Går det att vägregistrera en cross?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Har läst runt ett tag och inte har jag blivit klokare av det, för om jag fattat det rätt så är det omöjligt att få igenom en ren cross till LV reg. Hojen i fråga är en Kawasaki kx 500, så om det ingår något som helst med miljö att göra i en inregistering är jag körd då hojen är en tvåtaktare.

Vet inte om det gör skillnad men den är terrängregistrerad. Det kanske går att regga den som amatörbygge? men den måste gå att köra på mellankortet.

Vet inte längre hur jag ska göra, enda alternativet verkar ju vara att göra en fuling och köpa en liknande hoj som är lv regad...:näsblod
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...kan gå att regga som enduroreggat, men jag är skeptisk - var någon drastisk förändring förra året vill jag minnas (som sätter P för att regga om oreggade cyklar).

Mellankort och KX500? :D 100 kg, 70 pållar? :D
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
En cross är väldigt svår att Lv regga. Finns en tråd om en kille på SH som lyckades men han fick stångas mot myndigheterna länge och göra väldigt mycket förändringar på hojen för att få igenom den. Frågan är om det är värt jobbet, få en cross att klara avgaskraven är inte enkelt.

Men om du säger att den redan är terrängreggad, alltså Le reggad tolkar jag det som borde den redan uppfylla euro3 kraven.... Alltså borde det bli betydligt enklare..
 
Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Mellankort och KX500? :D 100 kg, 70 pållar? :D

25kw på papperet:mattias

Frågan är om det är värt jobbet, få en cross att klara avgaskraven är inte enkelt.

Men om du säger att den redan är terrängreggad, alltså Le reggad tolkar jag det som borde den redan uppfylla euro3 kraven.... Alltså borde det bli betydligt enklare..

Enda chansen är väll ifall dem klassar den efter årsmodel och de regler som gällde då( -91).

Ta skylten från ttr'en och häng på kx'en :tummenupp

Nästan det som var tanken om jag inte får igenom den:brinnerup
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Vad har den för regg egentligen? Du säger den har nån form av regg och en cross har ingen. Så om den är Le reggad är mycket av problemen borta.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Vad har den för regg egentligen? Du säger den har nån form av regg och en cross har ingen. Så om den är Le reggad är mycket av problemen borta.

Det är en terrängregistrerad cross.


Så långt är jag med, men vad det innebär för fördel för mig kan väll nån snäll själ förklara:)
 
Last edited:

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Det är en terrängregistrerad cross.


Så långt är jag med, men vad det innebär för fördel för mig kan väll nån snäll själ förklara:)

Har aldrig hört talas om terrängregistrerad???
Om det är Enduro reggad du menar så har hojen viss dispans från visa saker
slänger in ett klipp här om vad e-reggad innebär.

MOTORCYKLAR
Enligt Vägverkets olika föreskrifter gäller nedanstående undantag för motorcyklar som utrustats för tävlingsändamål:

Med Enduromotorcykel avses ett serietillverkat fordon som är registrerat här i landet och som ändrats och utrustats för tävlingsändamål.
Enduromotorcykel får brukas i trafik även om:
- hastighetsmätare saknas,
- körriktningsvisare saknas,
- stöldskydd saknas,
- stopplykta inte tänds när framhjulsbroms används,
- fordonets bullernivå är högre än den föreskrivna vid accelerationsmätning
- stänkskydd för fram och bakhjul inte har sådan omfattning som föreskrivs,
- kontrollampa för helljus saknas,
- bränsletank av plast inte uppfyller gällande krav.

Undantag enligt ovan gäller endast motorcykel upptagits i särskild förteckning som upprättats av SVEMO och som godkänts vid registreringsbesiktning med stöd av Vägverkets föreskrifter.

Motorcykel som omfattas av ovanstående undantag får i trafik på väg endast framföras av förare med giltig tävlingslicens (Årslicens Enduro Elit, Senior eller Junior) utfärdad av SVEMO och brukas i trafik på väg endast i samband med träning och tävling som är organi*serad av motorklubb registrerad i SVEMO. Tävlingslicensen skall medföras under färd.


Hoppas du blev klokare.....:tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är en terrängregistrerad cross.


Så långt är jag med, men vad det innebär för fördel för mig kan väll nån snäll själ förklara:)
Är i princip omöjligt att reigistrera gamla vrak. Detta iom att dom måste uppfylla nya regler, har för mig att det var euro3.

Så det är lika bra att strunta i det.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Så här står det ordagrant i registreringsbeviset.

J. Fordonskategori
Terrängskoter

Övriga uppgifter(tekniska data, dispanser m.m.)
Fordonet får inte användas förren registreringsbesikting utförts/typintyg lämnats in till transtportstyrelsen./

Hur ska jag tolka det sistnämnda?

Är i princip omöjligt att reigistrera gamla vrak. Detta iom att dom måste uppfylla nya regler, har för mig att det var euro3.

Så det är lika bra att strunta i det.

Ja det är väll så det slutar, sveriges lagar och regler:död
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top