Glapp på nytt bromshandtag.

Gix7fifty

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
-
Hoj
2004, Gsx-R 750
Hej!

Kan börja med att informera att jag är helt ny inom MC, håller på med körkortet och har hittils fått extremt mycket hjälp på detta forum :tummenupp

Nu är det så att jag har köpt nya broms/kopplingshandtag från ebay och monterade bromshandtaget igår.

Det nya bromshandtaget glappar, man kan alltså trycka det en bit ifrån sig. (Vilket man inte kunde göra på det bromshandtaget som satt innan).

Efter lite sökningar här på forumet så skriver väldigt många att det ska glappa/ha lite spel för att bromsen inte ska nypa.

Frågan är dock, då jag är helt ny och mer eller mindre helt kass på vad som är vad.
Vad är det som ska glappa? Är det någon som har möjlighet att på något så när pedagogiskt sätt förklara detta för mig? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När handtaget är i obelastat läge åt något håll så ska det finnas lite glapp inåt, dvs när man tar tag och drar handtaget inåt så ska det vara ett liiitet glapp innan det börjar bromsa. Detta för att om det inte är ett litet glapp så kan bromsarna ligga an hela tiden, vilket kan få jävligt jobbiga konsekvenser vid körning.

Det de flesta menar med att grepp från ebay glappar är att de inte har helt hundra inpassning, och glappar lite i infästningen, typ att man kan vika lite upp/ner också.
Är greppen av justerbar modell så går det oftast att vika dem framåt en del, pga justeringen.
 

Gix7fifty

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
-
Hoj
2004, Gsx-R 750
Okej, då förstår jag. Då glappar den förmodligen för att inpassningen inte är 100.

Har försökt att illustrera mitt problem:
namnlös.JPG

Man kan alltså vicka den ett par mm i pilarnas riktning.
Bör jag köra med detta eller kan det orsaka något annat problem?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
- - - Updated - - -

Kan "kanske" påverka bromsljuset. Och om den eventuellt sned-belastar själva pinnen som trycker in broms kolven. Testa o kör o inspektera. Känns det bra, ser inte jag några problem. Personligen gillar jag när det sitter hyfsat slick
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Är inte helt säker men det kan finnas en hylsa i ditt gamla bromsgrepp du behöver flytta över för att passningen skall bli bra.

// Jonas
 

Gix7fifty

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
-
Hoj
2004, Gsx-R 750
Är inte helt säker men det kan finnas en hylsa i ditt gamla bromsgrepp du behöver flytta över för att passningen skall bli bra.

// Jonas

Modellen som jag har så är hylsan mer eller mindre inbyggd i handtaget, så det sitter redan en hylsa i det nya.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top