Garagestatus för tvåtaktarna

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Moahahahaha!!! Nu javlar ska sekunderna kapas! :tummenupp
 

Bifogat

  • !Byu1imwBmk~$(KGrHqQOKnEEw9FtdZVWBMTC0)6QMQ~~_12.jpg
    !Byu1imwBmk~$(KGrHqQOKnEEw9FtdZVWBMTC0)6QMQ~~_12.jpg
    14.3 KB · Visningar: 103

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hmmm vet inte om jag hajar,men är det växlingar med knapp tryck
utan att koppla ur?Bryts tändningen under en mickro sekund?
Vad kostar en sådan sats?
Bara undrar:)
Du sätter den på växelpedalen så bryts tändningen för ca 50-100 ms och du kan växla upp utan att släppa gasen. Kanske inte gör sekunder som Svedberg skriver men det kommer han klara alledes utmärkt ändå.. :gnissla
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hmmm vet inte om jag hajar,men är det växlingar med knapp tryck
utan att koppla ur?Bryts tändningen under en mickro sekund?
Vad kostar en sådan sats?
Bara undrar:)

Nja...man aktiverar manicken med tarna liksom, och vips sa har man passerat foraren framfor! Som nar man far "boost" i ett dataspel ungefar!

Kostar ett par hundringar, sen far man kopa nya "boost" nar dom forinstallerade tagit slut :tummenupp
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nå Johan hur går det?

Jag tor verkligen inte att jag kört med för spänd kedja. Min första tanke var tvärtom när jag såg att kedjan hoppat.

Då är nog ett gäng drev körda med andra ord. Synd. Komplett beggad låda inkl. vägg och nya lager är vad jag behöver me andra ord. Billigt! :)

Ska ringa Larsson imorgon och även jaga lite UK-folk kanske.

Måste snoka reda på vilka lager som fina SKF har motsvarande också...

Arsle, livet som var så bra passet innan. Snyft.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Han återhämtar sig väl från 30-års-festen...

Ungefär så faktiskt. Idag ska jag försöka avgöra lite glatt om jag vågar använda några av dreven, skriva ihop lite vad jag behöver till herr Nordgren och se om svaret är något ekonomin också med helt enkelt.

We'll see.

@Svedberg: tack för försöken att hyra/låna ut saker men jag har helt enkelt inte råd att köra sönder din motor/delar också så jag vågar inte låna. Men stort tack ändå! =)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ungefär så faktiskt. Idag ska jag försöka avgöra lite glatt om jag vågar använda några av dreven, skriva ihop lite vad jag behöver till herr Nordgren och se om svaret är något ekonomin också med helt enkelt.

We'll see.

@Svedberg: tack för försöken att hyra/låna ut saker men jag har helt enkelt inte råd att köra sönder din motor/delar också så jag vågar inte låna. Men stort tack ändå! =)

Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Själv började jag idag med att förbereda hojen inför Anderstorp, den har stått sedan SM på Sviesta.
Undrar varför man alltid är ute i så god tid. :rolleyes:
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Nä, tvivlar stenhårt. Följande är efter en SNÄLL (!) genomgång utdömda:
M2-5 samt C1-C4, gavelkåpanprylan och utgående axel.

Alla lager+nållager och sånt också faktiskt.

Så.. tja, helt ny låda med gearbox side covvah är nog ungefär vad jag behöver. Verkar tight innan onsdag ungefär.

FAKKINGJÄVLABAJSKORV. Pardon my french typ.

Snyft.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Själv började jag idag med att förbereda hojen inför Anderstorp, den har stått sedan SM på Sviesta.
Undrar varför man alltid är ute i så god tid. :rolleyes:


Ja, varför ska man börja i god tid att förbereda sig? Jag har i ungefär 2 veckors tid samlat styrka för att riva isär hojen och byta vevlager. På dessa 2 veckor har jag hunnit ta bort tanken och titta på hojen några gånger.
Det har hela tiden lyckats komma jobb emellan och man har ju inte råd med racing utan att jobba :va :rolleyes:

Nåväl, i eftermiddags avslutades i princip det sista jobbet innan årsracet i helgen och Donington nästa helg. Så bort med kåpor, och börja demontera isär. Tappa ur växellådsolja. Konstatera att en ljuddämpare håller på att falla i bitar, behöver renoveras.

Till slut sitter motorn i motorstativet och rivs isär. Att det varit regn och ösregn och hällregn eller monsunblött på 3 av 4 tävlingar detta år kunde man se. Alla nya fina skruvar som håller ihop vevhusen ser ledsna ut, något brunt bajs på dem.
Och vevaxeln mellan tändklump och packbox hade också lite bajs :gnissla

Nåväl, annars var det inga otrevliga överaskningar. Packbox på utgående axeln sliten och behöver bytas. Var så många år sedan att jag inte vet när det gjordes.
En oring på kopplingsaxel kändes lite hård, kommer också bytas.

Urtrampningslagret är ett litet sorgebarn, som gärna vill gå slut för tidigt. Problemet med lagret är att få in fettet där det ska vara. Idag fick jag en snilleblixt, la fettet i en 'skåp' ovanpå lagret och värmde med varmluftspistol tills fettet blev rinnigt och rann ner och in i lagret. Ska nog göra susen med hållbarheten.

Allt plock hann rengöras, och oljas in etc och läggas i prylfack klart för återmontering.

Kopplingen håller konstigt nog ihop fortfarande, +150 racestarter sedan alla delar utom stålskivorna byttes till nya.

Vevhus, cylindrar etc blir rengjorda imorrn. Hoppas pappa byter vevlager då också :tummenupp

Kolvarna får pensionering nu också, 140 respektive 120 mil så de har gjort sitt.

Bilder kommer imorrn för de som gillar sådant.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nä, tvivlar stenhårt. Följande är efter en SNÄLL (!) genomgång utdömda:
M2-5 samt C1-C4, gavelkåpanprylan och utgående axel.

Alla lager+nållager och sånt också faktiskt.

Så.. tja, helt ny låda med gearbox side covvah är nog ungefär vad jag behöver. Verkar tight innan onsdag ungefär.

FAKKINGJÄVLABAJSKORV. Pardon my french typ.

Snyft.
Hyr Svedbergs låda? Eller blir det great comeback på B-racet?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Erbjudandet star kvar, Johan. Vore trist om du missar racet bara for den dar skitsaken.

Kom forbi har pa vagen ner sa fixar vi KIT-hojen at dej :tungan

/L
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Vi har för övrigt många platser kvar i boxen eftersom alla är såna kycklingar och tofflar och jag vet inte vad :mad:

Nu är det bara jag och sleven, det blir väldigt mycket onödig yta och pengar. Så om någon är intresserad av att vara med så är det bara att tjoa till.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top