Glögg!!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
en natt bara?:va glöggen jag gör nu ska jäsa i tre veckor, och alla kryddorna ska vara i under hela denna tid. visserligen ingen kanel i min, men räcker verkligen en natt?:va

Jepp, iom att man sjuder upp vinet med kryddorna i räcker det gott. Nästan för bra ibland...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jepp, iom att man sjuder upp vinet med kryddorna i räcker det gott. Nästan för bra ibland...

aha, vinet ska sjuda med kryddorna i! då förstår jag lite bättre :)
trodde du menade att man skulle låta det kalldra över en natt, och det lät inte riktigt nog...:rolleyes:
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Pappa Olles julglögg

1L blanksprit
75 cl billigt rödvin med skruvkork (att förvara glöggen i)
4 dl vatten (rekommenderas)
6dl socker (minska om du använder ett sött vin)
2 flaskor Apotekets tinktur

Lös sockret i vattnet, i med alkoholen och tinkturen, värm upp så att det nästan kokar - låt svalna, godaste glöggen du druckit.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Idag blev glöggen tappas och provsmakad! Helt suveränt. Ligger nog ganska precis på 15% (smaklökarna bedömer).

Vid första provsmakningen innan den var tappad och klarad så tyckte jag den var för starkt kryddat på något sätt. Nu när den var klarad och tappad så var det helt annorlunda. Kunde lika gärna stå någon vecka till för att få ännu mer smak.

Däremot när jag tappat på flaska har det hamnat lite rester på botten ändå. Ska prova tappa om från varje flaska imorn igen, hoppas kaffefilter hjälper! :näsblod
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Idag blev glöggen tappas och provsmakad! Helt suveränt. Ligger nog ganska precis på 15% (smaklökarna bedömer).

Vid första provsmakningen innan den var tappad och klarad så tyckte jag den var för starkt kryddat på något sätt. Nu när den var klarad och tappad så var det helt annorlunda. Kunde lika gärna stå någon vecka till för att få ännu mer smak.

Däremot när jag tappat på flaska har det hamnat lite rester på botten ändå. Ska prova tappa om från varje flaska imorn igen, hoppas kaffefilter hjälper! :näsblod

Som jag har väntat och väntat på den här glöggen men den smakar ju mäsk :(
Potentialen finns där..jag känner smaken bakom all läskig mäsksmak...men hur får jag bort smaken av jäst :( är den inte färdig? Dessutom är den tokgrumlig:va
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Som jag har väntat och väntat på den här glöggen men den smakar ju mäsk :(
Potentialen finns där..jag känner smaken bakom all läskig mäsksmak...men hur får jag bort smaken av jäst :( är den inte färdig? Dessutom är den tokgrumlig:va

Tjör på originalet:
Glögg gjord på ren sprit torde vara den ursprungliga drycken gjord med den metod som gett glöggen dess namn (glödgad sprit). På en skål med brännvin eller cognac och kryddor läggs ett galler, och på gallret en bit toppsocker. Spriten antändes och sockret smälter ner i spriten

Edit: Glögg är ju ingen dryck man jäser fram heller. Det är ju kryddat vin så fixa en vinare och koka med kryddor. Sen får du spetsa den med sprit så det inte blir alkoholfri glögg, annars försvinner ju vitsen med det hela :D

1 flaska rödvin
1 bit kanelstång, ingefära och pomerans
5 hela nejlikor
2 tsk hel kardemumma
400 g sockerbitar
1/2 flaska renat brännvin eller vodka

Sjud allt utom spriten. Ta bort från spisen. Häll i spriten (går utmärkt med en hel flaska också) ;)
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Som jag har väntat och väntat på den här glöggen men den smakar ju mäsk :(
Potentialen finns där..jag känner smaken bakom all läskig mäsksmak...men hur får jag bort smaken av jäst :( är den inte färdig? Dessutom är den tokgrumlig:va

Att den är tokgrumlig är ju svaret. Om du bara har låtit den stå och inte rört eller skakat den och den då fortfarande är grumlig (jäst)- skaffa klarningsmedel och tappa den därefter. Då kommer mäsksmaken försvinna! :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top