Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
5754??
Det finns för många standarder. vilken är denna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag nog testat alla möjliga placeringar av kringutrustningen och tror mig ha räknat ut hur grejorna ska sitta, så när fästmön somnade framför tv:n kvart i nio knatade jag ut och gjorde ett ryck i verkstaden.

JU-011053.jpg


Returoljepumparna hamnade i höjd med anslutningarna på motorn vilket är bra då det nog inte går något vidare att suga oljeskummet uppåt, luftburken blev en bra fästpunkt för de flesta grejorna som ni kommer se. Oljetrycksregulatorn fick sig fyra skruvhål gjorda i fräsen så även den skulle gå dra fast.

JU-011054.jpg


Och efter lite pyssel så var den klar att skruva fast.

JU-011055.jpg


Passar finfint där på sidan av luftburken, huvudsaken är att delarna inte sticker ut mer än mina knän och det gör dom inte.

JU-011056.jpg


Inte ens oljefiltret som sattes fast på andra sidan sticker ut mer än knäna.

JU-011057.jpg


Jag kommer skippa magkåpan och göra någon slags övergång mot tankarna, det blir problem med markfrigången om jag ska bygga kåpor runt dom och dessutom tjänar jag lite oljekylning genom att ha tanken utsatt för fartvinden.

JU-011058.jpg


En annan vinkel där markfrigången syns lite bättre.

JU-011059.jpg


Innan jag gjorde kväll klippte jag till nån sorts luftstyrning på test, jag har inte riktigt bestämt mig hur pass omfattande styrning jag ska bygga. Om det räcker med en sån plåt eller om jag ska sätta gavlar på sidorna och riskera att motorn får problem att suga åt sig luft vid lågfart. Det lär nog klarna framöver. :)

JU-011060.jpg


Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hellre att jag riskerar att få in skit i motorn än ett garanterat överhettningshaveri, det funkar inte att ha filter på gasturbiner eftersom dom flödar så sjukt mycket luft och minsta lilla motstånd ger en ökad avgastemp.:gnissla
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vad är anledningen till att du inte släpper in luft från sidan/framifrån i luftburken, via intag framifrån i kåpan? Känns som närmsta/enklaste/friaste vägen att ta in flöde.
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Hellre att jag riskerar att få in skit i motorn än ett garanterat överhettningshaveri, det funkar inte att ha filter på gasturbiner eftersom dom flödar så sjukt mycket luft och minsta lilla motstånd ger en ökad avgastemp.:gnissla

Nja det är väl inte riktigt sant att det inte funkar med filter på gasturbiner, industriella turbiner har ju alltid filter (fast dem slipper ju bry se om storlek o vikt:) )
Men annars så har ju dem flesta helikoptrar och endel turboprop nån form av seperator för att få bort grus, sand o fåglar. Se bifogade bilder.
 

Bifogat

  • IMG_20130324_111544.jpg
    IMG_20130324_111544.jpg
    47.5 KB · Visningar: 238
  • IMG_20130324_111600.jpg
    IMG_20130324_111600.jpg
    56.3 KB · Visningar: 242

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är anledningen till att du inte släpper in luft från sidan/framifrån i luftburken, via intag framifrån i kåpan? Känns som närmsta/enklaste/friaste vägen att ta in flöde.

Jag vågar inte, skulle jag av någon anledning lägga hojen på sidan så suger motorn i sig allt som finns på backen. Med den placering jag kommer ha nu så ska motorn få luft helt ren från skit som slängs upp från framhjulet och den bör överleva en ikullläggning.

Nja det är väl inte riktigt sant att det inte funkar med filter på gasturbiner, industriella turbiner har ju alltid filter (fast dem slipper ju bry se om storlek o vikt:) )
Men annars så har ju dem flesta helikoptrar och endel turboprop nån form av seperator för att få bort grus, sand o fåglar. Se bifogade bilder.

Jo visst funkar det med tillräckligt stor filterarea, men det ryms inte i närheten så stort filter att det skulle vara görbart på hojen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bra tänk, du ligger ett steg före där. Borde du inte ändå ha någon liten gäl i botten riktad bakåt så eventuellt regnvatten, kondens (olja !!) kan rinna ut när motorn är avstängd ?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra tänk, du ligger ett steg före där. Borde du inte ändå ha någon liten gäl i botten riktad bakåt så eventuellt regnvatten, kondens (olja !!) kan rinna ut när motorn är avstängd ?

Det lär i alla fall bli en dränering med en kulventil i botten, nog bra att kunna styra när det ska rinna ut så det inte står och smådroppar av hojen i depån när nån besiktningsgubbe knallar förbi.:)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Hellre att jag riskerar att få in skit i motorn än ett garanterat överhettningshaveri, det funkar inte att ha filter på gasturbiner eftersom dom flödar så sjukt mycket luft och minsta lilla motstånd ger en ökad avgastemp.:gnissla

ok, du har säkert rätt....
man kan lätt få plats med 1m^2 filterduk i lådan och då kommer luften att röra sig med 1m/s genom filtret
vilket inte borde ge märkbart tryckfall..
och det går ju att mäta akrtivt och åtgärda med nytt filter på plats...
men det kanske är onödigt...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
ok, du har säkert rätt....
man kan lätt få plats med 1m^2 filterduk i lådan och då kommer luften att röra sig med 1m/s genom filtret
vilket inte borde ge märkbart tryckfall..
och det går ju att mäta akrtivt och åtgärda med nytt filter på plats...
men det kanske är onödigt...

Ja det är det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dags att dra på lite kläder på den stackars tösen så hon inte fryser.:tuttar

JU-011061.jpg


I går skrev jag ner det jag måste göra på hojen innan jag kan ta isär allt och helsvetsa ramen, det blev en rätt diger lista och överst på den var att sätta fast framskärm och kåporna ordentligt. Utan att veta exakt hur dom kommer sitta går det inte göra vare sig luftintag, slangdragningar eller speciellt mycket annat heller för den delen.

JU-011062.jpg


Fästen till framskärmen knådades ihop och den hängdes på plats efter lite filande i glasfibern, anledningen till att hojen ser en aning kroknäst ut är att skärmen är gjuten för att passa alla möjliga gaffelvinklar så det är gott om kapmån framtill.

JU-011063.jpg


Så där ser bättre ut, en av reglerna i klassen APS/Ω är att framskärmen inte får täcka mer än 180° av hjulets omkrets och den främre delen får inte nå under hjulaxeln.

JU-011064.jpg


Nu har jag grovkapat till skärmen och det ser ju genast vettigare ut, snyggast tycker jag hojen blir utan framskärm överhuvudtaget men då lär jag inte ens ta mig ut ur depån innan jag har fullt med salt i motorn...:gnissla

JU-011065.jpg


Sista projektet för kvällen var att kapa till kåporna så dom passar något så när mot framskärmen, den kommer förstärkas rätt rejält med aluminiumfästen senare för att inte fisa ihop när fartvinden börjar trycka på. Ni som stuckit upp huvudet på mc i 300 vet att det friskar på rätt rejält...:)

Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag var det hög tid att ta tag i kåpstagen för att kunna ha lite påsk-ro i kroppen till helgen, ett par längder aluminiumremsor klipptes till och en påse popnit köptes under dagen så allt var klart för produktion.

JU-011066.jpg


En förstärkning av frontkåpan nitades fast och ett par kåpstag i chromemoly tillverkades och svetsades fast i styrhuvudet. Det kommer fler stag senare men nu sitter kåpan i alla fall på plats utan buntband och najtråd vilket är ett enormt framsteg.

JU-011069.jpg


Det som tog mest tid ikväll var att hitta rätt läge på kåpan innan stagen tillverkades, jämfört med tidigare så sitter kåpan längre fram och lite lägre vilket gör att framskärmen inte ser fullt så gigantisk ut som tidigare.:tummenupp

JU-011067.jpg


Nästa steg blir att kapa ur sidorna på kåpan lite mer och förstärka upp dom rejält innan fler stag sätts på plats.

JU-011068.jpg


3 timmar höll jag på innan jag gatt komma in eftersom lilltösen åkt på magsjuka, kan bli en spännande påsk det här.....:zpy
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!:)

Igår kväll blev det lite småpyssel gjort, jag har pratat med Fixit i Tandsbyn som hörs vara ena hejare på maskinbearbetning och dom kommer ta på sig att fräsa splines i utgående axel ur växellådan så framdrevet till kedjan går sätta dit.

JU-011070.jpg


Axeln plockades som ni ser ut för ivägskickning så nu kan jag börja klura lite på hur oljeförsörjningen till växellådan ska se ut, det kommer bli riktade oljespridare som sprutar olja dit den behövs och en grov returledning i botten så oljan kan rinna tillbaka till tanken.

JU-011071.jpg


När det var gjort började jag på med ett par kåpstag till, det är fanimej inte helt enkelt att få till det så kåpan blir rak och fin i alla väderstreck. Det gäller att tvinga den till rätt form med stagningen, samma gäller framskärmen som mest ser ut som näsan på den finske hembygdsboxaren Knäcka Snokinen...

JU-011072.jpg


En batteriattrapp sågades ut i styrofoam med samma mått som det Deka Dominator 51Ah batteri jag kommer skaffa framöver, det är ett förbrukningsbatteri och inget startbatteri som mest duger till att lämna höga startströmmar. Jag behöver ett batteri som är byggt för att laddas ur och hålla spänningen uppe så länge som möjligt och det här verkar vettigt.

JU-011073.jpg


Tjo!:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kika på lite andra framdrev som har större diameter på splinsen , det känns onödigt att bearbeta bort så mycket när axeln ändå är så pass grov

Kawasaki , och nya busan med ska vist ha lite grövre axel
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra idé, det hade jag inte tänkt på. Ska kolla upp det!:tummenupp

Edit: Har mätt lite och det dumma är att kilspåret bottnar precis där toppen på splinesen hamnar ifall jag använder det drev jag har nu, med en större splinesdiameter kommer jag sakna ett par splines där.

Är det -08 och framåt som har de grövre dreven, och hur mycket skiljer det? Eftersom det körs flera hundratalet hästar genom dessa drev så borde det väl hålla ändå antar jag. Synd det här med kilspåret som sagt.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top