Göra uppkörning med oskattad hoj

Westerbajs

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2018
Ort
Solna
Hoj
Yamaha DT50
"Kollar dom upp hojarna på uppkörningen? Nekar dom mig uppkörningen pga användningsförbud? *"

Ja och ja.


Tvärsäkert svar där ;) Jag gjorde precis min uppkörning med en hoj som hade användningsförbud pga ngn skatteskuld på 30:-
Märkte detta när jag ställde på hojen samma morgon. Fuck me tänkte jag men drog dit ändå bara för att testa. Min uppkörningsman knappade in regnumret och kollade hojen i registret men sa ingenting om något användningsförbud och lät mig köra upp. Nu har jag körkortet ;)

Det fascinerar mig alltid när folk svarar så tvärsäkert på saker som de inte har en aning om ^^
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gjorde uppkörning på avställd hoj.
Gick bra.
Fast det var ju iofs 1962..
Hjälpte det något? Förmodligen inte, säger nog mest hur gammal jag är...:D
Men rent allmänt, bär man sig vettigt åt inför "Myndigheter" klarar man sig alltid.
Har under årens lopp blivit påkommen på vägen med körförbud/obesiktat/oskattat utan påföljd...
Trots min ålder..
Missade dock första uppkörningen på mc för landets första kvinnliga "bilinspektör" (hette iaf så då..)
-------------------
Inte en meter på hoj i sommar. Tyvärr. Lite 125cc-scooter dock.
Trots +8st i garaget..
(Kunde inte låta bli. Höstdepressionen "icke-åka" på gång?)
-------------------
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Tvärsäkert svar där ;) Jag gjorde precis min uppkörning med en hoj som hade användningsförbud pga ngn skatteskuld på 30:-
Märkte detta när jag ställde på hojen samma morgon. Fuck me tänkte jag men drog dit ändå bara för att testa. Min uppkörningsman knappade in regnumret och kollade hojen i registret men sa ingenting om något användningsförbud och lät mig köra upp. Nu har jag körkortet ;)

Det fascinerar mig alltid när folk svarar så tvärsäkert på saker som de inte har en aning om ^^

Fast det är väl rätt ok att vara tvärsäker när Trafikverket skriver vad som gäller svart på vitt?

https://www.trafikverket.se/korkort...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Motorcykeln får inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud. Skatt och försäkring ska vara betalda.

Nu är det ju inte alltid så att teori och praktik går hand i hand. Om det är så att du fick köra upp trots att skatten inte var betald så är det väl bara att gratulera, då var provförrättaren antingen snäll eller missade det helt och hållet.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tvärsäkert svar där ;) Jag gjorde precis min uppkörning med en hoj som hade användningsförbud pga ngn skatteskuld på 30:-
Märkte detta när jag ställde på hojen samma morgon. Fuck me tänkte jag men drog dit ändå bara för att testa. Min uppkörningsman knappade in regnumret och kollade hojen i registret men sa ingenting om något användningsförbud och lät mig köra upp. Nu har jag körkortet ;)

Det fascinerar mig alltid när folk svarar så tvärsäkert på saker som de inte har en aning om ^^

Jag tolkade nog ditt "användningsförbud" som körförbud, vilket innebär ett tvärsäkert nej.
Men jag förstår precis vad du menar.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top