Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
_Johansson_

Är du lite sugen på is körning m.m så har det plogats upp en stor bana i Nälden, som kommer användas av bilar och motorcyklar troligtvis på Lördag. Hojta till om du vill ha mer info.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul o ligga bakom vid rödljusen. O du gasar iväg. Lacksläpp på huven? Går det regga in en jet hoj?

Blir nog jobbigt med avgasvärdena...:gnissla

_Johansson_

Är du lite sugen på is körning m.m så har det plogats upp en stor bana i Nälden, som kommer användas av bilar och motorcyklar troligtvis på Lördag. Hojta till om du vill ha mer info.

Tack för tipset! Har inget att köra med så jag skippar nog det, om jag inte måste ut på beredskapsutryckning tänkte jag åka till Mattmar i helgen och glo på lite provstart av polarnas nya gigantiska pulsjetbygge.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I höstas gick det lite stå i det nya motorbygget när jag insåg att min svarv har för liten dubbhöjd, den gamla motorn var precis på gränsen och den nya har 5cm större diameter så det är som kidsen skulle säga fetkört.



Min kära far har en rejälare svarv som inte används speciellt tokmycket, han har erbjudit mig att låna den på obestämd tid så tanken var att lugna mig med bygget tills jag fått hem den. När jag gick i godan ro och rondade bränslelinjen på värmeverket i går kom jag på snilleblixten att det faktiskt går göra de flesta moment på rundmatningsbordet i fräsen! Sagt och gjort, nu jävlar skulle det byggas gasturbin!:banana



Första potatisen var att svarva lagersätena i lagerhuset, här ovan ser ni min fattigmanna-digitalskala till svarven. Funkar kanon att använda klockan på detta vis för att mäta de sista finskären med toppsliden.



Med lagersätena ursvarvade till korrekt mått spände jag upp lagerhuset i chucken på rundmatningsbordet och borrade och gängade bultcirkeln.



Sen skruvade jag fast kompressorplattan på lagerhuset och renfräste en yta så jag kan spänna upp kompressorplattan åt andra hållet, med den fastskruvad på lagerhuset under bearbetningen får jag alla hål för turbinaxeln helt centrerade mot varandra. Innan jag delar på dom efter bearbetningen ska jag brotcha in styrstift så dom hamnar rätt varje gång.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu äntrar vi det fantastiskt spännande närbilder-på-bearbetad-metall-stadiet i motorbygget, men då det är det enda som händer får ni stå ut. :)



Jag har brotchat in två 6mm styrstift för att behålla centreringen mellan lagerhus och diffusorplatta, det är för tighta toleranser på lager och oljetätningar för att förlita sig på att bultarna linjerar bitarna. På bilden nedanför har jag även svarvat ut sätet för ett rostfritt foder för kolvringstätningen som håller oljan kvar inne i motorn.



Här håller jag på svarva fodret i SS2348, tacksamt att jobba med jämfört med SS2366 och andra pisslegeringar som ythärdar om man drar en smörkniv mot dom...



Här sitter den främre axiallagerbrickan på plats, det var lite klur att fräsa in sätet då toleransen är på en tiondel när. Det hade säkert underlättat om jag gjort ritningar på motorn innan istället för att bara hitta på eftersom, men det är ju fusk.:)



Här är andra sidan av diffusorplattan med det rostfria sätet i mitten, jag har en del svarvning kvar för att passa in kompressorhjulets distans och borra hålen för att skruva fast sätet men det tar jag nästa gång.



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fick motionera trumhinnorna ordentligt idag när jag var förbi polarna, dom höll på testa deras nybyggda pulsjetmotor inför Speed Weekend. Efter lite kapande, justeringar av ventilgittret och kaffedrickande så hostade motorn ur sig dryga 200kg dragkraft!

Då jag tog på mig att filma stod jag snett bakom motorn i "sweet spot" eller vad man kan kalla den punkt där det lever som mest jävul, det bara smattrade i bihålorna. Rätt obehagligt om man inte är van.:)

https://youtu.be/S_aGUjjVGoI
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår kväll smet jag ut ett par timmar efter att ha betat av ett Game of Thrones-avsnitt med fästmön, jag har upptäckt att enda sättet att få bort alla dvärgar och hängtuttar från hornhinnorna är metallbearbetning och dödsmetall.



Här ovan borrar jag hålen för skruvarna som ska hålla axiallagerbrickan, och när det var gjort spände jag upp det rostfria fodret i svarven och tog ur plats för ett invändigt oljegalleri och för kompressorhjulets baksida. Rena jävla grekiskan, jag vet men det går inte förklara på något bättre sätt.



Alla axiallagerdelar utlagda för montage.



Här syns sätet för axiallagerbrickan med kompressorspacern och det rostfria fodret på plats. Kvar att göra är att dra gängor för lagerbrickan så den går skruva fast, fräsa fickor för skruvarna som ska hålla fast fodret och borra en oljekanal. Lite ytliga porer efter gjutningen syns också men dom gör som tur var ingen skada.



Andra sidan av diffusorplattan, här ser ni fodret för kompressorspacern på plats direkt bakom där kompressorhjulet ska sitta. Nästa mekarpass ska jag fräsa in fyra försänkningar för M4 skruv som ska hålla fast fodret.



Det rullar på i god takt än så länge, gäller bara att ta det kallt så jag hinner tänka lite mellan varven.:tummenupp

Tjo!:)
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Denna tråd samt "Jörgens" sportster tråd är en fröjd o följa. Kul o se hur bygget framskrider.

GOT har tämligen hög tutt-täthet!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det tuffar på fint med den nya hojmotorn än så länge, det underlättar enormt att ha gjort alla moment innan på den gamla motorn.

För att täta oljekanalen mellan motorhalvorna använder jag en o-ring i silikon, här svarvar jag en rostfri stödhylsa så o-ringen inte fiser ihop och täpper igen kanalen.



Borr borr, här görs ett 8mm djupt hål för oljekanalen i diffusorplattan, sen fräste jag upp en kanal snett från baksidan av det rostfria fodret och in till detta hål med Dremeln. Lite för omständigt för att göra i fräsen. Sen borrades tre oljehål bakom lagerbrickan så oljan leds fram, glömde ta ett kort på det tyvärr.



Sen borrade jag motsvarande oljekanal i lagerhuset och fräste in ett säte för o-ringen.



Den bakre stationära axialbrickan frästes ner till rätt mått, noga som fan att det blir bra då fräsdjupet styr frispelet i lagret. Det ska ligga mellan 0.08-0.25mm enligt Garrett så det är relativt tacksamt att göra. En ficka där oljan ska samlas och sugas ut ur motorn efter att den passerat lagret har också frästs in, och en fjäderpinne har borrats ner för att låsa brickan så den inte roterar i sätet.



Här håller jag på dra gängor för M3-skruvarna som ska hålla axialbrickan på plats, det var avsaknaden av dessa skruvar som gjorde att rotorn gick så huskans trögt under oljetryck på gamla motorn.



Fastskruvat! Ni ser även ett yttre spår för ett 5mm silikonsnöre som ska täta delningsytan.



Sista momentet innan axiallagringen är färdig, nämligen att skruva fast den främre lagerbrickan i sitt säte tillsammans med det rostfria fodret! Här drar jag M3-gängor i fodret.



Jag använder långa M3-skruv från lagerbrickans sida, dom går genom diffusorplattan och fäster i de gängade hålen i fodret. Då klämmer man fast båda bitarna mot diffusorplattan och med lite flytande tätning håller det tätt för oljetrycket mellan bitarna.



Andra sidan, skruvarna är lite väl långa så dom ska kortas ner senare.



Översiktsbild på finlirsbänken, skillnaden mot fulmeksbänken är att den här inte är full med svarvspån och bara hälften så stökig...:gnissla



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Satan så jävla vackert det blir, man får ju tårna i ögonen :tummenupp :Bugar :tuttar:brynad:yoparty:kär
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jobb med jetsparken inför Speed Weekend, bland annat montage av en extra 044-bränslepump till efterbrännaren då den gick lite magert ifjol.

 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sista mekandet och provkörningar idag, efter lite strul med balanseringen av bränslet mellan de två gasturbinerna och injustering av oljetrycket så gick den riktigt fint.

Det vibrerade i betongplattan när den gick på full EBK vid 2 bar laddtryck och då har vi ändå lite mer att ge.:kär:yoparty:tuttar

https://youtu.be/DTM73kmb4ns
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Två dagar till Speed Weekend och inget att göra förutom att vika kalsongerna, skum känsla minst sagt då vi i vanliga fall sprungit runt i blind panik nu. Efter att jag upptäckte att fästmön redan vikt mina kalsonger passade jag på att gå ut och bygga vidare på hojmotorn lite.



Jag har med flit gjort lagerhuset onödigt långt så efter att ha skruvat ihop allt och mätt lite kunde jag svarva bort överskottet, ni ser även början på en styrkant som ska centrera lagerhuset mot turbinhuset.

Sen svarvade jag ett rostfri säte där kolvringstätningen bakom turbinhjulet ska täta, den ska svetsas in i bakväggen till turbinhuset sen. Här ser ni det färdiga sätet med kolvringen provmonterad.



Ursvarvning av hålet där kolvringssätet ska sitta.



Här sitter sätet på plats, inte fastsvetsat såklart då det är mer jobb med turbinhuset innan dess.



Turbinaxeln på plats i sätet.



En milstolpe nåddes 23:30 igår kväll när jag kunde skruva ihop lagerhus med rotorn på plats! Sweet! :)



Gokväll!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har du många grannar nära? Eller väcker du hela byn när du provkör??


Fan en annan skamms lite när man varmkör hojen och vänder den från grannen som bor 200 meter bort ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du många grannar nära? Eller väcker du hela byn när du provkör??


Fan en annan skamms lite när man varmkör hojen och vänder den från grannen som bor 200 meter bort ;)

Hojen är rätt tyst så den stör nog inte så många, jetsparken däremot lever rövare rejält nu. Den står hos polaren och brorsan som bor nästan 2km därifrån med skog emellan hörde lördagens provkörning när han var inne i huset...:D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hojen är rätt tyst så den stör nog inte så många, jetsparken däremot lever rövare rejält nu. Den står hos polaren och brorsan som bor nästan 2km därifrån med skog emellan hörde lördagens provkörning när han var inne i huset...:D

HAHAHA, liite mannligt! :gnissla
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Tuben verkar lata sig. Inget klipp som dyker upp, men den påstår jobba på det.

Lycka till imorgon!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top