Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjusigt som vanligt! Jäkla smart lösning på spridarna

Tack! Jag hoppas bara jag slipper problem med läckage i banjotätningarna, men det är ju enkelt både att se och att åtgärda.

Det är liksom det som varit kruxet med de invändiga spridarna på JU-01, man har inte en jäkla aning om vad som händer där inne. Om avgastempen stiger eller att nåt annat beter sig skumt så är risken stor att en eller flera spridare satt igen sig alt. börjat läcka bränsle i lödningen, och enda sättet att kolla är att plocka ur motorn ur ramen och riva den totalt. Inte direkt fältmässigt...:gnissla
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Sagolikt vackert!
Det ser ut som det finns potential till att dra en del fotogen..
Hur mycket drar hojen vid landsvägskörning/mil? :tummenupp
Men ska man leka så kommer bränslet aldrig upp i sitt rätta värde :banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sagolikt vackert!
Det ser ut som det finns potential till att dra en del fotogen..
Hur mycket drar hojen vid landsvägskörning/mil? :tummenupp
Men ska man leka så kommer bränslet aldrig upp i sitt rätta värde :banana

Tackar!

När man är van bränsleförbrukningen hos efterbrännande gasturbiner så är hojen rätt otörstig faktiskt, under 2 liter fotogen i minuten bör den dra på fullgas. Ju fortare jag kör desto lägre blir liter/mil-siffran.:tummenupp
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nä men precis. Halva utmaningen är ju ofta att konstruera något som är lättmekat och enkelt att serva. Är det smidigt att underhålla blir det ju gjort och allt fungerar så mycket bättre, men är det ett helvete så skiter man ju i det och det slutar bara med att sakerna pajar :näsblod
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä men precis. Halva utmaningen är ju ofta att konstruera något som är lättmekat och enkelt att serva. Är det smidigt att underhålla blir det ju gjort och allt fungerar så mycket bättre, men är det ett helvete så skiter man ju i det och det slutar bara med att sakerna pajar :näsblod

Exaktamundo, det är lätt att bara rycka på axlarna och köra ändå trots signaler att något är fel inuti motorn om en felsökning sätter P för resten av helgens tävlande.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter en massa strul med 3D-skrivaren har felet åtgärdats, det var en eller flera kardeler i flatkablarna till skrivarhuvudet som rekat av och gjorde att värmen blev helt knas. Jag köpte ett uppgraderingskit med bättre kablar och kretskort och ett nytt munstycke då det gamla var rätt slitet och nu funkar den igen!:banana



Jag skrev ut ena halvan av kompressorhöljets gjutplugg igår, det tog lite drygt ett dygn och resultatet blev grymt bra nu när skrivtemperaturen äntligen är stabil igen.:)



I andra änden av motorn har jag silverlött bränsleplenumet, nån regnig dag när jag har en timme över ska jag gnugga lite med Scotchbrite-duken för att få bort de värsta missfärgningarna.



Nu väntar jag bara på att kineserna ska paddla hit med spridarmunstyckena jag beställt från Ebay innan jag kan göra färdigt bränslesystemet, och så fort 3D-skrivaren printat ut den andra halvan av gjutpluggen ska jag limma ihop dom och göra klart för att tillverka sandformen.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det här är väl visserligen på forskningens/teknikens framkant men kanske intressant ändå?

http://www.nyteknik.se/fordon/keramikrotor-flyger-effektivast-6576718

Mvh,
Ingvar

Keramiska turbinhjul har varit på G länge, det blir spännande att se hur höga varv och avgastemperaturer det kommer kunna köras med.

Att kunna belägga inconel med keramik vore annars ett alternativ, då borde okylda radialturbiner gå pressa upp rätt rejält i temp förutsatt att inte värmeutvidgningen får keramiken att släppa.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min tanke var mest att det är väl saker som inte går att få tag i än?

Men jag har ingen koll så det kanske man kan...

Mvh,
Ingvar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Min tanke var mest att det är väl saker som inte går att få tag i än?

Men jag har ingen koll så det kanske man kan...

Mvh,
Ingvar

Med tanke på hur konservativ flygbranschen är så lär det nog ta några år till innan någon vågar serietillverka keramiska rotordelar.

Jag lyckades precis skriva ut båda halvorna till kompressorhusets gjutplugg innan 3D-skrivaren havererade ännu en gång, nu är det den gamla klassikern att ett micro-SD kort med drivrutinerna pajar hastigt och lustigt och då måste supporten skicka ett nytt med posten från USA. Jag ska fanimej be dom skicka en hel näve full med SD-kort så jag klarar mig ett tag...



Halvorna har limmats ihop med epoxy och ska spacklas upp lite inför den stundande gjutningen, anledningen till de olika färgerna var att jag inte hade silverfärgat filament så det räckte. Ifall ni undrar.



Tjo!:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad är det för printer du använder? Ser ut som att du får ett bra resultat även om den tycks haverera lite då och då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är det för printer du använder? Ser ut som att du får ett bra resultat även om den tycks haverera lite då och då.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Type A Series 1, helt ok resultat men det är lite betakänsla över hela skrivaren då det ständigt är något som jävlas. Eller så har jag bara extremt otur med detta exemplar.

Det är väl bara att kopulera kortet innan du sätter in det i belsebubshållaren :tummenupp

Måste man inte spegla det på något vis ifall det ligger dolda filer och skit på kortet? Jag är usel på datorer och det funkade i alla fall inte när jag provade.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gör en image av kortet och spara på hårddisken så kan du göra nya kort av den när du vill. Har inget bra tips på programvara men googlar du sd card image så lär du hitta något gratis som funkar.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Du använder ju Mac så använd skivverktyget för detta, den gör kopia på allt om du vill.
Skapa bara en diskimage så kan du göra nya kort allt efter behag.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte sämsta kvällen direkt att sitta ute och slipa på en gjutplugg, jag grejade på lite i lugnan ro medan fästmöa var iväg och sprang Vårruset. (Jämtlands största kosläpp, nästan 4000 fruntimmer på en 5km lång bana...:brynad)



Sen har jag fått de mässingmunstycken till bränslespridarna jag beställt så jag började så smått att gänga banjobultarna för dom, sen ska munstyckena svarvas ner och borras upp för att löda fast 0.7mm nålspridare. Måste byta gasolflaska till brännaren först bara då den tagit slut.



Tjo!
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Apropå inget....:crash

jetbike.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top