Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hoppas jag inte stör gissningsleken med en liten uppdatering på bygget. Gasreglaget fick sig en skopa ovett i svarven och till sist hade jag en sån här söt sak framför mig.



Sedan borrade och försänkte jag två hål för M6 insexskruv, i samma veva dök två grannar upp med en flaska whisky så produktiviteten sjönk som en gråsten i en skogstjärn....



Till syvendes och sist fick jag gaswirefästet byggt och fastsvetsat, så nu är gasreglaget helt klart. När bakruset släppt och tid finnes ska jag borra hål för reglaget i luftburken men nu känns det mest som kväll. Gonatt.:)

 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen en kanondag med hela 12°C och solsken, och mellan bilstädning och skräpeldning passade jag på att få lite gjort i verkstaden.



Gasreglaget sitter äntligen på plats och inom kort ska även gaswiren dit.



En magnetventil kommer sättas precis innan bränslefiltret för att användas som avstängning så inte all fotogen i bränsleledningen rinner in i motorn efter att den stängts av, annars skulle det dels ta lång tid innan bränslet når spridarna vid start och sen skulle det ryka jävulen efter avslag...



Tjo!:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad snyggt det blir :tummenupp Har du kollat så kraftturbinen går på rätt håll? :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad snyggt det blir :tummenupp Har du kollat så kraftturbinen går på rätt håll? :D

Ha ha, dubbel- och trippelkollat faktiskt. Skulle bli mer än pinsamt om jag åker åt fel håll vid första provkörningen...:D

Nu börjar det så smått bli plusgrader ute, jag har inte glömt bort din växellåda ska du tro så när tid finnes och temperaturerna är gjutvänliga ska jag göra ett försök till.

En rakställd tvärbananfyra? =)

_Johansson_: Du är grym! Pommes vilket hantverk! Keep it up!

//Robert

Tusen tack!:)

Det rör sig, snart kan du ta extrajobb på vägverket för att forsla bort grus från landsvägen. Du kan ju marknadsföra din maskin som extra effektiv då allt grus skickas ut i omloppsbana runt jorden och inte bara ryker lite innan det lägger sig på gatan igen.

OT-inspiration: http://www.break.com/index/give-this-man-a-diy-tv-show-2436365

Eller så sugs allt grus in i motorn...:gnissla

Det där var bland det fränaste jag sett på länge på tuben, vilken hjälte! En klar prenumerering på hans youtubekanal blev det. Tack för länken!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha ha, dubbel- och trippelkollat faktiskt. Skulle bli mer än pinsamt om jag åker åt fel håll vid första provkörningen...:D

Nu börjar det så smått bli plusgrader ute, jag har inte glömt bort din växellåda ska du tro så när tid finnes och temperaturerna är gjutvänliga ska jag göra ett försök till.

Hehe, ja, det hade nog varit lite jobbigt ;) "Vill ni se ett partytrick? Min turbinhoj som jag lagt tusentals timmar på går i 200 mph. Baklänges..." Nja, det hade varit lite synd.

Låter fint med växellådshuset! Ingen brådska, ta det när du hinner och känner ett sug att få gjuta lite. Hojen är inte klar än... Suzukin är precis ihopsatt och jag har tagit premiärturen med den, så nu drar tvåtaktsbygget snart igång igen, men det dröjer en bra stund innan växellådan ska in.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter fint det, ligger på rätt mycket nu i sommar med hus&hem och alla projekt så jag tar det när det passar.:)

I går kväll gjorde jag klart gashandtaget med wire och grepp, ett par snajsiga Spidergrepp garanterar 100% spindelmansfäste i gashandtaget trots spöregn och kvinnlig könsutsöndning på fingrarna.



Sen svarvade jag till en ställbar wireskruv till gasreglaget, jag började på så stort med ett sexkantsämne i mässing så det skulle bli redigt snyggt men kom på när den nästan var klar att jag hade dragit sönder mitt M8 gängsnitt så det blev skrotlådan med den och en urborrad 8.8-skruv istället...:gnissla



Och NUUUU går det innihelvetiskt fort!:3freak



En 1 1/2" Autometer bränsletrycksmätare köptes från staterna och kom för nån dag sedan, jag har inte riktigt räknat ut var den ska sitta men så nära spridarna som möjligt är bäst så jag ser om det blir en blockering i bränslefiltret eller magnetventilen.



Sist men inte minst så kortade jag ner höjden på mitt framhjulsställ med 4cm så framskärmen inte tar i, nu är det en strykare men det går.



Tjo!:tummenupp
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Gasreglaget sitter äntligen på plats och inom kort ska även gaswiren dit.

Tankevurpa tidigare i tråden, gasreglage och gashandtag, sak samma, när jag såg den fyrkantiga klossen tänkte jag "hur fan skall den sitta på styret?, jaja, han vet nog vad han gör", och det gjorde du :rodnar

Hursomhelst, det är ett nöje att följa dårskapen ;)
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Tankevurpa tidigare i tråden, gasreglage och gashandtag, sak samma, när jag såg den fyrkantiga klossen tänkte jag "hur fan skall den sitta på styret?, jaja, han vet nog vad han gör", och det gjorde du :rodnar

Hursomhelst, det är ett nöje att följa dårskapen ;)

Jag tänkte först samma sak
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tankevurpa tidigare i tråden, gasreglage och gashandtag, sak samma, när jag såg den fyrkantiga klossen tänkte jag "hur fan skall den sitta på styret?, jaja, han vet nog vad han gör", och det gjorde du :rodnar

Hursomhelst, det är ett nöje att följa dårskapen ;)

Aha, lite klumpigt beskrivet från min sida kanske. Skulle nog sett skumt ut att ha den knulen som gashandtag...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Turen har kommit till resten av bränslesystemet, delarna som ska paras ihop är en magnetventil för snabba och riviga stopp, ett bränslefilter och en bränsletrycksmätare. Mätaren sitter sist så det går se om det skulle bli ett stopp i filter eller magnetventil.



En lagom stor bit aluminium kapades till och planfrästes.



Borra borra gänga gänga, ni har sett det förut... :)



Och några JIC 7/16" hydraulkopplingar senare så var den klar!



Hade jag inte saknat ett 1/8" rörgängssnitt skulle jag kunnat koppla ihop filtret med magnetventilen också, det får bli Ebay ikväll.

Tjo!:tummenupp
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Ser bra ut som alltid!:tummenupp
Dock lurat lite på varför du inte gjorde luftburkens inlopp bredare typ "trattformat", ser ju ut att finnas plats och borde bidra till högre luftflöde.

Här kommer även lite filmnöje för en soffkväll:


 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Trattformade inlopp för att fånga fartvind är Helt fel

Tyvärr många som missar på det

Tratt vill suga luft från sidan i en lugn miljö
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top