som jag själv ska lägga in i hallen om nån dag (så fort "nån" har tapetserat...). Som vanligt klickgolv fast med linoelum som ytskikt och kork som ljuddämpare på undersidan. Mjukare och tystare än laminat och jävligt bra kvalitet.

Ska undersökas! limmar man dom eller ? hade ju varit kul om man kunde byta lite plattor när man tröttnat på ett visst mönster/färg
 
Last edited:

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Ser ju snyggt ut, är det massa underhåll på det?



Ligger det idag och det är inte min favorit direkt, har du nå bra tips på vart man kan hitta udda mönster?
på Inet eller sthlms området...



Vad ska man köra för typ om man vill ha en allergivänlig? att stoppa ner fötterna på ett luddigt golv på morgonen låter najs.



Ska undersökas! limmar man dom eller ? hade ju varit kul om man kunde byta lite plattor när man tröttnat på ett visst mönster/färg

vet inte riktigt vilken sort som är mest allergivänlig men jag kollade med kompisen o de köpte faktiskt sin på bauhaus..
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top