Ge blod!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har ni bra flöde?
Dr.Biken kanske kan porta upp lite så man lämnar snabbare alt någon slick 50 liknande behandling som förbättrar flödet. Någon som räknat på detta?

:D


Var lämnar man i centrala Sthlm? Vill ha något ställe närma jobbet.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ciyttappen Kungsgatan.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Har ni bra flöde?
Dr.Biken kanske kan porta upp lite så man lämnar snabbare alt någon slick 50 liknande behandling som förbättrar flödet. Någon som räknat på detta?

:D


Var lämnar man i centrala Sthlm? Vill ha något ställe närma jobbet.

håll dig i pepparrotstaden du :D

var nere på bussen i Bålsta förra veckan så smidigt att bara rassla ner efter jobbet.

Juice, macka och present känns lite fel att få saker när man bara vill göra en god gärninig men vinner man på lotterna så kan man ju alltid skänka till välgörenhet :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Åhej, ett litet trådlyft.

Har också fått spö i tvafiken och fick då några påsar. Måste varit nåt taskigt för det var väldigt vad jag har genserat efter det... Kan ha något litet med kvarstående men att göra också, möjligtvis.

Anyway, försökte bli blodgivare för att "lämna tillbaka" men följdoperationer gjorde att det sköts upp tills det liksom , kom bort. Nu är det ju längesen dock, så vad krävs eg?
Vet ju inte ens vad jag har för blodgrupp!
 

Apriliabruttan

You want some, Get some!
Gick med
20 Nov 2007
Ort
med min son och Calle
Hoj
Aprilia RSV R 08:a (SÅLD)
Dom som kan lämna blod bör göra det, svårare än så är det inte.
Kan va lite läskigt, men det räddar liv och det är över fort och det gör INTE ont. =)

BLOD RÄDDAR LIV!!!
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Nu är det ju längesen dock, så vad krävs eg?

  • Har du varit sjuk eller behandlats för någon sjukdom?
  • Använt läkemedel eller blivit vaccinerad - Rådgör med personalen
  • Haft svår förkylning eller annan akut infektionssjukdom Varit frisk i 2 veckor (i vissa fall längre tid)
  • Haft allergiska besvär Svårighetsgraden är avgörande - Rådgör med personalen
  • Genomgått mindre kirurgiskt ingrepp - Vänta 1-4 veckor
  • Genomgått större kirurgiskt ingrepp - Vänta 6 månader
  • Fått blodtransfusion - Vänta 6 månader
  • Är sjukskriven - Vänta tills sjukskrivningsperioden är slut
  • Behandlats med akupunktur Inget hinder om behandlingen utförts av legitimerad sjukvårdsutövare i Sverige - För övriga vänta 6 månader
  • Behandlats av tandläkare eller tandhygienist - Vänta minst till dagen efter
  • Har haft vissa tropiska sjukdomar, t.ex. malaria och Chagas sjukdom - Får inte ge blod
  • Är eller har varit smittad med gulsot (hepatit B eller C), HIV eller HTLV I+II - Får inte ge blod
  • Har du varit ute och rest eller bott utomlands?
  • Besökt tropiska områden (fria från malaria) - Vänta 4 veckor
  • Besökt malariaområde - Vänta 6 månader.
  • Om man tidigare vistats mer än 3 år i malariaområde och nyligen gjort ett tillfälligt besök - vänta 5 år
  • Vuxit upp eller levt mer än 3 år i följd där malaria finns - Vänta 5 år
  • Vuxit upp eller levt mer än 3 år där Chagas sjukdom finns (i Syd- och Mellanamerika) - Får inte ge blod

    Samlevnad :brynad
  • Haft ny sexpartner - Vänta 3 månader
  • Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta - Vänta 6 månader
  • Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning - Får inte ge blod
  • Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man - Får inte ge blod

    Tatuering, piercing och andra riskhändelser
  • Blivit tatuerad - Vänta 6 månader
  • Blivit piercad (håltagning) - Vänta 6 månader.
  • Varit utsatt för blodsmittorisk, t.ex. stickskada eller misstänkt blodsmitta - Vänta 6 månader
  • Har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården - Får inte ge blod

    För kvinnor
  • Graviditet - Vänta 9 månader efter förlossningen
  • Avbruten graviditet/missfall Rådgör med personalen

oven saxat från geblod.nu

----------------

du behöver tydligen vara frisk samt inte sysslat med dumheter och inte roat dig på sistone.

edit: så, nu kan man nästan tyda listan.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tackar, svar nog!

Kanske dags att masa sej åstad då.

Jag gjorde testarna, sen när det anlänt bussar och blivit dags att tappa upp det ridderliga så har alltid någon av raderna ovan behagat sätta sig på tvären, tyvärr...

Jag är visserligen skiträdd för nålar men det känns som om man bör göra detta om man förväntar sig få något när man själv ligger på britsen.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag gjorde testarna, sen när det varit dags att tappa upp det riddeliga så har alltid någon av raderna ovan behag sätta sig på tvären. Tyvärr...

Jag är visserligen skiträdd för nålar men det känns som om man bör göra detta om man förväntar sig få något när man själv ligger på britsen.

Kan man säga att hela texten blev åt helvete:D
 

lidali

Freeeeee!
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Solna
Hoj
2001 Ducati 750 Sport
Jag har lämnat blod regelbundet sedan jag var med om en ganska ordentlig mc-olycka 1993. Jag fick höra hur många liter blod det gick åt under operationen och då bestämde jag mig för att bli blodgivare. Så alla ni som funderar på detta, sluta fundera och börja lämna blod. En vacker dag kan du eller någon du känner behöva det. Jag har förresten lurat med min kollega Daniel (Virtuos här på sh) till blodbussen :D

HA! Jag började faktiskt ge blod på vintern (2006) när jag var säker på att jag skulle ta mc-kortet "till våren". Som en "om jag behöver det så kanske dom kan börja med att använda mitt eget blod".
Måste dock erkänna att jag inte är så snabb med att åka dit när dom väl ropar på mig igen, men bättre sent än aldrig, eller?
 

lidali

Freeeeee!
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Solna
Hoj
2001 Ducati 750 Sport
Man kan lägga till en regel för övrigt till redan stora blodgivarens regelbok:
- Man måste förstå svenska

Jag ville börja lämna blod när jag precis kom till Sverige och för andra gången såg blodbussen, men då fick jag veta att jag inte fick lämna blod eftersom jag inte förstod ett smack svenska och det kunde vara bra när något skulle "hända". Underligt att det inte räcker med perfekt engelska...
Inte bara blodbrist men även brist på engelsk-talig personal!
Och så har jag några synpunkter på fåniga gay-regeln också, men det kanske inte är helt lämpligt att kasta ur mig såhär:)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Japp...då var man lite tappad igen då. Men glada utrop från personalen "åhh en nollnegativ" :) En blodgrupp som passar till alla.

Och jag är alltid lika nervös innan...går runt med lixom lite magont....och när dom närmar sig med nålen vill jag egentligen pysa därifrån. Men bara den jävlen är i, är det inga problem.

Den goda känslan efteråt uppväger det onda.

GE BLOD NU :tummenupp era latmaskar som inte fått arslet ur vagnen och börjat lämna.

Tänk på att du kan rädda livet på dina nära och kära och vänner och bekanta.

Om alla snålade in och tänkte..."nä JAG vill inte lämna" eller "fy det är läskigt" ja...då skulle det dö en massa människor i onödan.

Sen finns det såklart människor som inte KAN lämna för att dom äter mediciner eller så.

Men dom som får, ska. Tycker jag i alla fall.

//M
 

Dr.Bike

Guest
Så!

Nyss inkommen från blodbussen. Tappad och klar! :tummenupp

Nu är det DIN tur!



Do it! You can do it!
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Önskar att jag kunde men tyvärr, har alldelas för lågt blodtryck för att jag skulle må bra av det!

Men tack till alla ni som gör det!!
 

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Prillans Plejs
Hoj
pausar...
Nu har JAG oxå vart till Blodbussen !!

Bara provtagning idag, men jag hoppas jag får ge blod !! :)


*lite nöjd med mig själv*
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top