Gitarrspelare här på SH?

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
cbr
fan va kul att så många svarar! :) Jag e väl som sagt inte så vass heller...har tagit lektioner en gång i veckan i ca två år men har ju iof spelat mkt på egen hande också, blir en del Metallica, Iron Maiden och annat smått och gott....kör som sagt en Ibanez jag också...dom gör fina grejer tycker jag... :yoparty

Jo, jag tänkte fråga apropå (stavning?) ny förstärkare, jag har en Park by Marshall g30r förstärkare nu....alttså på 30W...vad skulle kunna vara nästa steg om jag vill byta?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
DirtyLopez skrev:
Jo, jag tänkte fråga apropå (stavning?) ny förstärkare, jag har en Park by Marshall g30r förstärkare nu....alttså på 30W...vad skulle kunna vara nästa steg om jag vill byta?
köp en valfri som låter jättehögt, en fuzzbox och en crybaby så har du allt som behövs :tummenupp
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Joo
Nöta skalor är tråkigt. Kan bara två, lägg gärna upp några tabs på några :)

Tänker också byta upp mig till en hyfsad hemma förstärkare det ska helst vara bra dist. Ge förslag :tummenupp
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Är det ngn annan som kör virtuellt? Eller är det bara jag som insett styrkan med att köra med Amplitube & GuitarRig? :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ettan skrev:
Hooooj :)


Släng gärna fram tips på hur man kan bli bättre.

Skaffa ett band att lira med, det är både svinkul och utvecklande på alla sätt och vis.

Men i ärlighetens namn så har man gått igenom perioden med skalnötande också, och visst det var väl inte helt bortkastat men det finns vettigare saker man kan göra.

Tommy Bolin sa ungefär såhär...

"Practising is not about doing scales, its about jamming and playing gigs, absorbing the music around you"

DirtyLopez skrev:
Jo, jag tänkte fråga apropå (stavning?) ny förstärkare, jag har en Park by Marshall g30r förstärkare nu....alttså på 30W...vad skulle kunna vara nästa steg om jag vill byta?

Vad som helst som du tycker låter bra, ner till affären och prova!

Valen skrev:
Är det ngn annan som kör virtuellt? Eller är det bara jag som insett styrkan med att köra med Amplitube & GuitarRig? :va

Nänä, här kör vi som de gjorde in the good ol days,bära högtalarlådor ger bra styrka:)
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
crashtestdummy skrev:
skit i skalorna och lägg upp bilder på gurorna nu :D

2 uppsättningar 1 marshall för hemmabruk och en Gallien Kruger i lokalen

tyvärr bara 2 gitarrer för tillfället, den på bilden och en liten svart Steinbergerkopia. Genom åren har alla möjliga och omöjliga guror passerat. Den lilla svarta kopian är en av de skönaste guror jag spelat på.

Vad gäller att bli bättre så håller jag med Cris Ash, spela med andra och lär dig spela andras musik. Istället för att öva skalor så sätt på en favvoplatta med mycket gitarrspel och lira till, för varje gång kan du pricka in fler och fler toner. Det är också väldigt givande att lyssna mycket, det är idag lätt att lära sig ett solo genom tab, men det innebär inte att du låter som den som skrivit låten/solot, måste lyssna hur han framför den för det finns så mycket som inte ryms i en tab. Missförstå mig inte jag gillar och använder tab.
 

Bifogat

  • Translucent_red_thumb.jpg
    Translucent_red_thumb.jpg
    13.1 KB · Visningar: 141

m_robban

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
FZR 600
Japp
jag spelar också, men bojkottar elgitarer mest pga okunighet. Ett sätt att komma ihåg vad strängarna ljuder för toner är ramsan En Bra Gitarr Drar Aldrig El.
Robban
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
sitter här idag och försöker spela UnforgivenII men hur fasen får man till det sköna soundet, det låter ju som dom både plockar ackorden OCH har sliderör.. :va jag vill jag vill jag vill vara bra på gura. :huvet
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Köpte mig faktiskt en elgitarr vid årskiftet jag, för att ha något att pyssla med på fritiden. Så jag är inte direkt duktig men jag försöker, skalor och sådant har jag inte brytt mig om, igentligen inte någon musik teori utan jag lattjar bara och spelar låtar jag tycker om.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
crashtestdummy skrev:
sitter här idag och försöker spela UnforgivenII men hur fasen får man till det sköna soundet, det låter ju som dom både plockar ackorden OCH har sliderör.. :va jag vill jag vill jag vill vara bra på gura. :huvet
Stäng av förstärkaren, sätt på stereon och låtsas att det är du som spelar :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Aningen OT.

Men, vad lirar du i för band och hur länge har du hållt på ?
Stil ?

Verkar kunna dina saker iaf :)

Haha, nja jag är högst medelmåttig som gitarrist, och någon musikteoretiker är jag då rakt inte.

Har väl spelat i snart 15 år, började på kommunala musikskolan i 4:an men hoppade av efter en termin, sen dess är jag självlärd.

Lirar med Highball Shooters, hårdrock ala 70talet, mycket orgel(fuskhammond :)) och diverse blues,funk och soulinfluenser.
 

Jonathan

Guest
Chris Ash skrev:
Haha, nja jag är högst medelmåttig som gitarrist, och någon musikteoretiker är jag då rakt inte.

Har väl spelat i snart 15 år, började på kommunala musikskolan i 4:an men hoppade av efter en termin, sen dess är jag självlärd.

Lirar med Highball Shooters, hårdrock ala 70talet, mycket orgel(fuskhammond :)) och diverse blues,funk och soulinfluenser.


Okey.
Du har ingen demo utlagd att tanka ner så man får höra lite ?

Hårdrock a`la den äldre skolan är musik som inte går av för hackor.
Man kan ju fråga sig varför det inte görs musik idag som håller i längden, musikbranschen ser väl antagligen helt annorlunda ut idag, men varför ska det behöva vara så ?

/N. Yfiken :)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
crashtestdummy skrev:
sitter här idag och försöker spela UnforgivenII men hur fasen får man till det sköna soundet, det låter ju som dom både plockar ackorden OCH har sliderör.. :va jag vill jag vill jag vill vara bra på gura. :huvet
Det går men det kostar ! James använder en B-Bender för att spela det. http://www.stringbender.com/bender/fenderb.html
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top