Galna tankar o drömmar om mc-byggen

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Ett projekt som varken kräver mycket pengar eller jobb:

Honda NSR 125 med CR500-motor! :näsblod


125:an hittar man säkert en med skuren motor för några tusen, CR-motorn lär man få jaga lite men den passar nog utan problem!

Uuueeeela på alla växlar!!! :yoparty

Krokig ram får man leva med. :D


/Mange
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kom att tänka på en gammal, "stulen" idé.
För några år sedan presenterade MCM-redaktionen sina drömhojar.
En dröm som jag fastnade för (kommer ej ihåg upphovsmannen), var en Electra glide i fulldresserutförande.
Men:
Ett djävla mos i motorn.
Luftfjädring, så att frigången kan höjas/sänkas.
Ramen i tunnväggiga chrommollyrör.
Helaluminiummotor.
aluminiumtank.
packväskor, skärmar och sadelbotten i kolfiber.
Allt så lätt som möjligt!
En sporthojsdräpare i sleeperutförande!
Kommer aldrig att bli av..

Ytterligare en gammal dröm:
Såg en kille som genomfört i någon gång sent -80, tidigt -90tal.
Sidvagns kneeler, gatreggad.
Uppseendeväckande!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
väcker liv i denna tråd igen..
tycker de e kul o höra andras drömmar samt att man kan tänkas få lite inspiration själv. :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har ett drömmbygge som består av:

Chassie: Ram, sving, hjul, bromsar, dämpare, gaffel och tank från en 1000 cc sporthoj.

Motor: Stor twin med massa vrid, tex Yamaha wildstar 1600.

Detaljer: Rå streetfighter med fattbar, Kawa z-750 -07 röv (ensitscuts), ganska lågt dragna 2,5" avgasrör med en stor kolfiber ljuddämpare på varja sida,
frammlampa från en Yamaha Fz-1.

Färg: Blanksvart eller orange.

Mål: En körbar/svängbar brutal fighter med massa attityd:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
...eller tänk bara en tvåliters tändkulemotor i en stelbensram, då lär HD-killarna ligga i lä när man tuffar fram med ett kolvslag per lyktstolpe och en tät dimma av oförbränd spillolja efter sig.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
...eller tänk bara en tvåliters tändkulemotor i en stelbensram, då lär HD-killarna ligga i lä när man tuffar fram med ett kolvslag per lyktstolpe och en tät dimma av oförbränd spillolja efter sig.

nån som har en bra bild på en sån motor?
finns de små sådana? cool ide :yoparty
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ozeo!

Jag har tänkt på att starta en byggtråd åt dig faktiskt. Helt utan ditt godkännande så klart.

Jag tycker du (eller någon) ska fighta en gts. Ser ut som vansinne vi första ögonkastet men om man tänker lite kan det bli en ascool framtids-finalfantasyhoj. Enkelsving fram, ball ram och en motor som man kan plocka mycket ur. fråga peter andersson...

Släng på enkelsving bak med btw.:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/12861831.htm?ca=11_s

eller gå in och snoka på...

http://www.bikepics.com/yamaha/gts1000/
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag har tänkt på att starta en byggtråd åt dig faktiskt. Helt utan ditt godkännande så klart.

Jag tycker du (eller någon) ska fighta en gts. Ser ut som vansinne vi första ögonkastet men om man tänker lite kan det bli en ascool framtids-finalfantasyhoj. Enkelsving fram, ball ram och en motor som man kan plocka mycket ur. fråga peter andersson...

Släng på enkelsving bak med btw.:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/12861831.htm?ca=11_s

eller gå in och snoka på...

http://www.bikepics.com/yamaha/gts1000/

:pannkyss
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

inte det?:clown

Tänkte mig att man rivet bort hela sadeln och drar dit en liten enkelsits bara och så har man en stor tank med två handtag och nå´n konstig lykta. Sen är det rent ner till framhjulet. Men ni ska förståss bygga rd-dragsters, endast tvitakt är gott nog åt herrarna
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ytterligare en gammal dröm:
Såg en kille som genomfört i någon gång sent -80, tidigt -90tal.
Sidvagns kneeler, gatreggad.
Uppseendeväckande!

När jag var 15 år och sommarjobbade i hamnen i Holmsund så var vi ute vid Finlandsfärjan och jobbade.
Ett finskt sidvagnsracer team stod i kön till tullkontrollen och såg nyvakna ut, och frågade om jag visste var dom kunde hämta färskvatten så att dom kunde koka kaffe.
Jag pekade och sa det finns en grön barack en bit bort efter vägen där vi håller till, vi har vattenkran på väggen.

Då rullade dårarna ut sidvagnsracern lastar vattendunken och frågar om jag vill åka med och hålla dunken, jag måste ha haft solsting för jag tackade nej, vilket förövrigt såg ut att vara tur, för fy satan vad han körde.
Nåväl dom bjöd på finskt kaffe (dom spädde på ur en annan dunk när kaffet var klart) och var allmänt trevliga, och tyckte att jag skulle komma över till finland och kolla på någon tävling, och kanske provåka lite...

Någonstans i lådorna med grejor från tonåren har jag kvar deras signerade team-vykort, jag minns inte vad teamet hette, men jag är ganska säker på att dom körde Yamaha....

Jag har alltid velat ha en kneeler efter det mötet...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
nån som har en bra bild på en sån motor?
finns de små sådana? cool ide :yoparty

Ingen aning, men med tanke på vad en gammal båtmotor väger så är det nog en idé att bygga en egen efter de mått man vill ha. Ett av problemet blir nog växellådan då en tändkulemotor inte varvar speciellt mycket, men vilket vrid man skulle få!:yoparty

Jag ska höra med en gubbe jag känner som samlar på tändkulemotorer om dom finns i den storleken, det vore ju aningen enklare att köpa en färdig än att lägga ner 5 år på att ta fram en egen...:gnissla
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej!
Bild 1. Jag döpte denna till R14 men med nuvarande trend kanske den skulle heta MT-6 :D Jag önskar att denna var sann men Intruder 1400 motorn är bara "Photoshoppad". Det skulle vara kul att stoppa i en riktigt stor motor men behålla de små chassi måtten

Suzuki gjorde faktiskt en sådan hoj. :)
Fast med den lilla Intruder 800 motorn. Såldes i USA man gick inte så bra så den lades ner efter något/några år.

Kommer inte ihåg modellnamnet

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Exaktemundo :tummenupp

Så de tog in den i Sverige också? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen aning, men med tanke på vad en gammal båtmotor väger så är det nog en idé att bygga en egen efter de mått man vill ha. Ett av problemet blir nog växellådan då en tändkulemotor inte varvar speciellt mycket, men vilket vrid man skulle få!:yoparty

Jag ska höra med en gubbe jag känner som samlar på tändkulemotorer om dom finns i den storleken, det vore ju aningen enklare att köpa en färdig än att lägga ner 5 år på att ta fram en egen...:gnissla

Jag har en Seffle 20 hästar tändkulemotor i min båt. Jag älskar både båt och motor, men: Den har 4.4 liter i sin enda cylinder, väger 850 kg och varvar 650 rpm på fullt, kör 390-400 rpm vid marschfart. Gjutjärnskolven väger med stake ca 15 kg :näsblod Det får bli en stadig ram om man vill bygga runt en sån :hihi
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701

Jag har alltid velat ha en kneeler efter det mötet...

Jag antar att det är di där låga sidvagnsekipagen du syftar på, har inte så bra kunskap om dom så 'kneeler' är nytt för mig :)

Minns iaf att jag mötte en sådan på riksväg 21 mellan Kristianstad och Hässleholm (utanför Ullstorp för att vara exakt) nån gång runt -90, höll på att vrida nacken ur led när den vrålade förbi. Går det att gatregga dom, eller var det bara busåk? :va tuff var den iaf :yoparty
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top