Gbg challenge BRA ELLER DÅLIGT?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Inläggen i denna tråd är flyttade från den andra Gbg challenge-tråden och kan därför vara lite osammanhängade. Hoppas ni kan förstå hur debatten har gått ändå. Läs mer i mitt inlägg #36. Tanken var att det skulle komma här (först) men inlägg sorteras efter datum så det blev icke så.

Mvh
Mod Mark



Ja det känns ju helt rätt att tävla på allmän väg efter alla olyckor som händer :rolleyes:

Även om man inte kör över sin förmåga så ligger man nog jäkligt nära sin förmåga om man skall köra på så kort tid som möjligt och då finns inga marginaler kvar om något oförutsett händer.

Jag förstår inte vad som är så roligt med att tävla på allmän väg, att köra fort på gata handla mer om oförstånd än körskicklighet!

Jag vet vad jag pratar om då jag kört som en idiot på allmän väg men flyttade sedan över till bankörning och tog licens och märkte hur duktigt långsamt man körde mot de som redan tävlade.
 
Last edited by a moderator:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Låter helt idiotiskt men är samtidigt ett tecken på det jag skrivit om tråden "Artikel i GP", nämligen att folk inte tycker motorbanorna räcker till eftersom de ligger för långt bort, har öppet för sällan och kostar för mycket pengar. Resultatet blir att folk hittar på såna här vansinniga spektakel istället.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag förstår inte vad som är så roligt med att tävla på allmän väg, att köra fort på gata handla mer om oförstånd än körskicklighet!

Absolut!




Ravetrancer, sign me up. Jag är på även i år iaf.


EDIT: Känns som tråden kommer spåra rejält.
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Handlar inte om att tävla på allmän väg, handlar inte heller om att några banor är långt borta från GBG. Ni som kört slingan tidigare vet hur det funkar.
Ang säkerhet så anser iaf jag att den är säkrare än att köra 70-vägar.
Sluta tjafsa om olyckor, det handlar inte om olyckor. Det handlar om vett innanför pannbenet. Jag har kört slingan och många andra också och vi vet om att det är bara som en kul grej och inget som helst blodigt allvar. Det finns endast 2 rödljus runt slingan, men omman vänder riktningen så är det endast ett rödljus. Ganska öppet och man har god koll på alla påfarter.

Man kör en och en, inte ett gäng ihop, för att minska på hetsandet.

Frågan var om vissa var intresserade och många kör mer galet än vad detta är på gatan och på så vis så gör vi bara en kul grej med lite mer säkerhet kring det hela. För alla har väl inte slutat köra sporthoj eller?
Så ut och ge järnet på 70vägar mitt på dan, med massa folk som hetsar upp varandra, farliga kurvor, och ännu värre farliga bilar. Eller en lugn natt med likasinnade, lite korv på tappen, massa skitsnack och lögner, en tjockis som inte får på sig stället längre. :)

Vädret är iaf perfekt nu.

Pinky, du har fortfarande den snabbaste officiella tiden 14:43 ZX10R

Absolut!




Ravetrancer, sign me up. Jag är på även i år iaf.


EDIT: Känns som tråden kommer spåra rejält.
LÅt den spåra, vi som kört vet ju hur det var och hur trevligt vi hade där på kvällarna. :)
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Ja det känns ju helt rätt att tävla på allmän väg efter alla olyckor som händer :rolleyes:

Även om man inte kör över sin förmåga så ligger man nog jäkligt nära sin förmåga om man skall köra på så kort tid som möjligt och då finns inga marginaler kvar om något oförutsett händer.

Jag förstår inte vad som är så roligt med att tävla på allmän väg, att köra fort på gata handla mer om oförstånd än körskicklighet!

Jag vet vad jag pratar om då jag kört som en idiot på allmän väg men flyttade sedan över till bankörning och tog licens och märkte hur duktigt långsamt man körde mot de som redan tävlade.

Instämmer helt! Har själv kört RR några år... Sporthoj.com är dessutom knutet till SMC! SMC har gått ut i media och uppmanat MC-förare att sänka farten och så diskuteras sånt här på forumet.

Ut å kör på bana med er istället, det är mycket roligare och oändligt mycket säkrare.

/J
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Instämmer helt! Har själv kört RR några år... Sporthoj.com är dessutom knutet till SMC! SMC har gått ut i media och uppmanat MC-förare att sänka farten och så diskuteras sånt här på forumet.

Ut å kör på bana med er istället, det är mycket roligare och oändligt mycket säkrare.

/J

I know, jag träffade dig när jag tog licensen genom KMK, du föreläste om nåt ur reglementet som jag inte kommer ihåg :hihi
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Många som läser här är osäkra och på sig själva och skaffar sig snabba racer motorcycklar och klär sig som moto gp förarna och ger sig ut på allmänna vägar och det är väl inget fel så länge det körs lagligt dvs 50, 70, 90 runt slingan men att uppmana dessa lätt på verkade stackare att köra så fort som möjligt är att leda dom in i en allt för snabb död, liksom att brott inte lönar sig går det åt helvete förr eller senare om man kör för fort.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
som du sa Pinky :D

Vi har ju tidigare iofs haft det bra och bedömt dom som vart med och kört, har alltid funkat fint. Ni målar upp det lite för mycket som nån vilda västern.
Men skitsamma, ni som vill köra, skicak mig ett pm, så tar vi det i en privat forumdel där ni som kör har tillgång till den.

Mvh
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
som du sa Pinky :D

Vi har ju tidigare iofs haft det bra och bedömt dom som vart med och kört, har alltid funkat fint. Ni målar upp det lite för mycket som nån vilda västern.
Men skitsamma, ni som vill köra, skicak mig ett pm, så tar vi det i en privat forumdel där ni som kör har tillgång till den.

Mvh

Jo, det finns inte mycket att säga tyvärr. Jag är oroligare en dag i rusningstrafiken än vad jag är jämfört med en sån här typ av tillställning.

PM it is. :tummenupp

Skriv upp mig med :)

Det där hade Fabbe gillat! :)
 
Last edited:

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Tycker de är ett bra initsiativ att köra när andra sover. olyckerna som hänt är tragiska och två bra personer har lämnat oss. Men glöm inte att fabbe var väldigt aktiv i denna tråden förra året ( om de inte tom var han som startade den?) så han sitter nog på ett moln och ler storartat när ni kör:)
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Med ett snabbt överslag får jag det till en snitthastighet på ca 160 km i timmen?

Så folk som suttit och bölat över hur orättvist livet är och va försiktiga alla måste vara osv tänker ge sig in i en tillställning som går ut på att köra en sträcka på kortats tid i okontrollerad miljö? Kalla det race, tävling, vad ni vill...
Skit i va klockan är! Det räcker med 1 trafikant där ute som gör något ni inte är beredda på...
Jaja, det är si och så farligt att köra i rusningstrafik och på landsväg osv men det är fortfarande skillnad på risk och sannolikhet mina vänner!
Jag påstår inte att ni skall sluta köra hoj. Eller att ni skall sluta köra roligt med era hojar men tänk två gånger minst i alla fall

Skit samma! Var och en gör som den vill och ingen lär kunna hindra er...
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med ett snabbt överslag får jag det till en snitthastighet på ca 160 km i timmen?

Så folk som suttit och bölat över hur orättvist livet är och va försiktiga alla måste vara osv tänker ge sig in i en tillställning som går ut på att köra en sträcka på kortats tid i okontrollerad miljö?

Det var det första jag tänkte med. Aningen motsägelsefullt.

Edit: Men jag bryr mig inte, gör vad ni vill.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
160 i snitt, det var ganska bra ju, men det är inte så fort som det verkar. HAde det vart era underbara sköna helgkörningar från GP, ut på de vackra fridfulla och bildsköna 70-vägarna, så hade det varit ganska så fort. Sanningen är ju att många nog håller snittfarter som inte är långt ifrån det på helgturerna, coh hur många av er som inte är positiva till detta är med eller vart med och kört på helgturerna? :)

jag kan ju lägga upp bansträckningen för skojs skull, det är inte så att det svänger så mycket :)

Blöt Lundbytunnel är dock kraftigt adrenalinhöjande.

LF: Jag tänker på många när jag sätter mig på min hoj. Därför snittade jag bara 151kmh runt den slingan och tro mig, det gick inte fort. :)

post-15-1158181488.jpg
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Kan inte någon moderator med lite ansvar ta bort den här tråden , Uppmana folk till att köra så fort att det kan bli fängelse eller ändå värre olyckshändelse är det besarraste jag läst på länge. Lägg ner......
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Vadå uppmana?

Dom som skriver upp sig för att vara med tror jag kör lika fort i vanliga fall ändå, var glada att dom bestämmer en tid med mindre trafik där dom ska köra istället..

Det är klart man inte behöver ligga i 250 och köra på gränsen hela tiden, men dom som gör det gör antagligen det i vanliga fall ändå, så det förändrar inget.
Om det mot all förmodan händer något så kommer dom med stor sannolikhet inte skada någon annan än sig själva..deras val låt dom köra om dom vill..
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Vadå uppmana?

Dom som skriver upp sig för att vara med tror jag kör lika fort i vanliga fall ändå, var glada att dom bestämmer en tid med mindre trafik där dom ska köra istället..

Det är klart man inte behöver ligga i 250 och köra på gränsen hela tiden, men dom som gör det gör antagligen det i vanliga fall ändå, så det förändrar inget.
Om det mot all förmodan händer något så kommer dom med stor sannolikhet inte skada någon annan än sig själva..deras val låt dom köra om dom vill..

Hade det varit en vuxen person som skrivit hade jag blivit förundrad, men när det kommer från en person som inte ens är myndig så förstår jag. Har uppfostrat några barn så jag vet hur urbotat dumt ni tänker. Hoppas bara du får leva så länge att du också förstår hur dumt det är att rejsa på allmän väg.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag gillar inte o tar parti mot sånadäringa race, känns alltid som att det kommer hända nått eländigt. Men visst jag kan förstå det kuliga med det hela o känna en viss dragning att vara med, även om jag aldrig kommer att vara det, en dubbel känsla...

Kör försiktigt..
Chansa aldrig..
Utsätt inte någon annan för oönskad fara..
Tänk efter före..

Edit: Glömde: pussa o krama varandra i trafiken :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top