Gatdäck på bana?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag antar att ni med gaspådrag menar tillräckligt med gas för att accelerera och inte stödgasen man ger för att inte motorbromsa.

Nu blir det mer en teoretisk diskussion...Det andra momentet vrider hojen i vägens plan in i kurvan, vilket avlastar framdäcket lateralt...

...Om friktionskoefficienten är konstant så kommer faktorn (lateral kraft på framdäcket)/(tillgängligt lateralt grepp fram) att hållas konstant oavsett hur mycket man gasar. Detta innebär att om man har oändligt (eller väldigt mycket) grepp där bak så skulle man vid tillräckligt mycket gas lyfta framhjulet från marken men ändå fortsätta som tänkt i kurvan. Med andra ord kan man inte få framhjulssläpp p.g.a gaspådrag.

...Det finns ju fakta på detta någonstans så det är dumt att spekulera egentligen, men jag vet att för bildäck så sjunker frik.koeff vid ökande last.

Den andra anledningen är att jag har tänkt fel.

Den tredje anledningen är att man har så pass mycket styrutslag i en kurva så att man "trycker" framdäcket ut ur kurvan när man gasar och på så sätt ökar den laterala lasten...
Låt oss börja med att fastslå att Friktionskoefficient (my) enligt traditionell fysik i huvudsak är konstant, i vart fall upp till att den är på väg att överskridas då vi pratar om övergångsmotstånd etc. Uttrycket kan skrivas H = my * V

Njae, jag menar att det bästa sättet att framföra en hoj är att bromsa eller gasa, d v s försöka undvika "neutrala" situationer. Men visst, i en hårnål är ett gaspådrag ett gaspådrag oavsett om det bara bibehåller farten, det bör då göras när rätt lutning är etablerad.

Jag tror att Du i Dina teorier missleds av att Du verkar förutsätta att Du styr hojen med framdäcket i kurvan. Gör Du verkligen det? Du ger en styrimpuls i början av kurvan (motstyrning) när hojen börjar luta, men när den har rätt lutning och Du möter med gasen (tänk Dig körning varv efter varv i en större rondell) - Vad styr Du med? Har Du något styrutslag över huvud taget (annat än det hojen "väljer" för att bibehålla jämvikt)?

Hur gör Du sedan för att avbryta kurvan och räta upp maskinen? Gör Du det med styret - eller med gasen (bortse från pick-up eller medstyrning etc)?

Med detta sagt tror jag att Dina teorier fallerar när det gäller det laterala resonemanget, Inne i "rondellen" har Du ingen egentlig sidokraft på något av däcken annat än den som orsakas av samma moment som svänger hojen, d v s avståndet i sidled mellan fordonets tyngdpunkt och däckens kontaktyta (och ja - bakdäcket har något högre påkänning då det är via bakdäcket som ekipaget drivs framåt).

Men generellt sett är hojdynamik oerhört komplicerat och vi befinner oss nu på tämligen basal nivå, låt oss fortsätta att hålla det enkelt. Att ge distinkt styrkommando, att inte möta med gas förrän rätt lutning erhållits och att sedan inte släppa gasen utan rulla på mjukt när så är möjligt är det bästa vi kan göra för att låta hojen sköta sitt jobb. Tror jag :)
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
När vi ändå är inne på gatdäck och banåka..
Kör Pirelli Rosso Corsa på min 250. Rekommenderat tryck från Pirelli är 2,1-2,4 fram respektive 1,8-2,2 bak på bana.
Var hade ni börjat?
I min hjärna borde man få snällare släpp med lägre tryck, men jag kanske tänker snett.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Gaslagen: PV=nRT

P=nRT/V

Vid 283,15 kelvin (10 celsius), 10 liter luft och 2 bar (n=0.84950375845594). Vid 353,15 kelvin (80 celsius) och 10 liter luft kommer trycket vara 2,56 bar.

Det är nog inte vanligt att luften i däcket värms upp till 80 grader även om däcket är varmare än så. Därför som skillnaden blir mindre än i räkneexemplet.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När vi ändå är inne på gatdäck och banåka..
Kör Pirelli Rosso Corsa på min 250. Rekommenderat tryck från Pirelli är 2,1-2,4 fram respektive 1,8-2,2 bak på bana.
Var hade ni börjat?
I min hjärna borde man få snällare släpp med lägre tryck, men jag kanske tänker snett.

Mittemellan. 2.25 fram, 2.0 bak. Mest marginal åt båda hållen = minst fel.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Street triple och daytona har olika fjädring, effekt, geometri och tänkt körstil, troligtvis därför trycken skiljer sig. Följ tillverkarens rekommendationer när du kör men på bana sänker du trycket en smula, särskilt bak.

Det är R versionen som TS kör. Den är mer Daytona lik i çhassie, bromsar och fjädring än den vanliga Street triple.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag tror att Du i Dina teorier missleds av att Du verkar förutsätta att Du styr hojen med framdäcket i kurvan. Gör Du verkligen det? Du ger en styrimpuls i början av kurvan (motstyrning) när hojen börjar luta, men när den har rätt lutning och Du möter med gasen (tänk Dig körning varv efter varv i en större rondell) - Vad styr Du med? Har Du något styrutslag över huvud taget (annat än det hojen "väljer" för att bibehålla jämvikt)?

Hur gör Du sedan för att avbryta kurvan och räta upp maskinen? Gör Du det med styret - eller med gasen (bortse från pick-up eller medstyrning etc)?

Med detta sagt tror jag att Dina teorier fallerar när det gäller det laterala resonemanget, Inne i "rondellen" har Du ingen egentlig sidokraft på något av däcken annat än den som orsakas av samma moment som svänger hojen, d v s avståndet i sidled mellan fordonets tyngdpunkt och däckens kontaktyta (och ja - bakdäcket har något högre påkänning då det är via bakdäcket som ekipaget drivs framåt).

Men generellt sett är hojdynamik oerhört komplicerat och vi befinner oss nu på tämligen basal nivå, låt oss fortsätta att hålla det enkelt. Att ge distinkt styrkommando, att inte möta med gas förrän rätt lutning erhållits och att sedan inte släppa gasen utan rulla på mjukt när så är möjligt är det bästa vi kan göra för att låta hojen sköta sitt jobb. Tror jag :)

Jag är väl medveten om att jag inte själv påverkar styrutslaget i kurvan. Det är menade med "anledning 3" är att hojen väljer ett stort styrutslag, men det gör den ju inte så därför är den anledningen inte trolig.

Vi står nog inte i samma koordinatsystem, när jag säger lateral kraft så menar jag kraften som ligger i vägbanans plan och pekar in mot kurvans centrum. Inte kraften som är parallell med hjulaxeln.

Jag håller med om att vi släpper det, och jag tar vara på dina tips. Om jag har förstått det rätt, motorbroms fram tills maximal lutning är uppnådd och sedan mjukt på gasen :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jåke svarar bra, i huvudsak har det med friktion att göra. I ett idealt tillstånd ökar faktiskt möjlig sidokraft linjärt med den tyngd som är applicerad på kontaktytan. Men summa summarum stör vi jämvikten/hojen/däcket med två samtidiga manövrar som bägge stressar friktionen - Du ökar kravet på sidokraft genom att öka lutningen samtidigt som Du genom gaspådraget rubbar viktförhållandet på framdäcket (reducerar fasthållande tryck).

Världen är ju dock inte ideal, men när man råkar ut för ett plötsligt släpp in i en kurva har det vanligen en eller en kombination av tre orsaker:
1 - Man släpar broms in i kurva, så mycket att friktionen inte klarar av att hantera den ökade lutningen och bromskraften.
2 - Man rubbar hojens balans genom t ex gaspådrag samtidigt som lutningen ökar till dess att friktionen inte klarar av att hantera den ökade lutningen samtidigt som mothållande tryck mot marken reduceras.
3 - Man kör på en fläck av något där friktionen är lägre (olja, glykol etc).

För lågt däckstryck, stela armar etc förvärrar samtliga tre fall. Ungefär så, kanske? :)

Hmm. Jag är inte med på fysiken där riktigt. Det stämmer förvisso att gaspådrag minskar vikten på framdäcket men eftersom ett gaspådrag lyfter framhjulet i den riktning hojen lutar så kommer gaspådraget också att minska sidokraften på framhjulet.

Dvs du ska aldrig kunna gasa loss framhjulet eftersom gaspådrag leder till att bakhjulet tar över en del av framhjulets belastning. Däremot kan det leda till att man överbelastar bakhjulet så att det inte längre har fäste nog för att hålla kvar eftersom man förutom sidokraften även lägger på en kraft i färdriktningen som gummit måste ta hand om och då kan den resulterande kraften bli större än vad däcket kan hantera.

Sen är det nog så att om man går på gas så sker det sällan helt mjukt eller utan andra störande moment och jag misstänker att i samband med ett gaspådrag så sker en massa andra saker som kan störa samspelet mellan vägbana och framdäck och i en situation där man är nära gränsen för tillgängligt grepp så kan det vara tillräckligt för att det skall släppa. Men jag tror att det beror mer på att man stör gränsen så mycket att marginalerna inte längre räcker till än att det skulle bero på just kraftförskjutningen i och med gaspådraget. Fysiken stämmer helt enkelt inte för det.

sen vet jag att man i många fall använder sig av fysiska förklaringar som inte stämmer riktigt med verkligheten därför att dom tjänar sitt syfte. Dvs man har inte en korrekt förklaring men det är inte så viktigt egentligen i den situationen om den förklaringen man har talar om vad det kommer att leda till.

för dom flesta så räcker det kanske med att man får en någorlunda hållbar förklaring till varför man ska göra på ett visst sätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm. Jag är inte med på fysiken där riktigt. Det stämmer förvisso att gaspådrag minskar vikten på framdäcket men eftersom ett gaspådrag lyfter framhjulet i den riktning hojen lutar så kommer gaspådraget också att minska sidokraften på framhjulet.

Dvs du ska aldrig kunna gasa loss framhjulet eftersom gaspådrag leder till att bakhjulet tar över en del av framhjulets belastning. Däremot kan det leda till att man överbelastar bakhjulet så att det inte längre har fäste nog för att hålla kvar eftersom man förutom sidokraften även lägger på en kraft i färdriktningen som gummit måste ta hand om och då kan den resulterande kraften bli större än vad däcket kan hantera.

Sen är det nog så att om man går på gas så sker det sällan helt mjukt eller utan andra störande moment och jag misstänker att i samband med ett gaspådrag så sker en massa andra saker som kan störa samspelet mellan vägbana och framdäck...

för dom flesta så räcker det kanske med att man får en någorlunda hållbar förklaring till varför man ska göra på ett visst sätt.

Njae, jag tror inte jag påstått att enbart gaspådrag i kurva skulle vara felaktigt eller icke önskvärt? :) Tvärt om menar nog jag och de flesta att ett tidigt gaspådrag är önskvärt - "rulla av mjukt, rulla på mjukt så tidigt som möjligt, d v s när Du vet att Du hamnar Dit Du vill". Vad jag påstår är att gaspådrag i kombination med ökat nedlägg kan orsaka plötsliga framhjulssläpp då vi ger motstridiga kommandon och stör hojen (nedlägget ökar behovet av sidokraft samtidigt som gaspådraget minskar vikten på framhjulet).

Till syvende och sist handlar det om att försöka reducera "instabila förhållanden" så långt som möjligt i den betydelsen att styrkommandot gör hojen instabil (riktningsändring, påbörjar sväng) och återfår inte "stabilitet" förrän Du fångar upp hojen med gaspådraget och förhindrar ytterligare nedlägg. Under tiden däremellan bör Du se till att hålla trycket på framdäcket så konstant som möjligt och inte störa mer än nödvändigt. En nyttig erfarenhet är att montera en kamera som filmar framgaffeln genom kurvorna och jämföra med de filmer som finns när proffsen kör. Det är markant hur de som kan sin sak håller framgaffeln i nästan samma position från instyrning till dess det är dags att vrida på trotteln...

Så jag påstår att gaspådrag lämpligen görs när vi lagt ned hojen klart och börjar känna oss trygga i att vi hamnar Dit vi vill. Varken mer eller mindre.

Sedan finns i vanlig ordning ett antal specialfall och säkert något undantag - men som huvudregel för gata och i vart fall hyfsad avancerad bankörning fungerar nog detta :)
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
När vi ändå är inne på gatdäck och banåka..
Kör Pirelli Rosso Corsa på min 250. Rekommenderat tryck från Pirelli är 2,1-2,4 fram respektive 1,8-2,2 bak på bana.
Var hade ni börjat?
I min hjärna borde man få snällare släpp med lägre tryck, men jag kanske tänker snett.

Polaren körde 1,04 på sviestad med de däcken med cirka 2,7 bak 2,5 fram med sin ktm rc8. Verkade funka skitbra. En annan polare på samma däck körde 1,15 på sviestad på en ktm SD 990. Han körde 2,1 bak 2,3 fram eftersom det är rekommenderat av pirelli som sagt. Bakdäcket käkades upp sviiinsnabbt verkligen. Så om jag skulle gå på de däcken hade jag legat högre än pirellis rekommendation för bana.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Till TS:
Flera har redan sagt det:
Touring/sporttouring-däck är inte gjorda för att sänka trycket i.
Stommen är inte konstruerad för det.

Kort sagt: Mycket mindre luft gör att stommen rör sig mera. Rörelse = mera värme.
Sporttouringdäck har en arbetstemp på ca 40-50grader. = risk för överhettning.
Jag rekommenderar att inte gå under 2,5kg bak och 2,3kg fram i kalltryck.

Sen pallar däcken med mer än man tror, absolut.
Moderna däck är riktigt bra.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag tyckte 2,6 bak kändes bäst när jag körde rosso corsa!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Körde 2,2 fram och 2.0 bak i söndagens högsommarvärme här nere.
Framdäcket ser väldigt fint ut och bakdäcket ser ut som på bifogad bild.
Däckslitage.jpg

Det ser ut att bli minst lika varmt nu på söndag, så vad säger experterna om däckstrycket?
Ser däcket ok ut eller skall man fylla på med lite mer luft och minska returdämpnigen ett snäpp?

För mig som glad amatör kändes cykeln som klistrad i backen.
 
Last edited:

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag ska inte spekulera i däcktrycket med dina gatdäck, men ett gott råd är att ALLTID se till att du får upp värmen ordentligt i däcken innan du börjar lägga ner hojen.
Kör gärna 3-4 varv innan.
Det är väldigt viktigt att få förtroende för fästet, och försök att köra mjukt.
Bäst är givetvis ett racedäck och däckvärmare..
Lycka till med banåkat, man blir lätt fast.
:)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
För mig som glad amatör kändes cykeln som klistrad i backen.

Rosso Corsa lr? Det ser ju knappast katastrofalt ut i vilket fall. Möjligen att det gått en anings aning varmt ...kanske. Ge fan i dämpningen.

Personligen har jag filosofin att om jag ska ändra på nåt så är det för att uppnå nånting specifikt, om det man vill uppnå är oklart; ge fan i det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lite för mjukt Snoken. Svallande slitage. Lite mer luft så ser det ännu snyggare ut.

Verkar som ni hade roligt :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top