Gixxer problem igen!!!

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Tjenare!

Var ute en sväng förrut i det fina vädret. Efter 10 min körning börjar hojen helt plötsligt att gå på 3 cylindrar (det låter så iallafall). Låg i ca 100km/h efter en omkörning när detta händer. Hojen blev tvär trött och låter som om den går på 3 cyl. Gasar jag på tongång blir det härliga baktändningar. Jag har inte börjat skruva än, tänkte kolla efter ider här först! Någon? Kan ett tändstift bara paja tex? Eller är det en tändspole som pajat? Fast då skulle väl den gått på 2 cylindrar eller? Kan en förgasare pajat? typ hängt sig eller nått?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
om ett tändstift har pajat är det oftast av en anledning och inte bara sådär.
Vanligt är att tändstift släcks av t.ex olja då nån ventil strular.
Börja kolla igenom stiften och flytta runt lite för att felsöka och utgå ifrån det. Mät ventilspelet är ju också en bra grej.
 

Furry_Biker

Trött på alla mottrafikanter...
Gick med
20 Dec 2009
Ort
Hemma
Hoj
Honda
Jag fick precis samma symptom på min Honda i höstas efter en lång omkörning på höga varv. Det visade sig i mitt fall vara en insugsventil som släppt. Hoppas att det löser sig för dig
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nu vet inte jag om du har servo styrt spjällhus på din.
Men på min gsxr 750 -00 så strulade spjällen vilket gjorde att den baktände och lät som en ducati.
Om du nu har STV acuator (tror jag det heter) Kolla då vajrarna till spjällen så dem inte gått av eller är fel inställda.
Vajrarna sitter på högersida av hojen.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Nja TS har ju en 96:a som har förgasare insprutet kom inte förens 98 på GSXR 750
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu vet inte jag om du har servo styrt spjällhus på din.
Men på min gsxr 750 -00 så strulade spjällen vilket gjorde att den baktände och lät som en ducati.
Om du nu har STV acuator (tror jag det heter) Kolla då vajrarna till spjällen så dem inte gått av eller är fel inställda.
Vajrarna sitter på högersida av hojen.
SRAD-gixxrarna, både fugge och sprut, har vanliga spjäll, inte servostyrda, och vajrarna sitter på vänster sida av bryggan.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Som du mkt riktigt funderar på så lär det knappast vara tändspole. Däremot kan det vara tändkabel eller ett stift som blivit dåligt. Alternativt att ett av munstyckena i en av förgasarna har blivit igensatt.

Om du har möjlighet att låna eller köpa en IR-tempmätare så behöver du bara lysa på avgaskrökarna och se vilken som är kallare så ser du vilken cylle som går dåligt. Om du inte vill lyfta på tanken o flytta stiften alltså.

Eller så byter du alla 4 stiften på en gång, ingen större kostnad och ffa så skall det ju göras ändå någon gång. Gjorde det på min -96:a och den gick märkbart bättre. Sen bytte jag brygga och nu går den som den ska (var reggad som strypt och jag har reggat om den som originalskick nu).

Jag skulle bytt stiften eftersom det är enklast. Tror inte kablarna går att flytta, har för mig att den änden som går in i spolen sitter fast.

Sista utvägen är att lossa bryggan (bökigt) och skruva isär en förgasare i taget, plocka ut ett munstycke i taget och göra rent dem MYCKET försiktigt. Använd tex en tunn koppartråd eftersom den är mjukare än mässingen i munstyckena så repar du dem inte.

Men det är jag det.
 

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Jörlanda
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Härligt med alla snabba svar. Jag får la börja med tändstift. Får doch vänta tills imorgon efter som det e röd dag idag =( . Ja återkommer när jag hittat felet!
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Innan du börjar spendera pengar så kan du kolla kontakterna och sladdarna till tändspolarna.
Kan vara så enkelt som en sladd som gått av inuti höljet.
Det hände på min gamla -96'a. Då klippte den på höga varv först och gick på 3 cylindar sen.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top