Gasturbinhoj = JETeskoj!

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Nu ligger han före med god marginal, men jag drog en röst ändå, igen.
Slänger in en från jobbet på måndag.
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Röstat x2.ska se om jag kan få låna tjejens e-mail och sen lägger jag in en länk på fejjan också. Lycka till! :tummenupp
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Kära FB vänner,

En kompis till mig är med i en uppfinnartävling på nätet. Han har byggt en egen turbindriven land speed motorcykel. Målet är att han ska ta sig till Bonneville saltöken för att tävla. Han håller till i ett garage utanför Östersund och har byggt allt själv på kvällar och nätter. Nu börjar han äntligen bli klar efter drygt tre-fyra år. Killen är ett geni!

Hjälp honom vinna tävlingen och få ett tillskott så han kan göra klart det sista och komma till Bonneville! Skänk en röst eller två, låna frugans/mannens, barnens, mammas eller pappas eller varför inte hunden eller hamsterns epost på följande adress: http://www.bocabearings.com/innovation-contest/ContestantDetails.aspx?ProjectID=137

Klipp ut och dela på Facebook. Nu. Det är en förbannad order! :mad:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kära FB vänner,

En kompis till mig är med i en uppfinnartävling på nätet. Han har byggt en egen turbindriven land speed motorcykel. Målet är att han ska ta sig till Bonneville saltöken för att tävla. Han håller till i ett garage utanför Östersund och har byggt allt själv på kvällar och nätter. Nu börjar han äntligen bli klar efter drygt tre-fyra år. Killen är ett geni!

Hjälp honom vinna tävlingen och få ett tillskott så han kan göra klart det sista och komma till Bonneville! Skänk en röst eller två, låna frugans/mannens, barnens, mammas eller pappas eller varför inte hunden eller hamsterns epost på följande adress: http://www.bocabearings.com/innovation-contest/ContestantDetails.aspx?ProjectID=137

Klipp ut och dela på Facebook. Nu. Det är en förbannad order! :mad:

Vilket initiativ! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Johansson, du är ju lite av en idol så klart man ställer upp! Ibland när man sitter på kontoret iförd kostym och slipps drömmer man sig bort i denna byggtråd (som jag följer slaviskt ända sedan start) och funderar på om man inte borde köpa grannlägenheten och göra om den till verkstad. Brukar dela med mig av dina filmer bland intresserade kollegor som alla är imponerade. Högt uppsatta statstjänstemän som lyssnar på turbintjut på lunchrasten - det är inte illa det! :tungan
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Röstat x 4:tummenupp

Två till kommer när jag och frugan kommer till jobbet
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Johansson, du är ju lite av en idol så klart man ställer upp! Ibland när man sitter på kontoret iförd kostym och slipps drömmer man sig bort i denna byggtråd (som jag följer slaviskt ända sedan start) och funderar på om man inte borde köpa grannlägenheten och göra om den till verkstad. Brukar dela med mig av dina filmer bland intresserade kollegor som alla är imponerade. Högt uppsatta statstjänstemän som lyssnar på turbintjut på lunchrasten - det är inte illa det! :tungan

Åfan, jag får en rätt kul bild i huvudet på välklädda och välartade herrar som sitter och kollar på Speed Weekend-filmerna med skitiga och småfulla jämtlänningar som panikskruvar jetmotorer och skriker könsord...:rofl

Vet inte hur man säger det på svenska men I am humbled.
 

bengan_zzr1400

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Ja
Hoj
Såld: zzr1400, Nu: Aprilia RSV4 1100 Factory -2020
Hej Johansson,
Jag är alldeles ny på forumet, första inlägget, vill bara säga att jag lagt 3 röster på dig. Jag har i "smyg" följt forumet i fyra år och kan krasst konstatera att det är medlemmar som dig själv och t.ex. mozzberg som är den stora behålliningen att läsa detta forum.
Anledningen är att ni håller er till "eran värld" dvs beskriver vad ni pysslar med och inte har en massa åsikter om ditt och datt.
Obs! Tror och "vet" utifrån inlägg att majoriteten av medlemmarna håller med mig!?
So, my message are "keep up the good work and contiune to entertain us".

By the way
Hej allihopa!!!
Hoppas ni röstar på Johansson (självklart räknar jag med en öl nät jag passerar sommaren 2015:fyllisar)
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Röstat!
Har Johansson insett hur många man och kvinnfolkstimmar som tillägnas denna byggtråd!?
Jag orkar inte räkna men kvalitativ underhållning på absolut högsta nivå är det. Ett besök här tillhör sedan några år tillbaka dagsrutinerna.. eftersom det är så jävla sjukt så tänker iaf. jag komma bort till saltöknen när det är dax och få den där ölen när den kommer att behövas som mest.. Lycka till! Mvh.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej Johansson,
Jag är alldeles ny på forumet, första inlägget, vill bara säga att jag lagt 3 röster på dig. Jag har i "smyg" följt forumet i fyra år och kan krasst konstatera att det är medlemmar som dig själv och t.ex. mozzberg som är den stora behålliningen att läsa detta forum.
Anledningen är att ni håller er till "eran värld" dvs beskriver vad ni pysslar med och inte har en massa åsikter om ditt och datt.
Obs! Tror och "vet" utifrån inlägg att majoriteten av medlemmarna håller med mig!?
So, my message are "keep up the good work and contiune to entertain us".

By the way
Hej allihopa!!!
Hoppas ni röstar på Johansson (självklart räknar jag med en öl nät jag passerar sommaren 2015:fyllisar)

Hej och välkommen in i forumvärmen! :)

Kul att höra, jag förstår om det är klurigt att komma med konstruktiva förslag på själva motorbygget (mest pga att jag är så tjurskallig) men glada hejarop uppskattas alltid!:tummenupp

Röstat!
Har Johansson insett hur många man och kvinnfolkstimmar som tillägnas denna byggtråd!?
Jag orkar inte räkna men kvalitativ underhållning på absolut högsta nivå är det. Ett besök här tillhör sedan några år tillbaka dagsrutinerna.. eftersom det är så jävla sjukt så tänker iaf. jag komma bort till saltöknen när det är dax och få den där ölen när den kommer att behövas som mest.. Lycka till! Mvh.

Tackar!:)

Det syns på besöksräknaren att det passerar några läsare i dygnet här, riktigt skoj och det motiverar en att lägga lite extra krut på uppdateringarna. :tummenupp

Som en del kanske märkt så använder jag texten jag skriver till inläggen här även till hemsidans uppdateringar men det är väl inte så konstigt kanske, där händer det ju en del annat också som inte har med hojbygget att göra så den fyller sin funktion ändå.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår kväll var det dags att göra lite nytta i verkstaden igen, oljetanken skulle göras klar och det som saknades var att få fast oljereturen från växellådan. För att slippa spån i tanken så trycksatte jag den så alla spånor blåste utåt istället.



Efter lite kletande med tigsvetsen så satt anslutningen på plats, det blev bara en då den andra hamnade precis mittför där stordrevet i lådan var.



För att hålla oljenivån i växellådan såpass hög att kullagren på den utgående axeln smörjs silverlödde jag fast en snorkel på växellådans slanganslutning. Blev rätt smutt, synd att det inte gick ta ett vettigt kort på hur den sitter i lådan bara.



För att inte spränga oljetanken en gång till satte jag på en grövre avluftning på tanklocket, det ska dras stålspunnen slang baköver så inte oljeröken tar eld från utblåset på motorn...:gnissla



Det var den enkla biten det, nu var det dags att ta tag i något lite drygare. Då throatarean mellan kraftturbinens ledskenor var lite för liten så slipade jag upp den en aning, en trekvart senare med ett hekto rostfria slipspån i garagetofflorna kunde jag mäta upp en ny area på knappa 75cm2 vilket bör motsvara en jetdysa på lite drygt 90mm i diameter om man tar den lite högre flödesfriktionen genom ledskenorna i beaktande.



Fem dagar kvar på uppfinnartävlingen nu och jag leder med över 300 röster, det kan ju faktiskt gå vägen det här! :)

Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Självklart har du min röst oxå, vare sig det blir öl eller inte!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top