Genomgång Gsx-r 600 -97

Eqan

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Eslöv
Hoj
GSX-R 600 -97
Har nyligen blivit en stolt ägare till en Gsx-r 600 -97. Denna behöver dock en stor service genomgång eftersom det inte fans någon servicebok och den hade stått i ett år när jag köpte den och den inte varit servad på 2 år (bara gått 500mil under dessa 2år).

Det jag hade tänkt bytta är:
  • Däck fram/bak
  • motorolja+filter
  • bromsvätska
  • Drivpaket
  • luftfilter
  • kontrolera ventilspel

Är det något mer som jag ska tänka på att byta/fixa när jag endå håller på?

Kan någon rekomendera en prisvärd och bra olja med, antar att det skall vara 10w40?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja, det ska vara 10W40-olja i dessa motorer. Står på locket till oljepåfyllningen dessutom :)
Jag själv kör med Motul 5100 (10W40), men jag har funderat på att börja köra på Q8 SBK-oljan som många här på forumet pratar om som ska vara 15W50 (om jag minns rätt). Anledningen är att den Q8-oljan kostar i princip ingenting i jämförelse med Motul-oljan som jag ger ca 350-400:- /4 liter med passande oljefilter.

Grattis till en trevlig och fin hoj!

MVH Phille
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Av ren nyfikenhet, varför ska du byta däck, luftfilter och drivpaket? Ok om däcken och drivpaket är slut och luftfiltret är skitigt, men det är ju inget som förstörs av att grejerna står.

Däremot skulle nog inte gaffeln må direkt dåligt av att få ny olja!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kamkedjesträckaren kan ge upp i förtid på dessa! Byt till en manuell och känn dig trygg.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Kamkedjesträckaren kan ge upp i förtid på dessa! Byt till en manuell och känn dig trygg.

Byt inte till manuell spännare.. det e typ det dummaste du kan göra om du inte har tidigare erfarenhet av motorn i sig sedan tidigare..

Bättre att köpa 2 original än att skruva bort sig på en manuell och få ras..
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Kan bara hålla med om kamkedjesträckaren. Manuell är nog inget för den oerfarne. I övrigt kan jag föreslå en ordentlig förgasarrengöring. Gör underverk. När du ändå har tanken av borde du göra rent filtret i tanken samt det lilla i röret som går in i förgasarbryggan. Membranet till vakuumkranen brukar ha gett upp. Repsats kostar typ 200kr. Det ska inte rinna ur soppaslangen om du inte skapar undertryck i vakuumslangen. Min 750 fick stå med dålig kran. Resultatet blev ca. 5 liter bensinblandad olja. :gnissla

En annan viktig sak är att se till att ha friskt batteri och fräscha stift. Detta gav mig många bekymmer ett tag. Laddregulatorn är en annan svag punkt.

Grattis till en potent och beroendeframkallande sportmoppe. Insugsljudet över 10 000 varv ger en gåshud:tummenupp

Ädit: En Suzuki kommer aldrig bli lika tyst i motorn som en Honda. Lite tick och rassel är normalt har jag hört. särskilt efter 15 år.:) Jag var tvärsäker på att jag behövde shimsa om ett gäng ventiler, men jag mätte tre ggr och kom fram till att alla låg inom tolerans. Det blev lite bättre när jag drog åt kamkedjesträckaren.
 
Last edited:

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ädit: En Suzuki kommer aldrig bli lika tyst i motorn som en Honda. Lite tick och rassel är normalt har jag hört. särskilt efter 15 år.:) Jag var tvärsäker på att jag behövde shimsa om ett gäng ventiler, men jag mätte tre ggr och kom fram till att alla låg inom tolerans. Det blev lite bättre när jag drog åt kamkedjesträckaren.

det håller jag med om. men vet man hur man kollar ventilspelet så kan jag tycka att en manuell kamkedjesträckare är lika bra att skaffa. kamkedjan är ju bara att kolla samtidigt som ventilspelet tycker jag. men det är ju helt och hållet upp till ägaren av hojen att avgöra.
däremot så vet jag inte om jag håller med dig om att hondas motorer är direkt tysta..? en bekant hade en CBR 600RR från -05/06 och den tickade rätt bra på tomgång, men ventilerna var kontrollerade av en honda-verkstad så det var "inget onormalt" enligt verkstan. sen är det säkert skillnad från hoj till hoj.

MVH Phille
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
däremot så vet jag inte om jag håller med dig om att hondas motorer är direkt tysta..? en bekant hade en CBR 600RR från -05/06 och den tickade rätt bra på tomgång, men ventilerna var kontrollerade av en honda-verkstad så det var "inget onormalt" enligt verkstan. sen är det säkert skillnad från hoj till hoj.

Nu när jag tänker efter har du nog rätt... minns att farsans blackbird och VF1000R rasslade och ven ganska bra, fast dessa har ju raksurna kuggar till kamdrivning också. Rejsigt värre:D Vilka hojmotorer är tysta egentligen? Det gäller att ha högljudda rykrör, så behöver man inte nojja över andra skrammel:tummenupp:näsblod
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top