Geggmoppetråden

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hahaha, endurodebut, 530 och Gröndal? :rofl Jajääädrar. :yoparty Jag gjorde samma-lika, men på betydligt beskedligare hoj (en Kawa KDX220).

Du får haka på oss nu, det enda som ger något är tid i sadeln.

Högst troligtvis står du för lite, håller i dig för mycket, brottas med hojen istället för att låta den gå fritt, och du kniper inte med knäna. :D Lyfter man blicken, och åker lite fortare, så blir det så mycket enklare...
Men Gröndal är kanske inte ett optimalt nybörjarspår, då har det vi varit på hittills varit mer lämpligt.

Laxå nu på söndag, Gröndal nästa söndag. GÖRT!

Va fan är det så lätt, är ju t om jag ett ämne för detta, verkar ju inte vara något nämnvärt annorlunda än på asfalt:tummenupp(ja ja..man står väl inte så mkt på asfaltsbanan..).cross/enduro vore kul ändå.:)Men skulle jag börja får det bli lågbudget..vad är bäst maskin att börja med då? Får man något vettigt att börja med för runt 10K? 125 cc från mitten av 90 talet? 200, 250 cc, vad är vettigast att börja med? Någon modell generellt att atkta sig för, eller är det the same shit, någon som är bättre än andra, honda, yamaha, äldre ktm? Husaberg?

Jag har kört både 125 cc och 250 på både crossbana ett och endurospår som 15-16 åring. Så nog kan jag köra:D
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Var vänlig att flytta denna tråd till annan mer lämpligt forum(SOE) där skitsnack är mer lämpat, detta forum heter Sporthoj.com för dom som inte fattat.:näsblod:D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Käft. :D

[YOUTUBE-ID]ThzcOF3hFII[/YOUTUBE-ID]

Lite film från Laxås "endurospår" - det här är cocktail-bus-enduro i sin bästa form.

Sportis - 250 är mer lättkört pga mer botten, men betydligt mer svårkört när motorn börjar svara än 125:an - men kan man hantera det, och kör med lite respekt så är en 250 det givna valet.
En ren cross är kanske inte det mest optimala för en nybörjare, fjädringen är fel för skogsåkat, och det är alldeles för mycket motor - men det är klart billigaste alternativet.

Crossarna är oftast i lite bättre skick än rena endurohojar med, det blir inte samma mekaniska slitage på crossbanan. :)

Och när ni letar hoj - titta inte på plasten, det är gratis att byta, titta på det mekaniska.

/J
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
ett evigt tjat om det där gröndal! för att få slut påt har jag beslutat att ta mig dit och förgöra SGMs dumma honda i stensprut! :yoparty
utmaningen är antagen, här ska tatueras exempel!!

den 22andra är bokat,
kostnad?
kollade lite på deras hemsida, men vart inte så klok av det (som allt annat man läser)
det kostar 100spänn, kom jag fram till,
men måste man vara medlem i nån svemoansluten klubb?

sen massa om miljömattor och grejs :va

Helrätt, det här blir kul! :D

100:-, inget medlemsskap krävs - och miljömattan är viktig - ta en gummiklädd historia som ser till att ev. soppaspill från knarren inte letar sig ned i gruset i depån (det köper vi träningsvakter - jag är sådan trEnings-sjEf på Gröndal :mattias ).

Jag tror du är den enda som vågar, resten är för fjolliga. :hihi
 
Last edited:

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
ge mig en hoj ska jag oxå visa att jag kan åka.:yoparty..såg sååå rolig ut banan!!:banana
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tja...man är ju en sån där "nästan" kille:D

MEN om jag köper en liten, liten vass 80cc kubikare på 20-25 hk eller vad har de för effekt:va

Då blir jag och maskin både och!! Stor och slapp samt liten och rapp:tummenupp

Nej min handla-något-för-bli-lugn-frustration är rätt stor just nu, den kommer ibland, handlandet för handlandets skull kan inte tänka mig bättre än lägga det på en rolig motorleksak:D Alltså ett I-landsbekymmer..
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
MEN om jag köper en liten, liten vass 80cc kubikare på 20-25 hk eller vad har de för effekt:va

Då blir jag och maskin både och!! Stor och slapp samt liten och rapp:tummenupp

Nej min handla-något-för-bli-lugn-frustration är rätt stor just nu, den kommer ibland, handlandet för handlandets skull kan inte tänka mig bättre än lägga det på en rolig motorleksak:D Alltså ett I-landsbekymmer..

Att spontan (impuls) handla är väl aldrig fel:rolleyes::D Leksaker känns aldrig som dyra eller bortkastade investeringar så handla friskt du vem vet det kan ju bo en carla Karlqvist i dig!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Att spontan (impuls) handla är väl aldrig fel:rolleyes::D Leksaker känns aldrig som dyra eller bortkastade investeringar så handla friskt du vem vet det kan ju bo en carla Karlqvist i dig!

Vilken syn, nästan 2 meter sportis på 80 cc cross, kör i cirklar runt enduromaffian på crollar 125,250 mm:D:D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top