Gasturbinhoj = JETeskoj!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bwahaha! Min "ingengörutbildning" består i huvudsak av grusskottning och en tvåårig KY-utbildning i fibersvetsning.:rolleyes:

Jag skulle väl säga att injetgjörutbildningen består av en kurs i bonnevilleturbinhojbygge, och examen är att komma hem med armar o ben i behåll från saltöknen!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var gammal olja som rök av, produktionshojen ska förhoppningsvis vara rökfri.:)

Det ska bli intressant att se hur dom lyckas med att få den reggad för gata med den motorn (100% hembygge med samma roterande delar som jag har i min hoj), det ska tydligen gå men lätt lär det inte vara.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Kan man få en turbo reggad med delar som roterar i 45-60k rpm ska det väl gå bra att få en hårtork modell större reggad? :D
Kan tänka mig att dom är intresserade av att få ner bullernivån i vårt byråkratiskt lagda land dock...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För några dagar sedan var jag förbi på jobbet och lånade plåtsaxen för att klippa till de sista aluminiumbitarna till bränsletanken och luftboxen, det blir lite pusslande för att få ihop framändan på tanken då den är tänkt ska bli lite aerodynamiskt formad.



Sen har jag varit uppe hos mor och far med barnen och med mig hem följde farsans plåtvals, en rejäl knul som förmodligen kommer göra mycket nytta framöver. Det första projektet blir att valsa en radie på framändan på bränsletanken, ska bli intressant.



I morgon förmiddag bär det iväg till Tierp och europadeltävlingen i dragracing! Håll tummarna för uppehåll i regnandet, ser inte så ljust ut för tillfället.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fyfan vad mitt bygge känns smått på alla sätt & vis efter att ha läst denna tråd.......:4skrika

Äsch då.

Mats Eriksson som driver ME Racing har donerat 4.5 meter 0.5" chromemolyrör till bygget så jag tackar och bockar!



Nu ikväll gjorde jag ett ryck med bränsletanken, för att få framänden på tanken lite mer strömlinjeformad så var tanken att smalna av den och lägga på en radie som följer framhjulet för syns skull. Första biten kletades fast för att ha något att mäta emot.



Framgaveln tar oskulden på rundvalsen jag lånat av far, aningens lättare än att handbocka skiten och resultatet blir ljusår bättre.:tummenupp



Sen kom min vän sticksågen till användning igen, den börjar ha gjort rätt för sig nu efter alla år av misshandel med plåtsågning.



Med framgaveln valsad och tillkapad punktades den fast och bröts till rätt lutning för att matcha hjulradien.



En pusselbit till på plats.



En hel del brytande och bankande resulterade i den här stackars skeva biten...



...som passar i gluggen nedanför den första! Det blev såpass sent att den andra får vänta till nästa garagesväng, näst på listan är att måla om altanen så det kan dröja lite men är det någon som är hemskt kåt på uppdateringar så är det bara att komma förbi och dra på sig målaroverallen! :)



Tjo!:tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Men vafan...
torsdag nästa vecka kan jag måla, nån som kan tidigare så vi andra har nått att läsa?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Elände! Regn i kubik och minut precis när jag tänkt måla altanen, typiskt värre. Lika bra att smyga ut i garaget när lilldotra sover och äldstdotra kollar på film då. :)



Jag bankade ihop den andra passbiten till bränsletanken sent igår kväll och punktade fast, så nu är framänden på tanken ihop.



På tisdag ska jag in till jobbet så jag passar på att klippa ut överdelen på tanken innan jag åker hem, sen blir det till att svetsa fast påfyllningslocket och alla anslutningar.



Dagens projekt var att sno ihop ett fäste för styrdämparen som ska svetsas fast i ramen.



Så här hamnade den, rätt smutt.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen målning ikväll heller, eländes elände. Lika bra att ta tag i oljetanksfästet då. En trave stålfästen gjordes och två av dom hamnade i bakkant på där oljetanken ska sitta.



Sen gjordes motsvarande fästen i aluminium och svetsades fast i tanken efter en del mätande.



Hälften klart nu, de främre ramfästena svetsades fast och sen kunde jag kleta fast aluminiumfästena på tanken.



Och vips så sitter tanken på plats! Ingen risk att den trillar loss i första taget skulle jag tro.



Och bakifrån. Nästa potatis blir att bygga klart bränsletanken, jag har även klurat lite mer över hur jag ska fästa framdrevet på växellådans utgående axel och jag ska se om jag inte kan reda ut det själv istället för att lämna bort på splinefräsning. Själv är bäste dräng heter det som bekant.:tummenupp



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med jäntorna plaskandes i vattenpölarna utanför garaget kunde jag kombinera barnpassning och hojbygge, så jag gjorde slag i saken och kapade ut luftintaget i frontkåpan med Dremeln!



En förstärkningsplåt i 3mm aluminium sattes fast innan jag kapade för att inte kåpan skulle knäckas, rätt lite gods kvar i överkant så det kändes tryggast.



Sen kapade och valsade jag till en styrplåt för fartvinden och svetsade fast så den riktas mot insuget, lite svårt att ta nåt vettigt kort på den men ni hajar nog principen.:)



Så här blev den, senare ska jag montera ett grovmaskigt nät i hålet så det ser lite bättre ut.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå kåporna, skulle det gå lägga på några lager gelcoat utanpå förstärkningsplåtarna och popnitarna för att bygga in dom i plasten?

I nuläget lutar det åt att lacka ramen svart och ha kåporna vita, inget fancy innan jag vet om jag måste bygga om något eller inte. Då skulle ju gelcoat dessutom funka som "lack" tänkte jag.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Blue var inte speciellt snäll där, det tar ju flera dar att bena igenom den här mastodonttråden. :)

Det är en axialturbin, turbinhjulet är 4:e turbinsteget ur en Allison 250C20 helikoptermotor.

Jag förutsätter ju givetvis att han vill vara med om samma fantastiska resa som alla vi andra som följer tråden och har gjort det sedan du började.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag förutsätter ju givetvis att han vill vara med om samma fantastiska resa som alla vi andra som följer tråden och har gjort det sedan du började.

Det är klart, har han tid så är det faktiskt rätt roande att hänga med på hela utvecklingen.:)

Idag löste jag förresten ett bekymmer jag gått och grubblat på länge, nämligen hur jag ska fästa framdrevet på utgående axel ur vinkelväxeln.:banana



Tidigare har planerna varit att låta Fixit i Tandsbyn svarva ner och fräsa splines på axeln och sen har kamrat Linus erbjudit sig att trådgnista fram invändiga splines ur ett drevämne, en både dyr och omständig lösning så jag gjorde ett experiment idag med ett gammalt skrotdrev jag hade liggande. Jag svarvade helt sonika upp centrumhålet på drevet och fräste ett spår för krysskilen med en 10mm pinnfräs.



Nu var det ju massa onödiga hål i drevet så när det blir skarpt läge ska jag använda ett drev utan såna hål, passar på axeln gör det ju galant och med en distans bakom drevet går det linjera upp det mot bakdrevet perfekt. En svarvad kopp utanpå som dras fast med en M10 i axeln låser drevet och allt bör sitta i berget, ingen risk att vridmomentet knäcker drevet heller då det inte blir några ryck och knyck som med en stor enstånkare eller twin.



Det här var egentligen den enda detalj på hojen jag verkligen gruvat mig för att ta tag i så det är grymt skönt att ha kunnat lösa det så här enkelt, ett plus är dessutom att jag inte gör någon som helst åverkan på vinkelväxelns axlar så skulle jag behöva skaffa en ny går det byta på en kafferast.

Nedkilat i brevlådan satt för övrigt en bromscylinder till en GSXR750 lika som den jag har till frambromsen, den här ska sitta upp och ner på vänster handtag och styra bakbromsen. Det tipset att vända ett frambromshandtag upp och ner fick jag av två killar som kör stunthoj här i stan som jag hjälpte att svetsa ett sprucket motorfäste åt förra veckan, tackar för det!:tummenupp



Tjo!:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top