Global uppvärmning

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det skrevs en intressant artikel i en utländsk tidning om att big green har lika mycket pengar som big oil men att det där är betydligt mindre transparent när det gäller vem som finansierar.

Professor Judith Curry har vittnat inför kongressen, hon är väl en "lukewarmer" som anser att vi inte står inför en katastrof men att mer forskning givetvis behövs. Hon är mot panikåtgärder. Det finns faktiskt en hel del vetenskapsmän som ifrågasätter främst den så kallade sensitiviteten, alltså hur stor effekten blir. Många av dem pekar också på att en drastisk omställning kan komma att drabba världen, främst den fattiga delen hårt, så hårt att det faktiskt försämrar saker. Vi har ju haft en 17 årig paus nu som till och med alarmisterna i IPCC tvingats erkänna.

Problemet är att frågan är politiserad. 97% konsensus som politiker gärna svänger sig med visade sig komma ur en undersökning som upprättats och tolkats enligt "som man frågar får man svar".

Det har höjts röster om att göra klimatskepticism brottslig både från EU parlamentariker och grupper i USA, något som jag inte tycker hör hemma inom vetenskapen. Är ni intressrade så kan ni låna Domedagsklockan och myten om jordens snara undergång. Handlar inte bara om klimatet men rätt intressant.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Richard Siegmund Lindzen (born February 8, 1940) is an American atmospheric physicist known for his work in the dynamics of the middle atmosphere, atmospheric tides, and ozone photochemistry. He has published more than 200 scientific papers and books. From 1983[1] until his retirement in 2013, he was Alfred P. Sloan Professor of Meteorology at the Massachusetts Institute of Technology.[2] He was a lead author of Chapter 7, "Physical Climate Processes and Feedbacks," of the Intergovernmental Panel on Climate Change's Third Assessment Report on climate change. He has criticized the scientific consensus about climate change[3] and what he has called "climate alarmism."[4]



https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lindzen

Har Ricky ett fett CV nog för att man skall orka lyssna på honom eller är Aftonbladet bättre? :confused:
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Richard Siegmund Lindzen (born February 8, 1940) is an American atmospheric physicist known for his work in the dynamics of the middle atmosphere, atmospheric tides, and ozone photochemistry. He has published more than 200 scientific papers and books. From 1983[1] until his retirement in 2013, he was Alfred P. Sloan Professor of Meteorology at the Massachusetts Institute of Technology.[2] He was a lead author of Chapter 7, "Physical Climate Processes and Feedbacks," of the Intergovernmental Panel on Climate Change's Third Assessment Report on climate change. He has criticized the scientific consensus about climate change[3] and what he has called "climate alarmism."[4]



https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lindzen

Har Ricky ett fett CV nog för att man skall orka lyssna på honom eller är Aftonbladet bättre? :confused:

Fast vad har har kritiserat? Varför?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Finns hur mycket som helst, ganska fragmenterat dock. Helt klart är att han ifrågasätter gängse uppfattning och förespråkar en enligt mig ytterst sund skepsis.

Är det någon som kan skepsism så är det väl forskare. Det är absolut nyttigt, det är vad som frodar vetenskap. Hur som helst ser jag inte vad du vill framföra här med det inlägget, personen har en karriär och är skeptisk, vad är din poäng, vad vill du säga med det?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns hur mycket som helst, ganska fragmenterat dock. Helt klart är att han ifrågasätter gängse uppfattning och förespråkar en enligt mig ytterst sund skepsis.

Fast han ifrågasätter inte koldioxidens påverkan som en växthusgas, han ifrågasätter de skräckscenarion som målas upp.

Det är han nog inte så ensam om.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur som helst ser jag inte vad du vill framföra här med det inlägget, personen har en karriär och är skeptisk, vad är din poäng, vad vill du säga med det?

Att vi inte ens har en trång åsiktskorridor, vi har ett jädra åsiktsmaskhål i denna fråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du var knepig att ha en diskussion med. Jag undrar uppriktigt hur du upplever att det finns en åsiktskorridor.
Ledsen att vara till besvärlig men om du menar allvar med att du tycker det är bra bredd på åsiktsfloran och inte alls råder konsensus så är det säkert lätt för dig att exemplifiera.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det råder en åsiktskorridor ja. Professor Svensmark som forskade i molnbildning blev utfryst av sina forskarkollegor när han hade en avvikande åsikt. Det finns en EU delegat som säger att klimatskeptiker (konstigt ord) borde avrättas. Det är inte nödvändigtvis så att man måste stå i endera ytterkanten för att drabbas av detta. Frågan är starkt politiserad och endast de som ligger i ena ytterkanten får komma till tals i media. http://www.klimatupplysningen.se/ är en intressant sida som jag brukar besöka ibland, intressanta diskussioner där både allmänna men också sådana som kräver en teknisk/naturvetenskaplig bakgrund för att hänga med i.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ledsen att vara till besvärlig men om du menar allvar med att du tycker det är bra bredd på åsiktsfloran och inte alls råder konsensus så är det säkert lätt för dig att exemplifiera.

Du antar att jag har tagit en ställning. Du verkar däremot ha tagit en ställning och kommer med uttalanden som jag bara försöker få ut mer av. Jag har inte varit aktiv i ämnet så ev åsiktskorridor har jag inte lagt märke till.

Men så med texten du drog ut om "Ricky" så ville du säga att det finns en åsiktskorridor? Har jag förstått dig då?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du antar att jag har tagit en ställning. Du verkar däremot ha tagit en ställning och kommer med uttalanden som jag bara försöker få ut mer av. Jag har inte varit aktiv i ämnet så ev åsiktskorridor har jag inte lagt märke till.

Men så med texten du drog ut om "Ricky" så ville du säga att det finns en åsiktskorridor? Har jag förstått dig då?
Ja, du har förstått, vi säger så.: lol
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hahaha du är rolig. Du verkar så ivrig att slänga ur dig dina tankar men sen inte diskutera dem. Här verkar du försöka verka nedlåtande också istället för att förklara.
Diskuterar gärna olika ämnen, men knappast med de som spelar ovetande och gärna ställer fåniga frågor.

:hej
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Diskuterar gärna olika ämnen, men knappast med de som spelar ovetande och gärna ställer fåniga frågor.

:hej

Jag tycker det är lite ironiskt. Jag ber dig förtydliga ett uttalande och då är det plötsligt att spela ovetandes och ställa fåniga frågor. Väldigt ironiskt. Diversion var åtminstone vettig nog att komma med exempel.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker det är lite ironiskt. Jag ber dig förtydliga ett uttalande och då är det plötsligt att spela ovetandes och ställa fåniga frågor. Väldigt ironiskt. Diversion var åtminstone vettig nog att komma med exempel.

Uppfattat.

:5sure
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top