Gamla enstånkor

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Konstigt att den inte är såld än, med rätt pris så brukar de här försvinna snabbt. Är det frånvaron av originalskick som skrämmer bort köparna?


Jag hoppas att säljarna har is i magen och låter den samlare som förstår sig på objektet köpa den - så att den inte går till någon fåne som skall "bygga scrambler" av den.

Den är underbar som den är.
Kanske byggd med tanke på veteranenduro - där den skulle passa som hand i handske. Och för lite njutturer på landet. Och glida till glasskiosken. Och tuffa runt på stan med. Och, och, och...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är inte så många år sedan de här var nästan osäljbara, och kunde köpas för några tusenlappar. Ingen ville ha en tung, slö offroad 250 med fjädringsväg som en landsvägsmaskin.


Ja, du brukar säga det.

Sanningen är dock att dom som visste vad det var för hoj redan hade köpt sig en - för att dom gillade modellen. Att fler sedan skulle upptäcka samma sak var knappast på kartan för dessa människor.
Äter inget bröd där den står, tar liten plats, enkel att flytta lite på om något större behöver komna in i garaget.
Folk köpte med hjärtat, och somliga säljer fortfarande till dåtidens priser för att dom inte famnat prisutvecklingen.

Just 250 Motosport stod länge i skymyndan av större, starkare och brôtigare storasyskon, men det är en ändlöst trevlig maskin.

Jag var ute efter en sådan för 15 år sedan, men nobbade ett 3.000-kronors mekano i banankartonger och även en rätt härjad XL250 för 4.000 eftersom ljuddämparen var upprostad och lappad av någon elev från Tomtebodaskolan.

"Det dyker snart upp något bättre i samma prisklass"
Famous last words...

Auktions-250an hade gett högre slutsumma om den inte varit omlackad, och få förstår värdet i ändringarna som är gjorda på den lilla veteranendurotrimmade pärlan uppe på Biltemaliften.

Broschyrskick, gott folk: det är det som gäller.
Hellre sliten originallack än bisarra omlackeringar som aldrig funnits som option.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har länge undrat över hur dom där äldre 'endurohojarna' är att köra. Ser att Yamaha TT350 har 32 hästar, 6 växlar och torrvikten är 120 kg. Kan den vara ungefär som min Kawasaki KLX230 ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Verkligen en fin hoj. Hade jag inte redan haft flera så hade klippt denna DIREKT!

.. men 55k, är det rimligt? Är TT350 en slags eftertraktad raritet alltså? För i så fall kanske jag inte hade vågat köpa den pga bristande ansvar för historiska föremål. Inte så att jag är oförsiktig, men just en hoj med mig på kan potentiellt bli rätt så mindre värd efter användning. Om jag lägger upp det snällt.

Har nån provat en TT350? Kan nån berätta om hur den är att köra?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkligen en fin hoj. Hade jag inte redan haft flera så hade klippt denna DIREKT!

.. men 55k, är det rimligt? Är TT350 en slags eftertraktad raritet alltså? För i så fall kanske jag inte hade vågat köpa den pga bristande ansvar för historiska föremål. Inte så att jag är oförsiktig, men just en hoj med mig på kan potentiellt bli rätt så mindre värd efter användning. Om jag lägger upp det snällt.

Har nån provat en TT350? Kan nån berätta om hur den är att köra?

Som en ³/⁴ TT600.
I praktiken en mer effektiv endurohoj än
TT 600, men utan stubbryckarglädjen från de fulla kubiken.

Ja, för 35 år sedan. Nu är den ett rundningsmärke i skogen, med driftsäkerhet och enkelt underhåll som usp.

Priset är rimligt om du har pengar över och vill ställa in en unikt välbevarad TT350 i garaget brevid massa andra hojar samlingsobjekt. Det kostar mer att köpa ett halvfint exemplar för halva summan och renovera upp det.

Skall du verkligen använda hojen är det vettigare att köpa en använd hoj för en tredjedel av det här begärda och sköta, köra, serva, köra.
Det är inte en evighetsmaskin - men nära på.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det fanns en TT350 från 1989 till salu på blocket en hel dag i förrgår. 12,000 sek. Vill du ha gamla enstånkor så importera från usa. Kollar annonser där ibland och deras priser är inte lika tokiga som här. Svenska pesetas är billiga och vi tar bra hand om våra cyklar så de har blivit exporterade de flesta skulle jag tro.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Det fanns en TT350 från 1989 till salu på blocket en hel dag i förrgår. 12,000 sek. Vill du ha gamla enstånkor så importera från usa. Kollar annonser där ibland och deras priser är inte lika tokiga som här. Svenska pesetas är billiga och vi tar bra hand om våra cyklar så de har blivit exporterade de flesta skulle jag tro.
Problemet är att du är uppe i svenska priser efter den här hemma med frakt, tull, import, reggning etc
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top