Går bara på 2 cylindrar

Hosan

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 600F & Honda VFR 2001
Hej igen. Vill först tacka för alla förslag som jag fått. Behövde ej göra nått,gick ut o starta den imorse då funka den direkt. Helskumt. Kan den fått för mycket soppa förra gången jag starta den? Drog ut choken då nämligen vilket jag inte behövde. :tummenupp

God fortsättning på Midsommaren förresten!

Mvh Stefan
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Rätt tänkt! :tummenupp


Jag gjorde en egen riting jag med....
Ett par öl och snaps samt rött vin så blev det såhär fint!

Det är du som säljer batterier med plus i båda ändarna billigt på blocket va? :7peta
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Skiiitbilligt.

Om vi ändrar en aning så ska vi se om alla blir nöjda.

Men som jag skrev tidigare så kommer det bara slå över på stiftet som är i atmosfärstryck. Strömmen tar lättaste vägen.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Men som jag skrev tidigare så kommer det bara slå över på stiftet som är i atmosfärstryck. Strömmen tar lättaste vägen.

Om tändspolen har dubbla sekundärspolar som är jordade enl bilden så får man + till båda stiften och synkron simultan tändning. Om det finns tändspolar som funkar så här har jag ingen aning om. En del av den ekomomiska skulle försvinna gentemot ett seriesystem i alla fall.
 

Bifogat

  • Tändstift dubbelspole.JPG
    Tändstift dubbelspole.JPG
    18.5 KB · Visningar: 88

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så här är det på min ZR-7. Stiften i serie eftersom vart och ett av stiften är anslutet till sin egen ände på spolen så att strömmen går åt olika håll igenom stiften.

Hmmm, kan det där verkligen funka ? -Om inte spolen är jordad någonstans, varför skulle gnistan uppstå just i gnistgapet på tändstiften ?

Dessutom kan ju strömen bara gå åt ett håll i en spole. Är du säker på att "mitten" på spolen inte är ansluten till jord ?
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Hmmm, kan det där verkligen funka ? -Om inte spolen är jordad någonstans, varför skulle gnistan uppstå just i gnistgapet på tändstiften ?

Dessutom kan ju strömen bara gå åt ett håll i en spole. Är du säker på att "mitten" på spolen inte är ansluten till jord ?


Var skulle gnistan annars uppstå?

En ström i en spole kan gå åt båda hållen, dock inte samtidigt. En ström induceras i spolen åt ett håll. Tänk på att stiften är galvaniskt i hopkopplade via toppen.

Ännu en bild:
 

Bifogat

  • Tändstift.JPG
    Tändstift.JPG
    21.7 KB · Visningar: 58

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmmm, kan det där verkligen funka ? -Om inte spolen är jordad någonstans, varför skulle gnistan uppstå just i gnistgapet på tändstiften ?

Dessutom kan ju strömen bara gå åt ett håll i en spole. Är du säker på att "mitten" på spolen inte är ansluten till jord ?

Här är en beskrivning av waste spark-systemet hos Ford.

"Both DIS & EDIS are of a waste spark design. In other words, a single coil fires two seperate cylinders at the same time. The spark plugs in the two cylinders are in series electrically, with the circuit being completed through the cylinder block. When a coil fires, high voltage current flows INTO the top of first plug and OUT the top of the second plug, completing a big loop in each case. This means that the firing voltage of one spark plug is negative with respect to ground, while the other is positive with respect to ground. Half the spark plugs actually see a different polarity than the others do."

WasteSparkDiagram.gif
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En gnista upstår ju mellan 2 punkter när dessa punkters laddning skiljer sig åt mer än isolationsspänningen.

Om man har en jordad tändspole så gör strömmen i spolen att elektroner vandrar mot strömmens riktning.

På en motor leder det till att "blocket" (- jord) får en ansamling av elektroner, blir negativt laddat och tändstiftets elektrod blir positivt laddat. När potensialskillnaden överstiger isolationspänningen blir det en gnista.



OK, ojordat spole.

Strömmen går från tändstiftet 1's elektrod till tändstiftet 2's elektrod. Då blir tändstift 2's elektrod + laddad och tändstift 1's - laddad och eftersom blocket inte alls är inkopplat så får inget av stiftens katod någon laddning alls och ingen ström går igenom blocket.


Jag antar att det kan gå att få en gnista om man har betydligt högre spånning men varför i fridens namn skulle man villja komplicera något så enkelt. Dubbelt gnistgap = dubbla spänningen, halva laddningen = dubbla spänningen.


Självklart vet jag att strömmen kan gå åt båda hållen i en generell spole men inte i ett normalt tändsystem.

Kanske en ide där. Om man snabbt polvänder en spole kan man skapa mycket höga spänningar.
 
Last edited:

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
varför i fridens namn skulle man villja komplicera något så enkelt.

För att det är billigare så. Och så mycket mer komplicerat är det inte.
Tycker lösningen är vacker i sin enkelhet och sparsamhet.

Och visst kan blocket bli laddat trots att ingen gnista än har uppstått. Det elektriska fältet ser till detta.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För att det är billigare så. Och så mycket mer komplicerat är det inte.
Tycker lösningen är vacker i sin enkelhet och sparsamhet.

Och visst kan blocket bli laddat trots att ingen gnista än har uppstått. Det elektriska fältet ser till detta.

Hur får man till laddning utan elektrontransport ?
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag antar att det kan gå att få en gnista om man har betydligt högre spånning men varför i fridens namn skulle man villja komplicera något så enkelt. Dubbelt gnistgap = dubbla spänningen, halva laddningen = dubbla spänningen.

Hur lätt det slår över beror till största delen på trycket. Eftersom trycket vid kompression är 12 ggr högre än atmosvärstryck så det som krävs för ett överslag på det "onödiga" stiftet är mindre än en tiondel. Slöseriet är med andra ord inte så stort.

Hur får man till laddning utan elektrontransport ?

Det är särskillt då man har laddning....

På ena elektroden har man elektronunderskott och på den andra elektronöverskott. Toppen har varken eller och har då en annan laddning än de båda elektroderna.

Tänk på den där vevmojängen på fysiken. Man vevar över elektroner till personen som står där laddad med håret rakt upp. När personen kommer för nära bildas en ledande gnista. Först då går det en ström. Visserligen har man ett elektronläckage innan gnistan och det är den som gör att man kan ha flera saker serikopplade som då blir olika laddade, men det är först när gnistan kommer som man har en ledande krets.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hur lätt det slår över beror till största delen på trycket. Eftersom trycket vid kompression är 12 ggr högre än atmosvärstryck så det som krävs för ett överslag på det "onödiga" stiftet är mindre än en tiondel. Slöseriet är med andra ord inte så stort.



Det är särskillt då man har laddning....

På ena elektroden har man elektronunderskott och på den andra elektronöverskott. Toppen har varken eller och har då en annan laddning än de båda elektroderna.

Tänk på den där vevmojängen på fysiken. Man vevar över elektroner till personen som står där laddad med håret rakt upp. När personen kommer för nära bildas en ledande gnista. Först då går det en ström. Visserligen har man ett elektronläckage innan gnistan och det är den som gör att man kan ha flera saker serikopplade som då blir olika laddade, men det är först när gnistan kommer som man har en ledande krets.

Vevmojängen transporterade elektroner, det var därför det uppstod en laddning. Den transporterade väl elektroner från kulan där uppe till jord över till personen som också var jordad.

Förlusten blir lägre vid högt tryck. Varför måste man då ha kraftigare tändsystem vid mycke överladd ?
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top