Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Inga problem så länge ni inte börjar diskutera E-type, acne, nattliga sädesutlösningar eller andra ungdomsfenomen.:tummenupp



Det lär måsta bli någon sorts spränghuva runt motorn, typ en sån som används runt kopplingen i traktorpulling. Dels som splitterskydd och dels som del i värmeskölden, det skulle bli mäkta varmt annars för mig med 700°C kraftturbinhölje en decimeter från naveln...:gnissla

#1: Naveln är väl det minsta bekymmret....:gnissla

#2: Jag är så sjukt imponerad av ditt bygge att jag mår illa.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inga problem så länge ni inte börjar diskutera E-type, acne, nattliga sädesutlösningar eller andra ungdomsfenomen.:tummenupp

De där två gunstijunkrarna gjorde samma sak i min tråd med. Ska vi skramla till ett motellrum åt dem?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
#1: Naveln är väl det minsta bekymmret....:gnissla

#2: Jag är så sjukt imponerad av ditt bygge att jag mår illa.:tummenupp

Naveln är ju det bästa man har, vad skulle man annars pilla sig i under arbetstid?

Tack tack, hoppas jag kan göra dig ännu mer illamående framöver vintern!:tummenupp

De där två gunstijunkrarna gjorde samma sak i min tråd med. Ska vi skramla till ett motellrum åt dem?

Mmm, ena gossen frågar efter en rövbock och den andra erkänner att han bara klarar av 22mm. Jag vågar rakt inte läsa deras gästböcker när dom håller den här nivån i intet ont anande forummedlemmars byggtrådar...:näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inga problem så länge ni inte börjar diskutera E-type, acne, nattliga sädesutlösningar eller andra ungdomsfenomen.:tummenupp

The hell??:va E-type??:va Du pratar så konstigt, ty härrr ska det liras fina visorrrr:yoparty Och självklart diskuteras ett och annat customingrepp på någon obskyr hojmodell:gnissla

Vafan är det du och elffors spekulerar i by the way?:D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Fanastiskt och fint och bra som vanligt....men,
jag får lite ångest inför de uppstickande
gaffelbensändarna med spetsiga luftnipplar
i tangentens riktning för föraren vid krasch. :(

Kanske svarva något slags crashpuckar?
(eller korta gaffeln flush övre krona?)
Eller bara hålla stumt och hoppas på turn? :rolleyes:

/E
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fanastiskt och fint och bra som vanligt....men,
jag får lite ångest inför de uppstickande
gaffelbensändarna med spetsiga luftnipplar
i tangentens riktning för föraren vid krasch. :(

Kanske svarva något slags crashpuckar?
(eller korta gaffeln flush övre krona?)
Eller bara hålla stumt och hoppas på turn? :rolleyes:

/E

Jag satsar nog på det sista förslaget.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kolla eventuella reglementen bara

Vi dragracingnissar får bara ha den å sticka upp 30mm:gnissla:tungan

Har lånat ut boken med SCTA-reglementet men jag ska höra efter om jag kan få igen den och kolla, jag vill inte minnas att jag har läst om någon sådan regel men när jag kommit en bit längre i hojbygget kan det vara läge att maila arrangörerna för Speed Week i USA och höra efter vad dom tror.

Inte kul att bygga efter regelboken och sen bli vägrad att köra av någon tjurskallig säkerhetsansvarig.:gnissla

Jag fick en komplett bakaxel från Hojbiten idag, gjorde lite jobb på bakändan av jiggen och försökte prova ut lite sittställning med hjälp av en pall och en plåtbunke. Känns som att jag måste lägga lite mer energi på det senare när clipon-styret landat från staterna.

Ramen30.jpg


Ramen31.jpg


Ramen32.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I afton har jag pysslat lite med att tillverka oljeslangar till motorn, jag ska göra ett test med min nya 100liter/10bar garagekompressor och se om den orkar med att snurra upp turbinen med fullt oljetryck i lagringen.

JU-01518.jpg


Gör den det är det sketabra för då slipper jag renovera farsans dykarkompressor som jag planerade att använda till att starta motorn med. Det tar mycket kortare tid att fylla 10 bars kompressorn också så det är bara fördelar med den.:tummenupp

Här är en bild på returoljeplenumet jag snidade ihop.

JU-01519.jpg


Ett oljefilter gjort för höga flöden och höga tryck, lär säkert funka fint.

JU-01520.jpg


Tjo!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Modifierade oljefilterhållaren lite igår så jag kunde dra fast oljetryckspickupen på den, slipper köpa en T-koppling till oljeslangen på det viset.

JU-01521.jpg


JU-01522.jpg


JU-01523.jpg


Sen drog jag färdigt oljeslangar, tryckluftsslangen och elen, så när jag letat rätt på något som går använda som en oljetank kan jag göra ett test att snurra upp turbinen.:tummenupp

JU-01524.jpg


Efter påtryckningar från folk som vet bättre bytte jag ut teflon-gängtejpen mot Locktite´s hydraultätning på flaska, blir massvis av små tejpflagor av gängtejp som sätter igen oljekanaler och sånt. Lägg det på minnet ni också så kanske ni spar ett haveri i framtiden.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Efter påtryckningar från folk som vet bättre bytte jag ut teflon-gängtejpen mot Locktite´s hydraultätning på flaska, blir massvis av små tejpflagor av gängtejp som sätter igen oljekanaler och sånt. Lägg det på minnet ni också så kanske ni spar ett haveri i framtiden.

Stämmer nog bra det. Vi får absolut inte ha gängtejp på jobbet när vi bygger vacuumverktyg för det kloggar igen pumparna.

Ser bra ut. spännande nu när det börjar dra ihop sig testning!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stämmer nog bra det. Vi får absolut inte ha gängtejp på jobbet när vi bygger vacuumverktyg för det kloggar igen pumparna.

Ser bra ut. spännande nu när det börjar dra ihop sig testning!

Såere.
Aldrig tejp eller blånor på sugsidan.
Silikon är ett jeffla fördärv det också.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det testat och det är tydligt att verkstadskompressorn inte på långa vägar räcker till för att få upp varvet på turbinen, så jag ska försöka få en dykartub fylld i veckan så jag kan göra ett nytt test med 100bar istället för 10.

JU-01525.jpg


Det rann rätt mycket olja ur motorn efter testet så jag plockade isär den och tog bort brännkammaren så jag kan se vart det läcker. Ska kolla det imorrn om jag har tid.

JU-01526.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Går det inte att öka flödet?

Tyvärr inte, jag har ett tunnväggigt rostfritt rör som leder luften mot turbinvingarna och det är 3mm ID. Skulle jag göra det grövre blockerar det för stor del av passagen mellan ledskenorna till turbinen.

3mm hål och 100bar borde däremot flöda rätt friskt med luft så jag håller tummarna, inte för hålet såklart för då blir det problem...:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyvärr inte, jag har ett tunnväggigt rostfritt rör som leder luften mot turbinvingarna och det är 3mm ID. Skulle jag göra det grövre blockerar det för stor del av passagen mellan ledskenorna till turbinen.

3mm hål och 100bar borde däremot flöda rätt friskt med luft så jag håller tummarna, inte för hålet såklart för då blir det problem...:D

Jag har ingen som helst koll, men om det bara hamdlar om att få snurr på turbinen, så kanske det går att ladda tryckbehållaren med en skvätt vatten?
Ånga kanske?
Blir en jeffla kraft i det om det får lite substans istället för bara luft.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tror inte det är någon bra idé att börja spola in vatten emellan turbinstegen...:gnissla

Jag har hyrt en fylld 200bars-tub från brandkåren som jag ska testa med till helgen, måste tillverka anslutningar och dra tryckrör i hydraulrör för att undvika att spränga något när jag kranar på med luften.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top