Går det att använda den här vevaxeln?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Plocka ner motorn till kxen häromdagen och såg att det "lossnat" en bit av ytan där ramlagret ska ligga emot. Hållet är ca 1mm djupt. Känns inte motiverande att lägga ut över 5k på en helt ny vev så jag undrar om det går att köra vidare med nya ramlager?

2jbrt6e.jpg
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nja, kanske. Om den blivit så skadad är det stor risk att ramlagret kommer glappa och då kommer du troligen få ett nytt haveri nästan direkt.

Mät upp och se om det är rätt dimension och det är runt är en bra början.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På vevaxlar där innerbanan roterat mot axeln så att axelns yta blivit sårig och ej längre ger rätt presspassning mot lagrets innerbana så kan man låta en firma elektroplättera upp ytan med krom. Sedan får man ta axeln till en mekanisk verkstad eller motorslip och låta dem rundlipa ned axelns lagerläge till korrekt mått igen. Men eftersom du har en rullningslagrad vevtapp så måste du ju låta pressa isär axeln, inte så bra att doppa ned en komplett, byggd vev i krombadet med sin vevstake och dess nållager, lite svårmaskat bla.

Men i ditt fall är det ju en grop på 1 mm. Det är i sammanhanget väldigt djupt. Jag är osäker på om det gå att bygga så mycket med krom. I alla fulla fall får det nog bli en tvåstegsprocess isf, där de först maskar av och fyller gropen. Sedan maskar de av och pläterar resten av lagerläget.

Jag har låtit göra sådana jobb när jag renoverade en tändkula som hade glidlagrad vevtapp men stora rullager på ramlagertapparna. Vanlig metod. Galvator i Åkersberga gjorde jobbet åt mig, det finns säkert liknande firmor i Västerås. De brukar syssla med renovering kolvstänger till hydralcylindrar.

I mitt fall var det ju en smidd vev, så en motorslip rundslipade.
Jag är osäker på om det är möjligt att rundslipa en lös liten kort ramlagertapp till en hojmotor. Det gäller ju att få allt koncentriskt igen. Detta är mycket lättare när det som i mitt fall var en komplett lång vev.

Men att jag valde den metoden berodde på att det var min 60 år gammla Seffle tändkula, till vilken det ej längre tillverkas några vevar. Så det var inte för att spara pengar. Operationen gick på ett antal tusen kr.
 
Last edited:

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
hur fasiken har det gått till? röten gjutning från början eller? :O ska ju inte lossna bitar även om innerringen på lagret börjar snurra :va

har vart med om att ytterringen på lagret har börjat snurra och började sakta men säkert käka upp lagerbanan men inte lossnade det några bitar!

hade gjort så som rolle iallafall och tittat över hur måtten ser ut, i värsta fall bör det väll funka med den stenhårda varianten av lagerlåsning och låsa innerringen om det är mer spel än några 100 dels mm.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hur fasiken har det gått till? röten gjutning från början eller? :O ska ju inte lossna bitar även om innerringen på lagret börjar snurra :va....

Förmodligen är det ytutmattning efter att man kört för länge med ett glappt ramlager. Den härdade ytan skalar då av. Så fort en liten bit lossnat så blir det förhöjt tryck runt ränderna på gropen, hålkanttryck. Därför blir gropen större och större. Vanligt i överbelastade kuggflanker.
Djupet på gropen talar ofta om härddjupet.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Där skulle jag nog köra en fuling och fylla upp skadan med mässingslod, slipa av ytan och sedan montera lagret med Loctite 603 eller liknande.
Visst är det kvalificerat fusk att göra så men min bedömning är att det kommer att hålla tillräckligt länge för att vara motiverat med tanke på alternativen.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag lämnade en gsxr 1100 vev till Bäcks motorslip. De "metallsprutade" (finns säkert ett fackuttryck) och slipade den (ras efter att wastegaten inte öppnade).

Det funkade och var som jag kom ihåg det billigt ca 10 år sen
 
Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Mätta nyss och det kan inte vara mer än 0.3 mm djupt. Får kolla vad som blir billigast.

Förstår inte hur det gått till, lagret snurrar bra nu och det är exakt samma mått på båda sidorna om man mäter med skjutmåt(ska väll vara exaktare än så dock).
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top