Gasturbinhoj = JETeskoj!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu är tråden för lång för att söka i så:
Har Byggmästaren något tips på en bra teoribok i ämnet gasturbiner?
Även rambyggnad samt kolvmotorteori är intressant om det finns några tips där också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag och polarna hade lite skoj igår, provkörning av pulsjetskotern stod på agendan och med de senaste modifikationerna går den sjukt hårt. :näsblod

Efter de sista modifieringarna (från ca 3:25 och framåt) låter den som en Kockums Supertyfon. Tänk om nån pensionerad sjökapten är ute på skidtur och plötsligt hör det där stortankerljudet fast mitt inne i skogen, måste vara mycket förvirrande :D
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Ville bara lägga upp en bild på den nya rakan 4 km lång....hoppas den räcker till er i år:tummenupp
800x.jpg
800x534.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är tråden för lång för att söka i så:
Har Byggmästaren något tips på en bra teoribok i ämnet gasturbiner?
Även rambyggnad samt kolvmotorteori är intressant om det finns några tips där också.

Ska kolla upp vad som står i bokhyllan ikväll, hör av mig sen.

Efter de sista modifieringarna (från ca 3:25 och framåt) låter den som en Kockums Supertyfon. Tänk om nån pensionerad sjökapten är ute på skidtur och plötsligt hör det där stortankerljudet fast mitt inne i skogen, måste vara mycket förvirrande :D

En sån Supertyfon vore intressant att få se i verkligheten med andra ord! :)

Absolut inte, detta är viktiga saker.:fakta

Du kanske gick på en "blåsning" när du köpte en generator till en daihatsu diesel.:hihi

Mycket möjligt, men den var billig så inga tårar kommer fällas. :)

om du vill ha jetmotorn till något praktiskt nu på vintern kan du alltid göra såhär!

http://www.youtube.com/watch?v=HpbKGvjqsxM

Ha ha, det där skrikande blockmongot har jag sett förrut i nån film!:D

Ville bara lägga upp en bild på den nya rakan 4 km lång....hoppas den räcker till er i år:tummenupp
View attachment 376724
View attachment 376725

Ser finfint ut Glenn!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen! Efter veckor av sidospår, svammel och oproduktivitet har jag till slut fått fart på hojbygget igen!

JU-01977.jpg


Jag har kommit fram till att jag skippar generatorn då den stjäl på tok för mycket plats, hjulbasen blir flera decimeter längre pga generatorn och den är nog lång som den är. Jag kommer även ta med hojen till Speed Weekend för att väcka lite intresse inför nästa års tävling då jag tänkt köra med den, alltid kul att visa upp att det händer lite nytt då jetsparken är inne på sitt fjärde år och kommer pensioneras efter årets tävling.

JU-01978.jpg


Igår kväll var jag ut och började på med byggandet, ett par stagningar bockades till och notchades och jag har även klurat ut hur bakramen ska byggas för att det nedre ramröret ska gå fritt från kedjan vilket inte är helt solklart då dom måste korsa varandra någonstans på sträckan.

JU-01979.jpg


Jag har dessutom flyttat bak motorn en aning till så med lite tur kommer jag kunna dra utblåset uppåt istället för åt sidorna, det skulle ge en jäkla massa mer plats för benen då jag slipper trycka vaderna mot ett par 400°C varma avgaspipor...:gnissla

Tjo!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snyggt! Börjar likna en hoj nu. Snackat med sfro om reggning för gata? ;-)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt!
Vad blir det för område på kraftturbinvarvtalet? Är det verkligen tillräcklig reduktion för att komma upp i tillräcklig effekt. Borde väl vara 20 000+ rpm på en så liten turbin menar jag.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Snart klar för lack !
Ska försöka masa röven till Orsa tillsammans med Herr Andersson så jag får se din fina skapelse.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad blir det för område på kraftturbinvarvtalet? Är det verkligen tillräcklig reduktion för att komma upp i tillräcklig effekt. Borde väl vara 20 000+ rpm på en så liten turbin menar jag.

Ca 33.000rpm är specat maxvarv på kraftturbinen, med 5:1 nedväxling kommer jag ha 6600rpm på framdrevet så en "normal" hojdrevning kommer funka. Målet är ju att nå 200mph så jag lär dreva för det direkt och se om motorn orkar med.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snart klar för lack !
Ska försöka masa röven till Orsa tillsammans med Herr Andersson så jag får se din fina skapelse.

Det gör du rätt i, öl finnes! :hej

Blunda gärna för kvaliteten på rörböjarna, jag har bara en vanlig hydraulrörpress att bocka med så speciellt vackert blir det inte. Tanken är att fulbocka ihop ramen och när jag är nöjd med allt ska jag be L-G på ME Racing att dra nya böjar åt mig så jag kan kapa bort de gamla och svetsa in de nya.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo själva grundtanken är densamma, största skillnaden är att jag använder en radialturbin istället för en axialdito.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
intressant med att inte ha ngn koppling och 1 växel? axet kommer då att vara beroende av hur snabbt motorn svarar på trottligen? har ni gjort några tester ang det?
och kommer den att öht gå att starta med kraftturbinen stillastående?...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
intressant med att inte ha ngn koppling och 1 växel? axet kommer då att vara beroende av hur snabbt motorn svarar på trottligen? har ni gjort några tester ang det?
och kommer den att öht gå att starta med kraftturbinen stillastående?...

Som en momentomvandlare.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top