Gamlingar i korsningar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Ni som talade om vänstersväng. Om man märker att man har bilar bakom och får möte då man vill göra en vänstersväng är det väll lämpligt att åka förbi korsningen, svänga höger vid nästa väg och vända för att sedan svänga höger in på den planerade rutten? På så sätt har man "gjort om" en vänstersväng till två högersvängar? :tungan

Jag det är smart, i synnerhet när man kör hoj. Det är jäkligt utsatt att väntandes stå stilla och blinka vänster vid mittmarkeringen på tex en 70- eller 90-väg medan bilarna visslar förbi åt båda håll. Ser man att det kommer att hända så tycker jag som du, att det är smartare att köra förbi avfarten och vända.

Tycker jag

/J
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har snart kört klart min första säsong och jag har faktiskt ALDRIG upplevt att det är någon som inte sett mig, jag kör förvisso med helljus på dagtid. Detta skrämmer mig lite då jag får känslan av att jag inte är beredd på det när de väl händer. :gnissla

Ni som talade om vänstersväng. Om man märker att man har bilar bakom och får möte då man vill göra en vänstersväng är det väll lämpligt att åka förbi korsningen, svänga höger vid nästa väg och vända för att sedan svänga höger in på den planerade rutten? På så sätt har man "gjort om" en vänstersväng till två högersvängar? :tungan

Inte nog med det. Du har gjort om det till två högersvängar och två vänstersvängar! :tummenupp

Du kör förbi, svänger höger in på en liten gata, gör en U-sväng åt vänster, kör fram till vägen du precis svängde av från, väntar tills det blir fritt, svänger vänster ut på vägen, sedan kommer du fram till korsningen du från början tänkte svänga in på och tar din andra högersväng.

(Med reservation för felaktigheter på grund av att min hjärna just nu egentligen är upptagen med att klura ut ett programmeringsfel. :))
 

Blue__

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600f -98
När jag va ute och körde på hojen min samma dag som jag kört upp kommer jag till en korsning där det kommer en väg från vänster. Mycket riktigt kommer det en bil därifrån o kör ut utan att titta sig för varken åt höger eller vänster. När han står mitt i vägen så upptäcker han att det finns fler fordon än han i trafiken. Va gör han då? Jo han stannar sin bil och blockar för trafiken åt båda håll.

Behöver jag tillägga att det va en "äldre herre":tungan
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Om man märker att man har bilar bakom och får möte då man vill göra en vänstersväng är det väll lämpligt att åka förbi korsningen, svänga höger vid nästa väg och vända för att sedan svänga höger in på den planerade rutten? På så sätt har man "gjort om" en vänstersväng till två högersvängar? :tungan

Tyckte jag hörde något om detta på körskolan.. :va
 

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Tanken med att inte svänga direkt till vänster är inte direkt ny. I stora delar av asien så är det lag att göra en .. ptja, vad kan det heta på svenska? 二段階右折 Två-stegs vänstersväng kanske?

http://ca.c.yimg.jp/news/2007020610...06/ryu/20070206-00000010-ryu-oki-thum-000.jpg

Bilden är från Japan, så tänk på att det är vänstertrafik, om du tycker att det ser konstigt ut.

I stora delar av nordöstra USA (tänker speciellt på NJ) så har man jughandles (vilket i min mening skapar fler problem än det löser). Se mer på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jughandle
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om vi nu pratar om farliga vänstersvängar så kan man ju även överväga möjligheten att innan svängen göra en såkallad trafikavtömning.
Alltså om det är möjligt, och om det anses lönt, så stannar man till väl till höger före vänstersvängen och tömmer av trafiken, inväntar tills det är lugnt (ta en fika?) och genomför sedan vänstersvängen i lugn och ro.

Trafikavtömning är speciellt gångbart när man kör så att det bildas ”kö” bakom. Så i praktiken går alternativet fetbort.:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top