Gängpaj i motorfästet....HJÄLP!!!!

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Då har man gjort det igen. Krashen på Gelleråsen var ett faktum i söndags med en lagom nedskrapad krashpuck på vänstersida. Då jag skulle byta bulten till motorfästet/krashpucken kom den katastrofala överraskningen.
Bulten bara snurrar runt och det blir inget fäste...... Den glappar massor.

Nu är frågan hur jag på enklast sätt kan lösa problemet.
Funkar det att på något sätt använda expandersystem?

eller

Är det att bita i det sura och montera ner hela motorn för att lämna till någon som kan fästa en helicoil?

Nästa fråga: Vem vet nån som kan åta sig jobbet före midsommar till rimlig penning?????

Oerhört tacksam för svar!
Mvh
Martin
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom motorn är en bärande del så bör :rolleyes: den sitta ordentligt. Jag skulle inte åka runt med en motor som inte sitter ordentligt.

Det svåra är ju bara att få loss den :( Man vill ju inte gärna stoppa in rondellen mellan motor och ram :ajjabajja
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Eftersom motorn är en bärande del så bör :rolleyes: den sitta ordentligt. Jag skulle inte åka runt med en motor som inte sitter ordentligt.

Det svåra är ju bara att få loss den :( Man vill ju inte gärna stoppa in rondellen mellan motor och ram :ajjabajja

Jag kanske va otydlig.
Den gamla bulten är utskruvad och problemet var att fästa en ny.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Varför inte gå upp till m12, borra ur dra in en gängtapp sen är det klart.

Du har en poäng!
Enklaste lösningarna som är bäst.
Men är inte risken stor att man borrar något snett och det skiter sig??

Själv vet jag mina begränsningar och när det gäller meka så är jag en klåpare av guds nåde.....:död
 

Dr.Bike

Guest
Du har en poäng!
Enklaste lösningarna som är bäst.
Men är inte risken stor att man borrar något snett och det skiter sig??

Själv vet jag mina begränsningar och när det gäller meka så är jag en klåpare av guds nåde.....:död

Ta bara reda på vad det är för gänga. Är det M10 fingäng, dvs antingen x 1 eller x 1,25 så har vi grejer till det. Är det inte fingäng utan vanlig standardgänga, så har vi grejer till i stort sett allt.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Brukar bultarna vara gängade i motorblocket?
På horneten var det genomgående med mutter på baksidan iaf, men det kanske inte säger så mycket om moderna sporthojar iofs. =) (får kolla på bladen nån gång när jag har kåporna borta.)
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Ta bara reda på vad det är för gänga. Är det M10 fingäng, dvs antingen x 1 eller x 1,25 så har vi grejer till det. Är det inte fingäng utan vanlig standardgänga, så har vi grejer till i stort sett allt.

Det är M10 fingäng. nästan 100 på x 1,25.
Hur fixa menar du?

Det är M10 fingäng. nästan 100 på x 1,25.
Hur fixa menar du?

Ahhhhh,
Sorry, du menar att du har gängtappar hemma.....????
Och du kan lösa problemet för en rimlig mängd öl/peng?
 
Last edited:

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Bålsta eller Värmdö...

Hej, nu kan du välja mellan Bålsta eller Värmdö. :krama
Jag kan också hjälpa dig.

Du skall naturligtvis återställa gängan med en Helicoil, då passar originaldelarna vilket förenklar i framtiden.

Ta originalbulten och mät längden på tio (10st) gängor, då vet vi gängstigningen.
Mät sedan diametern på samma bult med ett skjutmått så vet vi vilken diameter.

Jag kan ordna med att sätta in Helicoil, kompisen har nästan alla olika dimensioner.
Du får pröjsa vad materialet kostar och komma ihåg tjänsten om en annan behöver ett hantag nångång...
What goes around, comes around...!!!

Hör av dig om du vill ha hjälp.

PS.
Helicoil är en produkt som går ut på att man gängar in en stålspiral där olika inner diametrar och gängstigningar stämmer med givna bultar (och deras gänga) - på så sätt kan man "bussa" ner en trasig gänga tillbaka till originaldimension.
Tack vare att ingreppsdiametern är större på stålspiralen blir dessutom förtagningen starkare i mjuka material än den var från början... riktigt smart tycker jag ! :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Hej, nu kan du välja mellan Bålsta eller Värmdö. :krama
Jag kan också hjälpa dig.

Du skall naturligtvis återställa gängan med en Helicoil, då passar originaldelarna vilket förenklar i framtiden.

Ta originalbulten och mät längden på tio (10st) gängor, då vet vi gängstigningen.
Mät sedan diametern på samma bult med ett skjutmått så vet vi vilken diameter.

Jag kan ordna med att sätta in Helicoil, kompisen har nästan alla olika dimensioner.
Du får pröjsa vad materialet kostar och komma ihåg tjänsten om en annan behöver ett hantag nångång...
What goes around, comes around...!!!

Hör av dig om du vill ha hjälp.

PS.
Helicoil är en produkt som går ut på att man gängar in en stålspiral där olika inner diametrar och gängstigningar stämmer med givna bultar (och deras gänga) - på så sätt kan man "bussa" ner en trasig gänga tillbaka till originaldimension.
Tack vare att ingreppsdiametern är större på stålspiralen blir dessutom förtagningen starkare i mjuka material än den var från början... riktigt smart tycker jag ! :tummenupp

Preciis! :D Bålsta eller Wermdö, what's it gonnabe? ;)

Snacka om guldläge för den drabbade: Skicka ut en fråga på ett forum och hjälpen står som spön i backen! :)
Annat var det förr...

Nåväl, det jag erbjuder är hela stålhylsor (Time-Cert) istället för de spiralfjäderliknande Helicoilerna.
Time-Cert är stabilare, men i denna applikation spelar det absolut ingen teater, då det oavsett vilken metod du föredrar, kommer bli minst 5 ggr bättre än det var original, med bara blötaluminium i gängorna.

Sen villl jag bara påpeka att man såklart mäter 10 gängor, men det många glömmer, är att för att mäta tio gängor, så är det 11 (elva) gängtoppar man mäter emellan!
Häpp!
Varför? Jo för att det är 10 HELA varv man vill mäta, och då måste det hela sista 10:e varvet avslutas, där det elfte börjar...
11 gängtoppar blir ju, om du räknar på en skruv, 10 gängdalar.
Dividera måttet med 10 sen och du har stigningen.

Mycket nöje! :tummenupp
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Preciis! :D Bålsta eller Wermdö, what's it gonnabe? ;)

Snacka om guldläge för den drabbade: Skicka ut en fråga på ett forum och hjälpen står som spön i backen! :)
Annat var det förr...

Mycket nöje! :tummenupp

Jag kan inte nog berömma ert engagemang och kunskap!!!!
Kom på att jag kunde ringa Patrik på Racerepairs som fixade min hoj förra året med liknande problem (då fastkörd avbruten bult i motorfästet). Man glömmer snabbt var man kan vända sig.
Skall köra dit hojen på tisdag kväll nästa vecka.....

Stort tack igen för era tips och råd!!!! :tummenupp

Dr Bike: Jag återkommer mer än gärna till dig vid nästa problem då Bålsta ligger mycket närmre mig än uppsala (bor i järfälla). Givetvis betalar jag för hjälpen! :)
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
...Sen villl jag bara påpeka att man såklart mäter 10 gängor, men det många glömmer, är att för att mäta tio gängor, så är det 11 (elva) gängtoppar man mäter emellan!
Häpp!
Varför? Jo för att det är 10 HELA varv man vill mäta, och då måste det hela sista 10:e varvet avslutas, där det elfte börjar...
11 gängtoppar blir ju, om du räknar på en skruv, 10 gängdalar.
Dividera måttet med 10 sen och du har stigningen.

Mycket nöje! :tummenupp

Mycket bättre beskrivet än det jag skrev - Mitt lämnade viss risk för att man gör fel så glöm det :glömdet

Dr. Bike, jag hojtar till om jag är norr om stan. Jag funderar på att hälsa på Jocke i Köping och häckla honom för att han inte har Prillan kvar att åka på. Eller så provar vi bara lite gammalt hederligt luftbyte, sommar luft i framhjulet borde bli mer lättstyrt... :hihi
- du är lika välkommen om du åker vilse på Värmdö nångång. :krama
Ses framöver ! :hej
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top