På vevaxlar där innerbanan roterat mot axeln så att axelns yta blivit sårig och ej längre ger rätt presspassning mot lagrets innerbana så kan man låta en firma elektroplättera upp ytan med krom. Sedan får man ta axeln till en mekanisk verkstad eller motorslip och låta dem rundlipa ned axelns lagerläge till korrekt mått igen. Men eftersom du har en rullningslagrad vevtapp så måste du ju låta pressa isär axeln, inte så bra att doppa ned en komplett, byggd vev i krombadet med sin vevstake och dess nållager, lite svårmaskat bla.
Men i ditt fall är det ju en grop på 1 mm. Det är i sammanhanget väldigt djupt. Jag är osäker på om det gå att bygga så mycket med krom. I alla fulla fall får det nog bli en tvåstegsprocess isf, där de först maskar av och fyller gropen. Sedan maskar de av och pläterar resten av lagerläget.
Jag har låtit göra sådana jobb när jag renoverade en tändkula som hade glidlagrad vevtapp men stora rullager på ramlagertapparna. Vanlig metod. Galvator i Åkersberga gjorde jobbet åt mig, det finns säkert liknande firmor i Västerås. De brukar syssla med renovering kolvstänger till hydralcylindrar.
I mitt fall var det ju en smidd vev, så en motorslip rundslipade.
Jag är osäker på om det är möjligt att rundslipa en lös liten kort ramlagertapp till en hojmotor. Det gäller ju att få allt koncentriskt igen. Detta är mycket lättare när det som i mitt fall var en komplett lång vev.
Men att jag valde den metoden berodde på att det var min 60 år gammla Seffle tändkula, till vilken det ej längre tillverkas några vevar. Så det var inte för att spara pengar. Operationen gick på ett antal tusen kr.