Gamlot #22 Mozz ska köra 125 racer i SM!!!

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Körstilen på sista bilden påminner mer om, ngt annat än 125-racer. Vad skoj att du körde, Magnus 'elbow' Mossberg!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så, vad tar jag med mig från detta? JO, följande:

1. Det är coolt med en riktig racer! Allt som är kompromisslöst är ALLTID bättre än uppsnofsade kompromisser. Jag ser det som så här: Tänk er en som utbildar sig till kirurg, och under hela utbildningstiden fått operera med en enkilos Bowiekniv (för er som inte vet vad det är, så är det en sådan som Chrocodile-Dundee har, alltså ett stort as till kniv) Kirurgen gnager på, och det funkar fint, hen blir riktigt vass på att kirurgera.
Så en dag, när hen ska göra ett kinkigt ingrepp i hjärtat på en 12-årig flicka, så blir hen presenterad med en skalpell! Och kirurgen blir alldeles till sig! Kan det vara sååååå vasst, såååååå precist, såååååå lätt, sååååååå smidigt!!!! WOW!!!! Och när hen sedan får gå tillbaka och operera med Bowiekniven, så blir inget riktigt sig likt igen; det är trögt, segt, lojt... fortfarande bra i de raka långa snitten, men i krökarna.....:huvet

2. Det är en viss omställning att ena minuten köra en hoj på 70 kg, och i nästa sekund en 160 kg kluns! Det tar ett par krökar innan man kommer tillbaka till att svänga tiiiiidigt för att hinna in till apex; det är inte bara att knycka till i styret och svänga!:fakta

3. Man får köra lite annorlunda, liksom fort in, fort ut på något sätt...:D

4. Depån är FULL av glada människor!!!! OJ vad mycket glädje och värme jag mött i detta projekt; fans, vänner, konkurrenter, Nordgren Racing, kort sagt sååååå många har deltagit med såå stor glädje. Detta var kul!:):):):):)

5. Jag är FULL av beundran för de som kör två klasser varje racehelg och kan hålla fokus på båda. Att grensla 125:an efter att ha utkämpat seriösa battles i Superstock 600 var lite mer än jag mäktade med! Jag har inte andlig kraft att gå på hörntänderna fyra gånger per dag under sammanlagt 70-75 varv!:Bugar:Bugar:Bugar

6. Det är omkörningar, striden som gör racing ballt! I 125-heaten hade jag ensamma race båda dagarna. Inte kul. Att battla är kul!:fakta:fakta:fakta

7. Det är svårt att vika undan storlek 45 på racepjucken!!!

8. Att väga in på 166 kg, när lägsta tillåtna ekipagevikt ligger på 136 kg, är INTE en fördel!
 

Bifogat

  • Mozz125 på rakan.jpg
    Mozz125 på rakan.jpg
    209.9 KB · Visningar: 79
  • Mozz125 broms.jpg
    Mozz125 broms.jpg
    156.3 KB · Visningar: 74

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så, vad tar jag med mig från detta? JO, följande:

1. Det är coolt med en riktig racer! Allt som är kompromisslöst är ALLTID bättre än uppsnofsade kompromisser. ..............

Ge oss lite detaljer om maskinen

Hur mycket effekt plockar man ur en sådan maskin ?, behöver den plockas ner i molekyler och sättas ihop igen efter varje rejs ? Är "allt" i en sån maskin svindyra übermaterial ? Vad kostar en sån maskin (om de går att köpa) ?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ge oss lite detaljer om maskinen

1. Hur mycket effekt plockar man ur en sådan maskin ?
2. behöver den plockas ner i molekyler och sättas ihop igen efter varje rejs ?
3. Är "allt" i en sån maskin svindyra übermaterial ?
4. Vad kostar en sån maskin (om de går att köpa) ?

1. Mellan 38 och 55 hk, beroende på.
2. Inte i molekyler, bara "normal service". Alltså lyfta cylindern och titta att inget håller på att gå sönder, eller att kolvringen nypts fast i spåret.
3. Nej. Synnerligen vanliga material, bara inte i samma omfattning.
4. Maila Henrik Nordgren för prisuppgift. ;) 125-räsrar är dock inga bra sparbössor.
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ibland måste det ner i molekyler, men det är ganska enkelt.
Skillnaden mellan gathoj och räser syns tydligt på bild 2.

image.jpg
image.jpg

(Ledsen för trådkapning, men jag får för lite uppmärksamhet numera.)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fan, til och med JAG ser tjock ut på en 125:a!!!!
 

Bifogat

  • Mozz125 broms.jpg
    Mozz125 broms.jpg
    156.3 KB · Visningar: 78

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ge oss lite detaljer om maskinen

Hur mycket effekt plockar man ur en sådan maskin ?, behöver den plockas ner i molekyler och sättas ihop igen efter varje rejs ? Är "allt" i en sån maskin svindyra übermaterial ? Vad kostar en sån maskin (om de går att köpa) ?

GP-Maskiner har ofta en historia.
Så lite av vad hojen Mozz körde:

2006 Lois Salom - BQR. (2:a i Spanska Mästerskapet CEV)
2007 Kev Coughlan - Lozano Copetition.
2008 Alex Schacht - Nordgren Racing ( 4:a i SM. Hade chans att vinna SM som 14-åring men kraschade på warm-up på finalen och låg på röntgen när finalen kördes..)
..
2012 testade en annan superstock600 förare Morgan Rejnäs denna hojen på landsvägsrace i Tyskland.
2013 William Svärd - Nordgren Racing

Hojens spec i stora drag:

Showa kit-fjädring fram + bak
BREMBO monoblock magnesium ok med titankolvar
HRC cylinder (som Scott Redding körde på i BSB125)
Samba avgasrör
Vhm topp
40mm förgasare
Marvic Penta magnesium fälgar
HRC dataloggning
Technical Composite kåpor och kolfiber airbox
Bultar i titan och aluminium

Effekt i denna gissar jag på ca 44-46 på bakhjulet/ 48-49 i motorn.

Vi kör ca 50 mil på en kolv ( dryg 1000-lapp hos vhm) och vev kör vi 200 mil innan renovering ( ca 1500 sek för ny stake/lager+ arbete). Om allt ser bra ut på loggningen så behövs det inte öppnas nått i motorn innan kolven ska bytas. Dock är det så enkelt så man kollar oftast hur det ser ut efter ett kval så man vet allt ser bra ut innan race. Därav en varmkörning på kvällen/morgon för att kolla så inget läkage finns efter man mekat av och på sakerna.
Vi rankar denna hojen som "medium-kitad" och enkel för nybörjare att bpde köra och meka med.

Denna hojen köptes från Spanien hösten 2007 för 24.000 euro. ( vi har köpt kitade moto3 från Spanien efter detta för 36-37.000 euro)
I dagsläget ligger en sån här cykel på runt 70.000 sek.
En helt standard av 2004-06 model ligger på runt 40.000:-
Har 2 cyklar som ska levereras nästa månad till nya förare/team och har en 2005 med ex Cortese ram tillsalu för runt 40.000 sek och en 2010 som bara gått en bandag för 70.000 sek. Så ja Nordgren Racing har hojar både till uthyrning och försäljning. :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så, vad tar jag med mig från detta? JO, följande:

1. Det är coolt med en riktig racer! Allt som är kompromisslöst är ALLTID bättre än uppsnofsade kompromisser. Jag ser det som så här: Tänk er en som utbildar sig till kirurg, och under hela utbildningstiden fått operera med en enkilos Bowiekniv (för er som inte vet vad det är, så är det en sådan som Chrocodile-Dundee har, alltså ett stort as till kniv) Kirurgen gnager på, och det funkar fint, hen blir riktigt vass på att kirurgera.
Så en dag, när hen ska göra ett kinkigt ingrepp i hjärtat på en 12-årig flicka, så blir hen presenterad med en skalpell! Och kirurgen blir alldeles till sig! Kan det vara sååååå vasst, såååååå precist, såååååå lätt, sååååååå smidigt!!!! WOW!!!! Och när hen sedan får gå tillbaka och operera med Bowiekniven, så blir inget riktigt sig likt igen; det är trögt, segt, lojt... fortfarande bra i de raka långa snitten, men i krökarna.....:huvet

2. Det är en viss omställning att ena minuten köra en hoj på 70 kg, och i nästa sekund en 160 kg kluns! Det tar ett par krökar innan man kommer tillbaka till att svänga tiiiiidigt för att hinna in till apex; det är inte bara att knycka till i styret och svänga!:fakta

3. Man får köra lite annorlunda, liksom fort in, fort ut på något sätt...:D

4. Depån är FULL av glada människor!!!! OJ vad mycket glädje och värme jag mött i detta projekt; fans, vänner, konkurrenter, Nordgren Racing, kort sagt sååååå många har deltagit med såå stor glädje. Detta var kul!:):):):):)

5. Jag är FULL av beundran för de som kör två klasser varje racehelg och kan hålla fokus på båda. Att grensla 125:an efter att ha utkämpat seriösa battles i Superstock 600 var lite mer än jag mäktade med! Jag har inte andlig kraft att gå på hörntänderna fyra gånger per dag under sammanlagt 70-75 varv!:Bugar:Bugar:Bugar

6. Det är omkörningar, striden som gör racing ballt! I 125-heaten hade jag ensamma race båda dagarna. Inte kul. Att battla är kul!:fakta:fakta:fakta

7. Det är svårt att vika undan storlek 45 på racepjucken!!!

8. Att väga in på 166 kg, när lägsta tillåtna ekipagevikt ligger på 136 kg, är INTE en fördel!

Oj vilka fina bilder - vem har tagit dem?:hej
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top