Gilla?

Status
Ej öppen för fler svar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag hoppas det är en bugg i Chrome-browsern att man bara har "gilla" nu och inte +/- som förut på inläggen.

På Facebook är det ramaskri över att bara ha "like" och så införs det här när det var rätt från början...ur led är tiden. :död
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att sätta minus, har missbrukats på ett sätt som jag inte hade i tanke när jag la in funktionen. Man ska inte bara ge minus huller om buller och skita i att skriva varför. Något jag sett t.ex du gör. Ibland finns minus på inlägg som saknar relevans.

Så nu, är det bara om man tycker om något utan ytterligare kommentar som man därmed ger "Gilla", likt på Facebook.

Tycker man illa om något, får man skriva det istället och förklara varför.
 
Last edited:

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Fagervik
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker det är nice att det blir lite mer som ett community typ facebook, istället för "bara" ett forum.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Yeah nu har ja gillat mitt första inlägg :) Från Spook!

Ne men min första reaktion va.. Vafan!? (för typ 5 min sen)

Men nu gillar ja de! :) Mycket bättre såhär!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att sätta minus, har missbrukats på ett sätt som jag inte hade i tanke när jag la in funktionen. Man ska inte bara ge minus huller om buller och skita i att skriva varför. Något jag sett du gör. Ibland finns minus på inlägg som saknar relevans.

Så nu, är det bara om man tycker om något utan ytterligare kommentar som man därmed ger "Gilla", likt på Facebook.

Tycker man illa om något, får man skriva det istället.

Ja visst, ibland passar det att ge kritik (oavsett plus eller minus) utan att skriva något. Man kanske inte har något att tillföra utöver det som redan skrivits tidigare eller så vill man inte starta en onödig OT-diskussion.

Varför är det då ok att gilla något utan att skriva något? Ologiskt på samma vis som FB, myspys skenbart endast.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Vi får acceptera att saker och ting ändrar sig. Ett I-landsproblem i mitt tycke. Fast jag tyckte det stod "Grilla", men så ser jag lite illa på nära håll.:)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja visst, ibland passar det att ge kritik (oavsett plus eller minus) utan att skriva något. Man kanske inte har något att tillföra utöver det som redan skrivits tidigare eller så vill man inte starta en onödig OT-diskussion.

Varför är det då ok att gilla något utan att skriva något? Ologiskt på samma vis som FB, myspys skenbart endast.
Det bidrar till en bättre och mindre hetsk stämning att utesluta att ge negativa betyg som inte förklaras. För när du gett ett negativt betyg, som ej förklarats, så kommer den som fick betyget se dina framtida inlägg extra kritiskt och det kan bli en ond spiral där man hetsar varandra och absolut ingen vinner på det.

Detta bidrar inte till den gemenskap och den trevliga stämning som jag vill ha på Sporthoj.com. Här ska vi i grunden vara trevliga så långt det går och mana till att flera kommer in i trådar och diskuterar.

Det kommer bli så här en period på några månader framöver för att se om det fungerar bättre eller sämre.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har själv använt + på inlägg jag gillar, och - på folk som skriver rena sakfel, speciellt i teknikforumet, men använda minus för man inte gillar personen i fråga eller bara inte håller med i en diskussion känns ju lite fel.

dock var det bra att enkelt kunna trycka - på nån, speciellt om rätt svar redan finns i samma tråd och man inte har något att tillägga. Nu får man väl skriva ett "du har fel" inlägg istället ;), men då kommer nog OT diskussionen igång med följdfrågor
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har själv använt + på inlägg jag gillar, och - på folk som skriver rena sakfel, speciellt i teknikforumet, men använda minus för man inte gillar personen i fråga eller bara inte håller med i en diskussion känns ju lite fel.

dock var det bra att enkelt kunna trycka - på nån, speciellt om rätt svar redan finns i samma tråd och man inte har något att tillägga. Nu får man väl skriva ett "du har fel" inlägg istället ;), men då kommer nog OT diskussionen igång med följdfrågor
Precis av denna orsak det inte fungerat. Att ge minus för sakfel (ordval) eller för att någon redan skrivit något... ska inte vara orsak till att ge någon minus. Medlemmen kan ju ha missat ett inlägg och han kan istället ta det som att det han skrev vore fel. Vilket det kanske inte var. Alltså orsak till missförstånd och felaktigt bruk av funktionen.

Du ska inte heller skriva "du har fel". Du ska förklara varför någon har "fel". Vad betyder liksom "fel" för dig som gör att den andra fattar vad du menar? Få den andra personen att förstå ditt synsätt på världen...

Diskutera fram saker! Inte tjifas med smånyp (minus-röstningar).
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det bidrar till en bättre och mindre hetsk stämning att utesluta att ge negativa betyg som inte förklaras. För när du gett ett negativt betyg, som ej förklarats, så kommer den som fick betyget se dina framtida inlägg extra kritiskt och det kan bli en ond spiral där man hetsar varandra och absolut ingen vinner på det.

Detta bidrar inte till en gemen och trevlig stämning som jag vill ha på Sporthoj.com. Här ska vi i grunden vara trevliga så långt det går och mana till att flera kommer in i trådar och diskuterar.

Jag förstår hur du tänker men jag tycker det har varit tvärtom. Att tvunget svara på precis allt man inte gillar ger de oändliga upprepade "diskussionerna" som verkligen inte gagnar SH. Att ge ett minus tycker jag har varit en lugnare metod när t ex någon hetsat lite. Jag har nästan aldrig sett någon bli upprörd över ett minus och att det lett till extra poster i onödan, i så fall har det nästan alltid varit någon som tryckt fel mellan plus och minus (gick ju inte att ändra).

Jag tror inte du vill ha en gemen stämning på forumet... :tungan
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Gör en poll!

Själv tycker jag att minus borde vara kvar då det finns folk som skriver riktigt onödiga/dumma inlägg :död

OT: Kommer besöksräknaren komma tillbaka?
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Om nu problemet är att folk sätter - och inte motiverar det och det är för att ge tjuvnyp åt andra så borde man väl komma runt det med att om man ger minus så måste man motivera det med minst x antal bokstäver.
de som tramsar borde väl isåfall vara tvugna att skriva något vilket visar vad de tyckte var problemet ?

gilla osv känns ganska lamt, hur gör man om man inte håller med och inte vill skapa en diskussion om att man inte håller med utan bara vill visa att nej jag tycker detta inlägget var fel/sög/skit eller vad man nu tycker ?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om nu problemet är att folk sätter - och inte motiverar det och det är för att ge tjuvnyp åt andra så borde man väl komma runt det med att om man ger minus så måste man motivera det med minst x antal bokstäver.
de som tramsar borde väl isåfall vara tvugna att skriva något vilket visar vad de tyckte var problemet ?

gilla osv känns ganska lamt, hur gör man om man inte håller med och inte vill skapa en diskussion om att man inte håller med utan bara vill visa att nej jag tycker detta inlägget var fel/sög/skit eller vad man nu tycker ?
Då blir det kommentarer på minus och plus, och det vill vi inte ha. För en sådan diskussion går inte följa på ett logiskt sätt.

Att ett inlägg INTE har plus, eller väldigt få... är nog anledning oxå till att förstå för individien i fråga att han / hon inte fått gehör för sin åsikt.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Gör en poll!

Själv tycker jag att minus borde vara kvar då det finns folk som skriver riktigt onödiga/dumma inlägg :död

OT: Kommer besöksräknaren komma tillbaka?
Blir inlägget mindre dumt om du sätter ett minus? Rapportera inlägget om det bryter mot gällande regler så fixar admin saken.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Vart är ogilla knappen? :confused:

Nej men jag är också för att ha ett "plus/minus system" eller "gilla/ogilla system".

Man kan med en snabb överblick i en tråd se vad som är relevant att läsa och vad som inte är, jag tycker inte minus "poängen" har missbrukats, kanske varit är för kort tid vad vet jag.

Men jag kan vara med om det här med gilla nu görs under en testperiod, sen kanske det kan göras en poll och se vad som alla tycker fungerade bäst, inte "bara" vad du tycker Swedie. (bara lite konstruktivkritik, inget personligt)

Annars tycker jag du gör ett bra jobb Swedie som testar nya funktioner och fräschar upp sidan :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top