Gasturbinhoj = JETeskoj!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.

Det funkar på MIG(MAG) också, men man får inte vänta för länge.
Ungefär som man använder slagghackan.
Man skall ju inte smida ut hela svetsen, utan bara kompensera för krympningen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.

Usch vad less jag blir på alla myter och vanföreställningar om svetsning! Uttala sig om saker du inte har någon koll på och du skola bli rättad! Enda anledningen till att en MIG-fog i CrMo skulle bli 'hård' eller spröd är om du svetsar den med fel tillsatsmaterial eller kolsyreblandad argon, alltså MAG.
Och det är korrekt att sträcka svetsfogar för att undvika att det slår sig, men i det här fallet är det helt irrelevant. Kör bara Johansson, ser görbra ut!
Med vänlig hälsning, Svetsarn.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Underskatta inte kraften i en svetssträng!

Svetsade 4st 60mm stosar i hörnen på en 40mm plåt med A6 mått.
Går jag förbi eländet med hörlurarna inställda på mellanvåg får jag in både grabbarna på fagerhults jaktradio och tusen o en natt med ylva maria thomson samtidigt!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Underskatta inte kraften i en svetssträng!

Svetsade 4st 60mm stosar i hörnen på en 40mm plåt med A6 mått.
Går jag förbi eländet med hörlurarna inställda på mellanvåg får jag in både grabbarna på fagerhults jaktradio och tusen o en natt med ylva maria thomson samtidigt!

Hihi.. Följde du 1090-2 samt 5817?? Då bör det bli störningsfritt ... :)
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Usch vad less jag blir på alla myter och vanföreställningar om svetsning! Uttala sig om saker du inte har någon koll på och du skola bli rättad! Enda anledningen till att en MIG-fog i CrMo skulle bli 'hård' eller spröd är om du svetsar den med fel tillsatsmaterial eller kolsyreblandad argon, alltså MAG.
Och det är korrekt att sträcka svetsfogar för att undvika att det slår sig, men i det här fallet är det helt irrelevant. Kör bara Johansson, ser görbra ut!
Med vänlig hälsning, Svetsarn.

Har jobbat med bilplåt i över 35 år med gas, mig o tig, så jag har en viss erfarenhet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har jobbat med bilplåt i över 35 år med gas, mig o tig, så jag har en viss erfarenhet.

Varför säger du då att fogen blir för hård? Har ju bara med svetsparametrar att göra. Finns inga anledningar till att den ena metoden skulle bli sprödare än den andra. Ja och om man skiter i rotgas, då blir det rätt sprött..
Och det finns tyvärr ingen garanti för att erfarenhet=kunskap heller.
Ta inte det här fel, ifrågasätter inte ditt kunnande. Men ge mig en konkret faktabaserad anledning till varför MIGfogar i CrMo blir hårdare.
Ursäkta ev. urspårning Johansson!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Varför säger du då att fogen blir för hård? Har ju bara med svetsparametrar att göra. Finns inga anledningar till att den ena metoden skulle bli sprödare än den andra. Ja och om man skiter i rotgas, då blir det rätt sprött..
Och det finns tyvärr ingen garanti för att erfarenhet=kunskap heller.
Ta inte det här fel, ifrågasätter inte ditt kunnande. Men ge mig en konkret faktabaserad anledning till varför MIGfogar i CrMo blir hårdare.
Ursäkta ev. urspårning Johansson!

Han menar kanske "hård" som i tyngre/svårare att smida ut, pga dess större materialinnehåll relativt TIG-fog? Rimligen borde det vara lättare att spänningsneutralisera (plastiskt deformera) en TIG-fog pga det oavsett.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är det här för pinnar månntro, början till ett fågelbo? Eller måhända stag till min farstubro?:confused:



Närå, det är nämligen lösningen på problemet som Edstuge-Anders och några herrar på Landracing.com har påpekat med ramen, nämligen att den blir klen med bara ett övre ramrör. Anledningen att jag har varit svårövertygad är inte för att jag är tjurskallig (finns tendenser till det ibland annars...) utan att jag inte velat bygga om ramen utan att ha provkört den först.:gnissla



Nu igår kväll räknade jag ut ett sätt att förstärka upp ramen utan att behöva kapa isär den först, ett 1 1/2" rör på var sin sida om det övre ramröret med ett antal korta rörstumpar som knyter ihop dom längs längden är både enkelt att göra och effektivt för att styva upp ramen.



Rätt bra facit på gårdagskvällen faktiskt, jag var mest sugen att lägga mig på soffan och se nyaste avsnittet av The Walking Dead på datorn men ångrade mig och lade golv i nästan ett helt sovrum och tillverkade båda ramrören till hojen istället. 00:30 var jag klar så det tog inte så lång tid heller.



Tjo!:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Klar 00.30 0ch detta postat 05.20.................... fler som har en bokstavskombination ser jag:tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Om vi viker in på spåret vikt (Ja inte av dig då utan hojen). Är den av underordnad betydelse för en åkafortutahelveteraktfram hoj?
Det känns som att det kan bli en relativt stadig pjäs eller blir man (jag) lurad av bilderna? =)
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
:tummenupp för ditt bygge!
Om du kan, lägg rören i olika plan, då bygger du in mer vridstyvhet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Klar 00.30 0ch detta postat 05.20.................... fler som har en bokstavskombination ser jag:tummenupp

Jo nåt fel lär man ju ha.:D

Om vi viker in på spåret vikt (Ja inte av dig då utan hojen). Är den av underordnad betydelse för en åkafortutahelveteraktfram hoj?
Det känns som att det kan bli en relativt stadig pjäs eller blir man (jag) lurad av bilderna? =)

Ramen ser mycket tyngre ut än vad den är, jag ska väga den när jag helsvetsat.

:tummenupp för ditt bygge!
Om du kan, lägg rören i olika plan, då bygger du in mer vridstyvhet.

Går inte pga insuget som sitter kloss mot ramröret, det blir nog så styvt ändå tror jag.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är allt bra synd!
Wobbla som ska vara så skönt har jag hört...
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser ju nästan ut som min GPZ ram och den är känd för sin stabila gång. :-S
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad bra det blir. På gatorna till helgen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad bra det blir. På gatorna till helgen?

Japp, måste dra ihop slantar till keramlagringen till växellådan.

2010-04-11-transvestite.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Han menar kanske "hård" som i tyngre/svårare att smida ut, pga dess större materialinnehåll relativt TIG-fog? Rimligen borde det vara lättare att spänningsneutralisera (plastiskt deformera) en TIG-fog pga det oavsett.

Inte heller giltigt. En MIG-fog behöver inte nödvändigtvis tillföras mes tillsatsmaterial än motsvarande för TIG, med optimala inställningar ska dom vara likvärdiga.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top