Går inte ner på tomgång igen vid gaspådrag

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Hej!

Har en strypt 25kw kawasaki er5 som stått väldigt länge, tog fram den nu då min sambo vill prova på att kra mc. Blev omkörd på motorvägen av bilarna nästan när jag körde från förvaringsplatsen till mitt hem. Efter diverse sökande och testande kom jag fram till att det kan vara förgasarna. Bytte flottörpacknignar, Pilot screw (luftbränsleblandskruven) och needle jet (det munstycket som långa nålen går in i).

Startade upp den nu och i början hade jag avgassmällar/nysningar, visade sig att gummit runt luftburken kommit lite snett åtgärda det. Blev väldigt mycket mindre men fortfarande kvartod det lite nysningar, jag justerade då luftbränsleskruven och nu upplevde jag att problemet är borta. MEN det återstår ett annat som jag inte kan hitta någon lösning på.

Jag startar upp den på tomgång låter motorn bli varm så går den på 1200varv, ger jag sen gas då stannar den på 2900-3000varv. Oavsett om jag har motorcykeln på centralstödet eller kör på ettan så är det lika. Jag kan tvinga ner motorn genom att slira lite på kopplingen då fastnar den igen på 1200 rpm. Har kollat att det finns spel på alla kablar och att dom är nysmorda.

Vad kan felet vara? Står helt matt just nu.
Här kan ni se vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=JDkLXUM0pqA
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
tjuvluft runt insugsgummina

Spräckt eller dubbelvikta

Spraya startgas eller breakcleaner runt anslutningen

Ändrar den varv så är det läck
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag misstänker att trottlarna hänger sig, lösningen på det är att plocka isär förgasarna, rengör (om du vill) och sätt ihop igen.
 
Last edited:
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
jag hade samma problem med min hoj när jag köpte den, och då var det precis som "andersson turbo" skrev att den drog tjuvluft, men i mitt fall var det i gummina under förgasaren
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Ska testa imorn med att starta upp och kolla efter vakuumläckor.
Förgasarna är helt nyrengjorda. Vad skulle trottlarna kunna haka upp sig av? Som löpte fint när jag förde dom in och ut med fingret.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nästan garanterat läcka i i gummit
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Har i princip samma problem med min 125:a... Felfri förgasare, ändå hänger den sig på varv.

När den gör så går den en aning torrt, samma fenomen uppstår precis när bensinen tar slut i tanken/ förgasaren. Vad det sedan beror på är olika. Det kan vara att förgasarna är snålt justerade eller tjuvluft. Tjuvluft brukar tendera att variera, det är inte konstant inverkan, men har man en öppning någonstans som är fast så kan det bli jämnt osvosv...

Aja jag tror du hajar nu i alla fall ;) Så det är bara att leta tjuvluft, annars försöka fetta förgasarna lite om det är dem som gör att motorn går torrt.

btw: vanligt att ventilerna ställer till med både det ena och det andra om det är fel spel, kan vara värt att se över om du inte hittar något annat
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ska testa imorn med att starta upp och kolla efter vakuumläckor.
Förgasarna är helt nyrengjorda. Vad skulle trottlarna kunna haka upp sig av? Som löpte fint när jag förde dom in och ut med fingret.

Att något har kommit fel när du hade isär dom och satte ihop igen eller så hänger sig vajern någonstans.
 

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Ort
jönköping
Hoj
Yamaha R1 2003
Har exakt likadant fel på min zxr750, sprejade startgas på de där plast/gummi-hållarna och varvtalet reagerade på hållare nr 1 och 4, drog åt skruvarna och nu är det bara på nr 1 som det läcker. Så med stor sannorlikhet är det en enkel luftläcka.
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Nu går den som en klocka igen. Bytte de 2 små vakuumslangarna från förgasarna, såg slitna ut. Sökte med en butan/propangasbrännare efter läckor kan vart en läcka vid gummit mot luftburken. ryckte lite i slangen och nu går allt som det ska. Tack för tipsen!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top