Gängpaj, gängreparationssats Biltema?

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
1. Ja det går. (kan ju inte "slå av pinnen" som man brukar, får vicka av dne med näbbtång istället)
2. Inte testat, men ser ju ut som helicoil så borde väl duga
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp.

Då insatsen bara är 6 mm lång finns det gott om utrymme för att slå av "tappen" i botten.

Slår du inte av tappen på helicoilen förstör du gänginsatsen det första som händer när du drar i skruven.

Dra sen M6 skruven till max 0.8 kg. Hellre för löst än för hårt.
 
Last edited:

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Jag har vridit av flera av deras gängsattser.. Men jag kanske är för stark eller för värdelös på att använda skiten
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har vridit av flera av deras gängsattser.. Men jag kanske är för stark eller för värdelös på att använda skiten
M6 8.8 är inga som helst problem att dra sönder med vanliga fasta nycklar, dryga decimetern långa, med vanlig handkraft. Generellt sett dras nog det mesta alldeles för hårt :fakta SBS ger nog många produkter oförskämt dåligt rykte!
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Tack för svaren.

0.8kg = 8Nm stämmer det?

Det är inga problem att lägga loctite eller liknande på m6 skruven trots att man skruvar in den i en "helicoil" eller? (Dum fråga antar jag) Som extra säkerhet menar jag trots att handboken inte föreskriver detta...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Måste det vara en m6 då?
Du kanske kan borra och sättadit en m8 istället?
Värt att tänka på innan du börja krångla med helicoil eller liknande.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Måste det vara en m6 då?
Du kanske kan borra och sättadit en m8 istället?
Värt att tänka på innan du börja krångla med helicoil eller liknande.

Nja,,, jag är orolig att gjutgodset inte räcker för en helicoil så m8 är inget alternativ.
 

Ozzi

Guest
Nu är jag ju ingen älskare av biltemas produkter men kan du ersätta en rasad M6 gänga med en "helicoil" så har du en avsevärt mycket starkare gänga än original, så nog skulle jag satsat på det innan jag borrade upp för M8 och riskerat att godset inte skulle räcka till.

Måste det vara en m6 då?
Du kanske kan borra och sättadit en m8 istället?
Värt att tänka på innan du börja krångla med helicoil eller liknande.

"helicoil" är inget krångel, det kvalitetshöjning.....på gängan.:tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag kör Biltemas gänginsats till och med i pluggar av rostfritt stål. Funkar kanon om man bara har lite gängpasta på tappen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag kör Biltemas gänginsats till och med i pluggar av rostfritt stål. Funkar kanon om man bara har lite gängpasta på tappen.

Vad är gängpasta? Mat-rätt:). Funkar det att använda nån olja också, om man inte har gängpasta?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Till enstaka gängor för hemmafixaren så funkar det bra med T-sprit om ni inte har något annat, för handgängning så går det överhuvudtaget bra med vilken olja som helst då ni inte kommer upp i skärdata som värmer upp materialet så det kletar igen tappen.

Gänginsatser är inget rackel som man sätter på saker som gått sönder, har tillverkat jättemycket detaljer där man sätter gänginsatser på splitternya detaljer bara för att det håller bättre...speciellt på sånt som kommer skruvas ofta.

Ska man vara riktigt noga så är pressgängning att föredra framför en konventionell skärande gängtapp då man behåller materialets struktur i gängan och får därför en starkare gänga.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
BT gängrepsats fungerar jättebra. Är det ett grunt hål så behöver man använda en bottentapp. Men det är nog en sådan som följer med satsen. Med 15 mm tillgängligt djup ska det inte vara några problem om man inte skruvar in gängspiralen för långt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
biltemas lilla sats är ju bara 1xD på samtliga gängor så du har god marginal på 15 mm borrdjup
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top