Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fort och fel som befälen på A8 sa. Ett infall i morse fick mig att provmontera motorn i ramen och tamejfan tog inte avgashuset till kraftturbinen i fotpinnen! Eländes elände, men efter att ha gått och grubblat hela dan på jobbet så kom jag på en lösning som visade sig bli rätt bra.



Jag blev tvungen att kapa bort det tredje fästhålet men det gör inget, nu går det enkelt att flytta pinnarna fram eller bak genom att vända dom upp och ner. Låses medelst sprint nu med.



Med den lilla tabben avklarad kunde jag fortsätta med sadeln, med svetstuben full med Argon och magen full med tortellini gav jag mig i kast med tigsvetsningen och här håller stödet på svalna av lite. En uppstagningsplåt sitter som ni ser mitt under sadeln för extra stability protection.



Sen blev det pyssel och papp en stund, polarna i Svarthålet Racing 3D-caddar och CNC-fräser sina kåpmallar men här är det tuschpenna och ögonmått som gäller!:tummenupp



Efter att ha gått loss på sadeln med sticksågen valsade jag en stödkant där bakkåpan ska fästas, här sitter den uppspänd inför svetsning.



Klet klet med tigen.



Som ni ser så har jag även ergonomibehandlat sadelbottnen (bankat på den med gummiklubba) så nu sitter man riktigt bekvämt på den. Jag har även skaffat ett 10mm tjockt självhäftande skumgummiark som används till banracinghojar så ni behöver inte oroa er att mina glädjekulor ska få punktering på mutterskallarna...



Annan vinkel, batteriet gör sig för övrigt bättre stående än liggande som det var tänkt tidigare. De sista kåpstagen har även satts på plats bredvid batteriet så nu är ramen så gott som klar att slipas inför lackering.



Jag har höftat lite med meterslinjalen för att få någon känsla för linjerna på bakkåpan och det kan bli riktigt snyggt om jag får till det som jag vill.:tuttar

Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I morse plockade jag av allt från ramen och putsade av den med sandpapper, i morgon ska jag nämligen lämna av ramen hos Johan Andersson i Brevåg för lack.



Nu ska jag ut och bygga tänger för att lyfta gjutdegeln till aluminiumgjuteriet mitt, så ha en fortsatt trevlig lördag!:banana
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
sjukt kul att det börjar närma sig ett färdigt chassi. kommer du kunna justera fotpinnarna utan att lyfta ur motorn som konstruktionen ser ut nu?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä, men som en skarpögd bloggläsare påpekade kan jag bygga om dom lite så man drar dom utåt istället för inåt. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj


Med hojramen bortlämnad var jag lite göralös idag så jag började på med mitt andra drömprojekt, en gasturbindriven aktersnurra!



Jag använder min AMT Pegasus MK3 som gasproducer, en liten fis jämfört med hojmotorn men ändå kapabel till närmare 30hk i turboshaft-utförande.:tummenupp



Jag byggde ett nytt motorhölje i 1.5mm rostfritt istället för det 0.5mm tjocka originalhöljet, behövs lite stabilare grejor för att hålla ihop med kraftturbinen.



Kan nog bli fränt det här, drev till växellådan är på väg och det mesta till motorstyrningen har jag redan så det borde gå rätt fort att bryta ihop. Kraftturbinhjulet lär vara lite pyssel med men man ska ju ha något att göra på lunchrasterna vetja!:)



Hoppas jag inte tråkar ut er med massa icke-hojrelaterat bara...:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den där sportjollen måste du ju köra lite med i sthlm skärgård sedan. :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vadårå, här händer det väl inte så mycket? :)

Svarvade ner kraftturbinaxeln idag apropå ingenting, nu passar ett par 17mm spesjal-lager som pitten i kvisthålet!



Axel, lager, stödhylsa mellan innerbanorna, primärdrevet till gocartkedjan och en UNF-mutter som turligt nog passade på axeln.



Fick förresten sms från lackeraren att han börjat spruta ramen nu!:banana
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
fan va grymt med jetsnurra på sjön. gött å slippa strul med torkad impeller och ärgade topplock :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Helt klart, men vete fan om skurna keramiklager och brinnande glasfiberkåpor är bättre....:hihi

Bild på den påbörjade lackeringen!

 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Med alla turbiner i garagen där uppe i norr så må vi ha anledningen till globaluppvärmning. Länka denna tråden till mp:s hemsida så kan dom sänka bensinskatten!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med alla turbiner i garagen där uppe i norr så må vi ha anledningen till globaluppvärmning. Länka denna tråden till mp:s hemsida så kan dom sänka bensinskatten!

Hua, miljöpartister...:zpy

Tröttnade du efter den skvätten :va:D

Det är inte jag som lackar, men om en timme ska jag iväg och hämta den färdiglackade ramen! :banana
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
TJO som fan !:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du har glömt helsvetsa ett rör.












Nnnnnä, bara skojar. Skitsnyggt blir det! :Bugar
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top